چهارشنبه 18 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ژنرال غير استاندارد؛ افشاگری ناخواسته، مجتبی واحدی، سحام نيوز

«آيا ظواهر حضرتعالی ، مطابق استانداردهای ضروری برای احراز يکی از عالی ترين جايگاههای نظامی کشور ازجمله چابکی و تحرک می باشد؟»

جملات بالا بخشی از نامه مورخ هشتم بهمن ماه ۸۷ مهدی کروبی به سيد حسن فيروز آبادی است . ژنرال بسيجی که بايد او را بالاترين مقام نظامی در جمهوری اسلامی دانست ، روز هفتم بهمن ماه همان سال در يک سخنرانی ، ضمن تأکيد علنی بر لزوم تداوم رياست جمهوری احمدی نژاد ، به همگان هشدار داده بودکه «حالا بعضی‌ها معتقدند اين‌ فاصله‌ای‌ که‌ گروه‌هايی‌ از سياستمداران‌ بين‌ دولت‌ و مردم‌ انداختند موفق‌ بوده‌ و توانسته‌اند نظر مردم‌ را جلب‌ کنند؛ بنابراين‌ در اين‌ انتخابات‌ رياست‌ جمهوری‌، می‌توانند يک‌ کانديدای‌ رياست‌ جمهوری‌ جديد معرفی‌ کنند و مساله‌ احمدی‌نژاد را تمام‌ کنند ولی‌ اين‌ اتفاق‌ نمی‌افتد، اشتباه‌ می‌کنند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين اظهارات ،اراده نظاميان مسلط بر ايران برای تداوم دوره رياست جمهوری احمدی نژاد را آشکار می ساخت . فيروز ابادی برای آنکه ارادت به کانديدای رهبری راثابت کند به خيال خام خويش برای کناره گيری موسوی و کروبی که هر دو در حوالی هفتاد سالگی بودند نيز دليل ظاهراً منطقی ارائه نمايد:« دولت احمدی نژاد نشان داد رياست جمهوری ، ظرفيت کاری بسيار بالايی دارد و توانمندی و تحرک زياد می طلبد و مناسب افراد بازنشسته و خيلی مسن ـ سالخورده ـ نيست. »

اين اظهارات فيروزآبادی ، پاسخ صريح کروبی را به دنبال داشت که درآن ، مشخصات فيزيکی ژنرال بسيجی هم مورد توجه قرار گرفته بود تا او بداند کسی که بدون داشتن کوچک ترين شباهت ظاهری به ژنرالهای استاندارد، ردای عالی ترين مقام نظامی کشور را به تن کرده، حق ندارد در خصوص مشخصات کانديداهای رياست جمهوری ، اظهار نظر نمايد . در بخشی از جواب کروبی آمده بود : « ايا به نظر شما ، تنها استانداردهای لازم الاجرا در احراز بعضی مسئوليت ها ، محدوده سنی می باشد که رعايت آنها ، تنها راه پيروزی کانديدای مورد نظر جنابعالی است ؟ ايا ظواهر حضرتعالی ، مطابق استانداردهای ضروری برای احراز يکی از عالی ترين جايگاههای نظامی کشور از جمله چابکی و تحرک می باشد؟»

دو روز قبل که گفتگوی خبر گزاری ايسنا با فيروز آبادی را خواندم بلا فاصله به ياد نامه هشتم بهمن ماه هشتاد وهفت مهدی کروبی افتادم . اظهارات رئيس ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی نشان داد اين ژنرال ايرانی ، به همان ميزان از استانداردهای فيزيکی برای تصدی يک جايگاه رفيع نظامی دور است که از حداقل های درک سياسی برای تصدی مقامات عاليه در يک حکومت کودتايی و نظامی ، فاصله دارد . فيروز آبادی در جديد ترين اظهار فضل خود با اشاره به فرارسيدن انتخابات مجلس نهم ، گفته است :« حضور جناح های ديگر در مجلس به تعدادی که نتوانند اکثريت مجلس را مختل کنند يا دولت را از کار بيندازند برای مجلس مفيد است .» [خبر گزاری ايسنا شانزدهم ابان ماه نود .]

اظهارات ناشيانه فيروز آبادی ، نقشه حاکميت برای برگزاری يک « انتخابات مهندسی شده »‌ را افشا کرد تا بارديگر هوشمندی کروبی و موسوی بر طرفداران وحتی منتقدان ايشان آشکار شود . اين دو چهره سرشناس جنبش سبز تا قبل از زندانی شدن کامل ، بارها بر اين موضوع تأکيد کردند که « آنچه توسط جنتی و ساير متوليان انتخابات در ايران اصورت می گيرد يک نمايش مهندسی شده است که از اتاق های فکر شورای نگهبان و وزارت کشور ، هدايت می شود . »

اظهارات فيرز آبادی همچنين نشان داد سران نظام ضمن تصميم گيری قطعی در مورد ترکيب اکثريت مجلس اينده ، مايلند سهم کنترل شده ای از آن مجلس در اختيار دو گروه قرارگيرد . گروه نخست ياران احمدی نژادهستند که نام جديد آنها « گروه انحرافی » است ودسته دوم کسانی خواهند بود که ظاهراً با سرقت نام « اصلاح طلب »‌ وبه عنوان « فتنه گران مجلس آينده » قرار است گرم کننده تنور انتخابات باشند . فيروز آبادی در اين مورد گفته است : «

ورود محدود افرادی به مجلس که افکار آنها به نوعی با جريان انحرافی يا جريان فتنه پيوسته است مشکل قابل توجهی برای کشور نيست .»

فيروز آبادی که نه مشخصات ظاهری او با ژنرال های استاندارد در دنيا تطابق دارد و نه هوش سياسی او با ساير ژنرال های کودتاگر در جهان قابل مقايسه می باشد با اظهارات اخير خود ، نقشه نه چندان خردمندانه حاکميت برای گرم کردن تنور انتخابات را افشا نموده است . به موجب اين نقشه ، از درون نظام به بحث های مربوط به جريان انحرافی دامن زده ميشود تا نوعی رقابت درون جناحی اصولگرايان ، جای خالی رقابت ميان اصلاح طلبان و اصولگرايان را پُر کند. بر اساس همين سناريو ، چنانچه لازم باشد عده ای « اصلاح طلب نما» هم با مفتخر شدن به لقب « فتنه گر » اجازه شرکت در انتخابات را می يابند که احتمالا ً در مورد آنها ، بازی رد صلاحيت اوليه و تأييد صلاحيت در مراحل بعدی ، بسيار پر سر وصدا خواهد بود . سران حاکميت گمان می کنند از اين طريق می توانند ادعای وجود رقابت جدی در انتخابات را مطرح نمايند . اما در عين حال ما حصل اين رقابت بايد مجلسی باشد که ديدگاه سياسی حاکم بر آن ، از قبل تعيين شده و تعداد « راه يافتگان منحرف و فتنه گر » به آن مجلس هم به همان اندازه ای خواهد بود که ژنرال غير استاندارد جمهوری اسلامی ، تعيين کرده و قدرت اخلال در برنامه های حکومت ولايی را نخواهد داشت.

اظهارات فيروز ابادی همچنين ، پاسخ مستقيم به کسانی است که در ماههای اخير ، شرايط برگزاری انتخابات آزادانه وعادلانه را تبيين کرده اند و از ميان شرايط مورد نظر خويش ، بيش از هرچيز بر لزوم « عدم دخالت نظاميان در سياست » پافشاری نموده اند . فيروز آبادی که قطعاً برای اين اظهار نظرنظر مقامات عاليه را نيز کسب کرده است با سخنان اخير خود نشان داد در دوران جديد از جمهوری اسلامی ، نه تنها کسی نمی تواند « عدم مداخله نظاميان کودتاچی درامور سياسی » را مطالبه نمايد بلکه اين نظاميان هستند که کميت و کيفيت نامزدهای شايسته ورود به «مجلس ولايی» و سهم هر يک از جناح ها از کرسی های دويست ونود گانه مجلس نهم را تعيين می نمايند .

البته در همين روزها ، ساير شروط تعيين شده برای انتخابات عادلانه نيز بی پاسخ نمانده است . بی خبری از موسوی ، مخالفت با کاهش فشارها بر کروبی ، افزايش محکوميت بهاره هدايت و مجيد توکلی ، بازجويی مجدد از عبداله مؤمنی و حمزه کرمی و قطعيت حکم زندان سعيد ليلاز ، پاسخ هايی است که حاکميت به تعيين کنندگان « پيش شرط های انتخابات آزاد » داده است. ايا پس از اين اظهارات و اقدامات گستاخانه حاکميت ، بازهم کسانی از جبهه اصلاحات ، در مورد شرکت در انتخابات ، سخن خواهند گفت؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016