دوشنبه 23 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی کميسيون امينت ملی مجلس: خواسته اوليه ما خروج از آژانس نيست، مهر

سخنگوی کميسيون امينت ملی و سياست خارجی مجلس در خصوص بررسی تجديد نظر رابطه ايران با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با بيان اينکه اگر قرار نيست به حقوق خود در آژانس بين‌المللی برسيم به چه دليل بايد با آژانس همکاری کنيم، گفت:‌ خواسته اوليه ما خروج از ان‌پی‌تی نيست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، کاظم جلالی در حاشيه جلسه علنی روز يکشنبه در جمع خبرنگاران پارلمانی در پاسخ به اين سئوال خبرنگار مهر که آيا پس از دستور رئيس مجلس به کميسيون امنيت ملی بررسی تجديدنظر در رابطه ايران با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اقدامی انجام داده‌ايد، گفت: اين بحث در کميسيون امنيت ملی آغاز شده است که چگونه با آژانس همکاری‌های خود را ادامه دهيم.

وی ادامه داد:‌ در داخل مجلس و بين اعضای کميسيون امنيت ملی اين سئوال به شکل جدی مطرح است که اگر قرار باشد ما در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به حقوق خود نرسيم به چه دليل بايد در آژانس باقی بمانيم و يا همکاری خود را ادامه دهيم اين سئوال بخش افکار عمومی و مردم ما است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی کميسيون امينت ملی و سياست خارجی مجلس با بيان اينکه هر قاعده بين‌المللی دارای دو بخش تکاليف و حقوق است گفت: بی‌ترديد هنگامی که جمهوری اسلامی وظايف و تکاليف خود را انجام می‌دهد به دنبال به دست آوردن حقوق خود نيز هست اگر قرار باشد ما به شکل يک طرفه فقط وظايف خود را انجام دهيم و از حقوق خود برخوردار نباشيم و فقط با ادبيات تکليفی يا وظيفه‌ای با ما سخن گفته شود و نسبت به حقوق‌مان غفلت شود آيا معقول است جمهوری اسلامی ايران با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همچنان همکاری داشته باشد؟

وی خاطرنشان کرد: کميسيون امنيت ملی به دنبال طراحی ساز و کاری است تا اين بحث را شروع کنيم. اميدواريم شورای حکام و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در رفتار خود بازنگری کنند و اين سير نامعقول و غيرحقوقی و مبتنی بر گرايشان سياسی قدرت‌های بزرگ را ادامه ندهند.

جلالی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص ادعای بحرين در دستگيری جاسوسان ايرانی، گفت: طرح چنين ادعاهايی خارج از وجه است و نشان می‌دهد دولت بحرين برای نجات خود مرتب تلاش می‌کند بهانه‌های واهی مطرح کند.

وی افزود: توصيه ما اين است دولت بحرين صدای مردم را بشنود و حقوق شهروندی آنان را رعايت و از برخوردهای تقابلی، زندان، شکنجه و کشتار جلوگيری کند. در آن صورت مردم با حاکميت بر سرنوشت خود می‌توانند کمک کنند تا بحرين از وضعيت بحرانی خارج شود.

خبرنگاری در خصوص اقدام اوباما برای هماهنگی با روسيه و چين و قانع کردن آنان در رابطه با اعمال فشار بر ايران پرسيد که جلالی گفت: گزارش آمانو قابل خدشه است. آقای اوباما از يک ماه قبل از نهايی شدن اين گزارش يک جنگ روانی عليه جمهوری اسلامی ايران را شروع کرد که گويی با اين گزارش اهداف جمهوری اسلامی در مقوله هسته‌ای آشکار می‌شود.

وی گزارش آمانو را نوعی التماس به افکار عمومی جهان خواند و گفت: ‌آقای آمانو چند بار در گزارش خود تاکيد کرده باور کنيد ما مستنداتی داريم.

جلالی افزود: اگر چنين است چرا اين مستندات را در اختيار جمهوری اسلامی ايران و يا افکار عمومی قرار نمی‌دهد. به نظر می‌رسد اينها با بهانه سازی به دنبال جنگ روانی و تحريک افکار عمومی هستند. از طرفی ديگر اوباما تلاش می‌کند با برخی کشورهای بزرگ رايزنی کند. به اين صورت که برای رژيم صهيونيستی تعريف کار داشته اند که اندک حملات لفظی به ايران داشته باشد و موضوع حمله به ايران را مطرح کند.

سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی ادامه داد: اين تقسيم کار از نظر سياسی انجام شده است و می‌خواهند نتيجه بگيرند اما او بی‌ترديد موفقيت چندانی نخواهد داشت زيرا آشکار است که اهداف جمهوری اسلامی ايران صلح آميز است و فشار بيشتر به جمهوری اسلامی ايران عملاً‌ می‌تواند يک نوع ابهام را در آينده منطقه و جهان ايجاد کند. جمهوری اسلامی نظامی نيست که به راحتی بشود آن را تحريم و يا با آن برخورد کرد.

نماينده شاهرود ادامه داد: بخشی از اقدامات اوباما تبليغاتی است و با توجه به تنگناهای اقتصادی موجود در آمريکا و اروپا دنبال نشان دادن دشمن فرضی هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016