دوشنبه 2 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباحی مقدم: طرح موضوع تغيير ساختارسياسی کشور به دليل تخلفات دولت از اجرای قوانين است، خبرآنلاين

- بدون نظام حزبی هم می‌توان ساختاری داشت که پايه اصليش پارلمان باشد

مجلس - مصباحی مقدم معتقد است:ساختار سياسی کنونی کشور با مشکلاتی مواجه است که موجب شده مقام معظم رهبری موضوع امکان تغيير در ساختار سياسی کشور را مطرح کنند.


حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم درگفت وگو با خبرآنلاين در پاسخ به اين پرسش که آيا اختلافات دولت و مجلس دليل طرح موضوع امکان تغيير ساختار سياسی کشور از سوی مقام معظم رهبری بوده است؟، گفت: فکر می کنم فرمايشات ايشان به دليل تخلفاتی است که دولت از اجرای قوانين دارد و گاهی رسما اعلام می کند قانونی را اجرايی نخواهم کرد. اين نشان می دهد که «چالشی سنگين» بين دولت و مجلس است که قانونی را که مجلس تصويب کرده است دولت اجرايی نمی کند.

بِيژن نوباوه ديگر نماينده تهران در گفت و گو با خبرآنلاين پاسخگوی ضعيف دولت به مجلس يکی از ويژگی های نظام رياستی دانسته بود.

مصباحی مقدم با اشاره به گلايه دولت در خصوص تغيير لوايح دولت توسط مجلس، افزود:اين سخن رئيس جمهورکه بيان می کند مجلس لايحه دولت را تغيير داده است ، اين نشان دهنده يک ناسازگاری جدی بين دولت و مجلس است و طبعا اگر بنای ما بر ادامه روند فعلی و نظام رياستی و پارلمانی باشد اين دو گانگی ادامه خواهد يافت، اما اگر به سمت نظام پارلمانی برويم قطعا اين مشکلات کم خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی درادامه درباره مزايای نظام پارلمانی با بيان اينکه انتخاب رئيس جمهور يا نخست وزير از طريق مجلس قاعدتا انتخاب بهتری خواهد بود، خاطر نشان کرد: درشيوه کنونی در کشور اگر قرار باشد کسانی داوطلب شوند و مردم مستقيم رای دهند، اين احتمال که ما با گزينه های محدودی مواجه باشيم که بين خوب و خوبتر يا بين بد و بدتر، فردی را انتخاب کنيم وجود دارد؛در اين صورت، انتخاب الزاما اصلح نخواهد بود، ولی اگر مجلس رئيس جمهور را انتخاب کند، طبعا گزينه های بسيار زيادی در مقابل خود دارد و ممکن است از بين آن گزينه ها، بهترين را انتخاب کند ولازم نيست کسی داوطلب شده باشد.

عضو جامعه روحانيت مبارزحسن اين شيوه را« هماهنگی هايی» دانست که بين مجلس و دولت در اين ساختار وجود دارد و افزود:رئيس جمهور منتخب پارلمان طبعا پاسخگو تر خواهد بود و اگر زمانی هم مجلس روش و رفتار رئيس جمهور را نپسنديد يا ضعف احساساس کرد نياز به راهکار ديگری نيست و خود مجلس می تواند وی را کنار بگذارد.

وی که می گفت ساختار سياسی کنونی کشور با مشکلاتی مواجه است که موجب شده مقام معظم رهبری موضوع امکان تغيير ساختار سياسی کشور را طرح کنند ، در پاسخ به اينکه فکر می کنيد« آينده دوری» که مقام معظم رهبری برای طرح اين موضوع ديدند چه زمانی باشد؟، گفت:البته گاهی اوقات شرايط، اين زمان دور را خيلی نزديک می کند. من نمی توانم حدس بزنم مراد ايشان چيست چرا که رهبری فرمودند وضعيت فعلی هم از لحاظ شکل گيری دولت و رئيس جمهور خوب است. اين بدين معنی است که ايشان از وضعيت فعلی به طور کلی ناراضی نيستند و از اين جهت، ساختارکنونی تا مدتی می تواند ادامه پيدا کند، ولی ساختار کنونی در طی دورهای گذشته با چالش بين مجلس و دولت روبرو بوده است؛ و از اين جهت معتقدم که اگر کار پخته ای علمی صورت بگيرد و و پيش نويسی تهيه و خدمت ايشان تقديم می شود، اين کار می تواند مقدمات چنين تغيير و تحولی را فراهم آورد.

وی درخصوص اشکالات کنونی نظام رياستی-پارلمانی نيز،خاطر نشان کرد: يکی از اشکالات اين است که دولت، لايحه تهيه می کند و مجلس براساس نظر کارشناسی تغييراتی را در آن به وجود می آورد، ولی دولت به اين امر واکنش نشان می دهد در حالی که دولتهای پيشين عکس العملی در اين زمينه نداشتند. اين نشان می دهد يکی از چالش ها همين مساله است

وی تصريح کرد: نکته دوم هم اين است که با تغيير قانون اساسی شايد اين توهم که برخی تصور کنند «جايگاه مجلس که در راس امور نيست از بين می رود» و آنچه امام به صورت يک مساله بلند مدت و اصولی درباره مجلس مطرح فرمودند، احيا شود.

نماينده مردم تهران در مجلس هشتم در خصوص پيش نياز های نظام پارلمانی هم اظهار داشت:يکی از پيش نيازها اين است که بايد در انتخابات مجلس هم تجديد نظر شود و شايستگی های نمايندگان مجلس ارتقا پيدا کند و چهره های به مجلس راه يابند که همگی اهل نظر باشند نه آنکه تنها تعدادی در موضوعات مختلف نظر داشته باشند.

مصباح‌مقدموی در خصوص پيش‌نياز‌های تحزب در ساختار پارلمانی با اشاره به پذيرفته شدن اين موضوع در قانون اساسی، گفت: برای اينکه مديريت کشور توسط احزاب صورت می‌گيرد می‌بايست حزب با هوس قدرت شکل نگيرد، بلکه حزب و تحزب ابزاری برای تربيت کادر انسانی، اعلام مواضع و برنامه‌ها و تحليل فضای سياسی باشد.

وی با بيان اينکه نظام پارلمانی مبتنی بر انتخابات حزبی يکی از گزينه‌هايی است که می‌تواند در آينده برای تغيير ساختار سياسی کشور مد‌نظر باشد، اظهار داشت: البته من معتقدم بدون نظام حزبی هم می‌توان ساختاری را به وجود آورد که در آن پايه اصلی را پارلمان تشکيل بدهد.

مصباح‌مقدم در پاسخ به اينکه فکر نمی‌کنيد در ساختار پارلمانی، تفکيک قوا کم‌ر‌نگ شود، گفت: تصور بنده اين نيست وانتخاب رئيس‌جمهور ارتباطی به وظايف قوا ندارد؛ چراکه وظيفه رئيس‌جمهور اجرايی و کار مجلس قانون‌گذاری و نظارت‌ است. مجلس نمی‌تواند از قلمروی قانونگذاری خارج شود و وارد اجرا شود و دولت هم به همين شکل. بنابراين تفکيک قوا بر سر جای خود محفوظ است و کمرنگ نمی‌شود.

نماينده مردم تهران در خصوص نظارت بر مجلس در صورتی که انتخاب رئيس جمهور به پارلمان واگذار شود نيز،اظهار داشت: همان طور که رهبری تصريح کرده است نظارت بر مجلس می‌تواند از طريق خود پارلمان اجرايی شود، اما مهم‌تر از آن اين است که کار کنيم که شايستگی‌های مجلس و منتخبان آن بالا برود تا از آن طريق خود نظارتی و خود کنترلی در مجلس وجود داشته باشد؛البته ايرادی ندارد درباره تخلفات براساس قوانين رفتار شود، ولی نبايد نمايندگان مردم را تحت نظارت ساختار ديگری قرار داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016