پنجشنبه 19 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه اردشير امير‌ارجمند به احمد شهيد و اعلام جديدترين موارد نقض حقوق بشر در ايران، کلمه

اردشير اميرارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز اميد، در نامه‌ای به احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، به اعلام جديدترين موارد نقض حقوق بشر در ايران پرداخته و خواستار پيگيری جدی آنها شده است.

او در اين نامه به احضار فعالان سياسی و مدنی از جمله امضاکنندگان نامه ۱۴۳ فعال سياسی به خاتمی درباره انتخابات، بازداشت محمد توسلی، علی رشيدی و آريا آرام‌نژاد، جلوگيری از برگزاری آيين عيد قربان توسط اهل سنت و موارد ديگر اشاره کرده است.

متن کامل اين نامه که نسخه‌ای از آن در اختيار کلمه قرار گرفته، به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم الله الرحمن الرحيم

جناب آقای احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل در مورد وضع حقوق بشر ايران
با سلام و احترام

نقض حقوق اساسی شهروندان ايران، به‌ويژه معترضان سياسی همچنان ادامه دارد. در جديدترين موارد، در پی انتشار نامهای سرگشاده توسط ۱۴۳ فعال سياسی و کنشگر مدنی خطاب به آقای سيدمحمد خاتمی، رييس جمهور پيشين ايران، در روزهای گذشته جمعی از امضاکنندگان اين نامه توسط نهادهای امنيتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی احضار شده، مورد بازجويی خشن و تهديد قرار گرفته‌اند. از احضارشدگان خواسته شده که امضای خود را پس بگيرند، محتوای اين نامه را تکذيب کنند، و از فعاليت سياسی پرهيز نمايند. درحالی که امضاکنندگان اين نامه، تنها خواستار برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه شده، و وضع سياسی کنونی را فاقد شرايط لازم برای چنين انتخاباتی ارزيابی کرده بودند.

يکی از امضاکنندگان، مهندس محمد توسلی، ۷۳ ساله، مسئول دفتر سياسی نهضت آزادی ايران، و نخستين شهردار تهران پس از پيروزی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ است. آقای توسلی در ۱۲ آبان ۱۳۹۰ به شکل غيرقانونی، و برای چندمين بار در سالهای اخير بازداشت و به سلول انفرادی زندان اوين منتقل شده است. دکتر ابراهيم يزدی، دبيرکل ۸۱ ساله نهضت آزادی نيز پس از احضار و تهديد، برخلاف تصريحات قانون اساسی، در دادگاه انقلاب به صورت غيرعلنی و بدون حضور هيات منصفه، محاکمه شده است. برخی ديگر از همفکران ايشان نيز احضار و تهديد شده اند؛ از جمله دکتر غفار فرزدی، استاد دانشگاه تبريز که مورد ضرب و شتم نيز قرار گرفته است.

همچنين، جمعی از اعضای شورای فعالان ملی-مذهبی، جبهه مشارکت ايران اسلامی، و ديگر تشکل‌ها و فعالان سياسی اصلاح طلب و معترض به طرق مختلف در رابطه با نامه به آقای خاتمی و مطالبه‌ی انتخابات آزاد، سالم و عادلانه در ايران مورد تهديد و فشار غيرقانونی نهادهای قضايی و امنيتی قرار گرفته‌اند.

در موردی مشابه، جمعی از اعضای جبهه ملی ايران در پی انتشار بيانيه انتقادی در مورد وضع اقتصادی ايران، احضار و مورد تهديد قرار گرفته و از فعاليت سياسی تشکيلاتی منع شده‌اند. دکتر علی رشيدی، استاد دانشگاه در همين رابطه بازداشت شده است.

هم‌زمان در روزهای گذشته، آريا آرام‌نژاد، آهنگساز و خواننده‌ی حامی جنبش سبز مردم ايران، با هجوم نيروهای امنيتی بار ديگر در منزل مسکونی‌اش بازداشت شده است.

نقض حقوق بشر در ايران تنها متوجه فعالان سياسی، کنشگران صنفی، روزنامه‌نگاران، نويسندگان و هنرمندان (به‌ويژه اهالی سينما) نبوده بلکه شامل شهروندان معمولی نيز شده است. چنانکه متاسفانه در رويدادی ديگر، نهادهای حکومتی از برگزاری آيين عيد قربان توسط اهل سنت در پايتخت و برخی شهرهای بزرگ کشور (مانند اصفهان) جلوگيری کرده و بر نقض حقوق قانونی و شرعی آنان اصرار ورزيده‌اند.

رفتار غيرقانونی با شهروندان عادی، برخورد خشونت‌آميز با معترضان و منتقدان وضع موجود در ايران و تهديد و منع آنان از فعاليت سياسی، سرکوب فزاينده‌ای را متوجه جامعه مدنی کرده، و حقوق اساسی کنشگران سياسی و مدنی، اقليتهای مذهبی و حتی شهروندان عادی را برخلاف موازين جهانی حقوق بشر، اصول قانون اساسی و ديگر قوانين جمهوری اسلامی ناديده گرفته و نقض نموده است.

اين شورا از جنابعالی انتظار دارد به عنوان گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در مورد وضع حقوق بشر در ايران، نسبت به پيگيری جدی جديدترين موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی، توجهات لازم را مبذول فرماييد.

با سپاس
اردشير اميرارجمند
سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز اميد
۹ نوامبر ۲۰۱۱


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016