چهارشنبه 18 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه اعتراضی اتحاديه دانشجويان کرد: محکوميت بازداشت اعضا و هشدار به حاکميت، دانشجونيوز

اتحاديه دموکراتيک دانشجويان کرد با انتشار بيانيه ای ضمن اشاره به «تحولات اساسی» در خاورميانه و سقوط ديکتاتاتورها در اين مناطق، برخوردهای امنيتی با اين اتحاديه دانشجويی را محکوم کرده و به بازداشت چندين تن از اعضای خود در چند ماه گذشته اعتراض نموده است.

به گزارش دانشجونيوز، در بخشی از اين بيانيه آمده است: «اتحاديه دموکراتيک دانشجويان کورد نمونه ای از اين نهادهای دانشجويی است که بر حسب اين ضورت در سال ۱۳۸۴ توسط جمعی از دانشجويان کورد سراسر ايران تاسيس شد. در ادامه آن شاهديم نه تنها حمايت هايی از اين تشکل صورت نگرفته، بلکه از بدو آن موانعی از جمله ستاره دار کردن، فشار، بازداشت و ...در سر راه فعالين اتحاديه دموکراتيک دانشجويان کورد ايجاد شده است، اما اعضای اتحاديه هم چنان در اين راه با روحيه ای راسخ به کار خود ادامه داده اند و شايان به ذکر است کسانی که از اين اتحاديه به جامعه تحويل داده شده اند تبديل به سرمايه ای اجتماعی گشته اند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تنظيم کنندگان بيانيه اين اتحاديه دانشجويی همچنين به بازداشت تنی چند از اعضای رسمی خويش نيز اشاره کرده و آورده اند: «بازداشت ۴ نفر از اعضای اتحاديه در تابستان سال جاری نمونه ای ديگر از سد راه کردن نهاد های امنيتی است که بازداشت اخير آقايان اسعد باقری دبير سابق اتحاديه و رحيم باجور عضو ديگر اين اتحاديه را می توان در چهار چوب همين سياست گذاری های غير عقلانی حاکميت قلمداد کرد. آقايان اسعد باقری که در سال ۸۶-۸۷ و رحيم باجور در

سال ۸۹-۹۰ به عضويت اتحاديه در آمده اند هم اکنون در بازداشت گاه اطلاعات بوده که طبق روال در پيش گرفته شده حاکميت در وضعيت مبهمی قرار دارند.»

متن کامل اين بيانيه که در اختيار دانشجونيوز قرار گرفته به شرح زير است:

بهار خاور ميانه، شمال آفريقا و تحولات اساسی که بدنبال خودداشت از جمله به زير کشيدن معمر قذافی ديکتاتور ليبی، انتخابات آزاد تونس، دادگاهی حسنی مبارک، وعده های حاکم هراسان و آشفته بحرين، فاجعه سوريه و... به وضوح نشانی از شکل گرفتن اراده ای در ميان مردمان اين کشور ها برای پيش رفتن به سمت دموکراسی است. آنچه که در غالب اين ملل قابل توجه است نبودن جامعه مدنی نيرومند و تاثير گذار و حتی دسترسی نه چندان ساده مردمان آنها به رسانه های جمعی است. بنابرين سلاخی مطبوعات، احزاب، فعالين سياسی و ايجاد فضای رعب و وحشت و بر پا داشتن سازوکار های سرکوب و واپس زنی انديشه، روحيه آزادی خواهی و ... دال بر عقيم کردن اين اراده نبوده بلکه خود قدمی در راستای تسريع چنين روندی است .

نطفه ی شکل گيری چنين تحرکات اجتماعی و تبديل شدن آن به اعتراضات، انقلابات و... ناشی از ضرورتی است که در گذر زمان و مقطعی از تاريخ ايجاد می شود، بر خاسته از مبنای عقلانی جنبش های آزادی خواهانه و تولد نگاه های ايجابی در جامعه که لزوم گذار از شرايطی اغلب بحرانی به و ضعيت و نظمی ديگر را در پی دارد، به طبع آن نهادهايی که به مثابه ابزار، در هر گذاری به وجود خواهند آمد امری طبيعی است که برای پيش گيری از ايجاد بحران و هرج و مرج در جامعه و منافع و مصالح کل اجتماع، حمايت های سياسی و اقتصادی حاکميت از اين نهاد ها حياتی است که در ايران عکس اين قضيه صادق است. اتحاديه دموکراتيک دانشجويان کورد نمونه ای از اين نهادهای دانشجويی است که بر حسب اين ضورت در سال ۱۳۸۴ توسط جمعی از دانشجويان کورد سراسر ايران تاسيس شد. در ادامه آن شاهديم نه تنها حمايت هايی از اين تشکل صورت نگرفته، بلکه از بدو آن موانعی از جمله ستاره دار کردن، فشار، بازداشت و ...در سر راه فعالين اتحاديه دموکراتيک دانشجويان کورد ايجاد شده است، اما اعضای اتحاديه هم چنان در اين راه با روحيه ای راسخ به کار خود ادامه داده اند و شايان به ذکر است کسانی که از اين اتحاديه به جامعه تحويل داده شده اند تبديل به سرمايه ای اجتماعی گشته اند.

بازداشت ۴ نفر از اعضای اتحاديه در تابستان سال جاری نمونه ای ديگر از سد راه کردن نهاد های امنيتی است که بازداشت اخير آقايان اسعد باقری دبير سابق اتحاديه و رحيم باجور عضو ديگر اين اتحاديه را می توان در چهار چوب همين سياست گذاری های غير عقلانی حاکميت قلمداد کرد. آقايان اسعد باقری که در سال ۸۶-۸۷ و رحيم باجور در

سال ۸۹-۹۰ به عضويت اتحاديه در آمده اند هم اکنون در بازداشت گاه اطلاعات بوده که طبق روال در پيش گرفته شده حاکميت در وضعيت مبهمی قرار دارند.

اين رويکرد در قبال اتحاديه همواره منجر به تقويت گفتمان دگرانديشی در افکار عمومی و پرورش يافتن هر چه بيشتر روحيه ی آزادی خواهی در کوردستان بوده است. اتحاديه دموکراتيک دانشجويان کورد بازداشت آقايان اسعد باقری و

رحيم باجور را شديدا محکوم کرده و ضمن هشدار به حاکميت در رابطه با سياست های اتخاذ شده، تنها تغيرات بنيادين در اين شيوه ی سياست گذاری ها را راه حلی برای ايجاد آرامش در جامعه می داند.

اتحاديه دموکراتيک دانشجويان کورد
۱۷/۸/۹۰


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016