سه شنبه 26 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بادامچيان: تغيير ساختار سياسی کشور از رياستی به پارلمانی، بستگی به تحولات اجتماعی دارد، خبرآنلاين

مجلس - قائم مقام حزب موتلفه معتقد است: موضوع تغيير ساختار نظام سياسی کشور از رياستی به پارلمانی بستگی به زمينه های اين موضوع و تحولات اجتماعی دارد.

اسدالله بادامچيان در گفت وگو با خبرآنلاين در خصوص اظهارات اخير رهبر معظم انقلاب درباره امکان تغييرساختار کنونی از رياستی به پارلمانی، با بيان اينکه رهبر انقلاب در سفر خود به کرمانشاه، استراتژی دهه چهارم انقلاب را تبين فرمودند، افزود: معتقدم بايد يک تحول عميق همه جانبه پديد بيايد. همانطور که رهبر انقلاب تصريح کردند که آرمانها پيرشدنی نيستند، اما ساختار ها امری قابل انعطاف هستند و امکان تغيير آنها امکان پذير است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: ما يک مبنا و آرمان اصيل داريم که حکومت اسلامی است که چارچوبه آن مشخص است ،ولی به مقتضای شرايط امکان تغيير آن وجود دارد.

نويسنده کتاب انديشه سياسی امام خمينی با اشاره به شرايط دوران حکومت پيامبر اسلام، ادامه داد:نوع نظام حکومت پيغمبر اسلام است نظام نبوی بود که مختص ايشان بود و در آن پيامبر خودش در مقام شارع و قانون گذار رفتار می کرد. اما بعد از رحلت پيامبر اکرم ما درغديرخم، با نظام امام معصوم مواجه ايم که در دوران غيبت امام زمان به حکومت غيرمعصوم تبديل شد که حکومت سربداران نمونه آن است.

وی با اشاره به طرح حکومت« جمهوری اسلامی»از سوی امام راحل در دوران معاصر، افزود: امام با طرح نوع حکومت جمهوری اسلامی جمهوريت و اسلاميت را يک جا جمع کرد و البته وقتی اشکالاتی را در آن ديدند، دستوربازنگری قانون اساسی را به مسئولان دادند و موضوع دو رياستی قوه مجريه، تبديل به تک رياستی شد.

بادامچيان با بيان اينکه اگر امروز شيوه مترقی تری که آزادی ها و مسئوليت پذيری بيشتری دارد، نبايد در خصوص آن جزم انديشی داشته باشيم، گفت: اينکه درنظام رياستی انتخاب رئيس دولت را به عهده نمايندگان ملت بگذاريم بهتر است يا از طريق رای مستقيم ملت حرکت کنيم ، موضع يک بحث علمی است که همه ذهن همه متخصصان فن را فعال می کند ، و به همين علت رهبر انقلاب اين موضوع را در ميان نخبگان دانشگاهی طرح کردند تا در زمينه بحث آن در مجامع حوزوی و دانشگاهی بازشود.

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی در خصوص دليل طرح اين موضوع در اين برهه از انقلاب، گفت:نظام جمهوری اسلامی حکومت مردمی است که چارچوب آن رابطه امت و امامت است و امام هر چه را که بخواهد اجرايی کند، اجازه بحث در خصوص آن را در ميان مردم می دهد.

نماينده مردم تهران در مجلس در پاسخ به اين پرسش که چقدر احتمال می‌دهيد اختلاف نظر‌های مجلس و دولت در ابراز اين موضوع از سوی رهبری مؤثر بوده باشد،‌ گفت: ۳۲ سال حکومت ما زمينه خيلی از تحولات را و بازنگری ها را ايجاد کرده است و اينکه بخواهيم بگويم استراتژی يک نظام را روابط دو قوه در يک دوره تغيير می دهد، منطبق با واقعيات نيست.

عضو کميسيون شوراهای مجلس در پاسخ به اينکه فکر می‌کنيد آينده دوری که رهبری انقلاب به آن اشاره کرده‌اند چند سال آينده است،‌‌ اظهارداشت: بستگی به زمينه های اين موضوع دارد . چرا که در تحولات اجتماعی گاهی موضوعی رخ می دهد، که به تغييرات سرعت می دهد.

وی با اشاره به تشکيل کميته بررسی موضع تغيير ساختار نظام سياسی کشور در مرکز مطالعات حزب موتلفه اسلامی، افزود: نقاط قوت و ضعف يک ساختار متفاوت از نظام کنونی موضوعی است که بايد ان را بررسی علمی کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016