چهارشنبه 25 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدجواد لاريجانی: حبس خانگی موسوی و کروبی مسأله‌ای سری نيست، از هر تصميم ملت سوريه حمايت می‌کنيم، ايسنا

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه بر تمايل ايران برای داشتن روابط برادرانه با کشورهای حاشيه خليج فارس تاکيد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدجواد لاريجانی در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونی الجزيره در پاسخ به سوالی درباره آينده روابط ايران و آمريکا تصريح کرد: بر اساس فرهنگ و تمدن اسلامی خود ما دوست داريم که روابط ما با همه کشورها از جمله آمريکا دوستانه و مسالمت‌آميز باشد.

وی ادامه داد: ما به دنبال دشمنی با کسی نيستيم و از دشمنی دوری می کنيم. به اعتقاد من، سياست آمريکا در برابر ايران بر مبنای موضع خصمانه کورکورانه است و در آن نوعی ترس بيمارگونه به‌ويژه پس از حوادث خاورميانه وجود دارد.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه افزود: به نظر من سياستمداران آمريکايی نتيجه‌گيری می‌کنند که ايران برنده اصلی تحولات خاورميانه است، در حالی که ملت‌های منطقه برنده اصلی هستند. در سراسر جهان اسلام چه عربی و چه غيرعربی، اگر کمی دموکراسی وجود داشته باشد، ايران دوستان بيشتری پيدا می‌کند. به همين علت، ايران نخستين کشوری است که حمايت خود را از قيام‌ها در خاورميانه اعلام کرد و آيت‌الله خامنه‌ای از همان نخستين روز انقلاب در تونس اعلام کرد از اين تحرک در جهان اسلام حمايت می‌کند.

لاريجانی اظهار کرد: ما خوشحال هستيم که شرايط منطقه به سوی ترکيبی دموکراتيک‌تر پيش می‌رود و ملت‌ها خواهند توانست سرنوشت خود را تعيين کنند.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا اختلافات ريشه‌ای غيرقابل حلی بين ايران و آمريکا وجود دارد که در ده يا حتی بيست سال آينده هم امکان حل شدن آنها وجود ندارد؟ خاطرنشان کرد: اجازه دهيد به مساله مشخصی بپردازيم. چه چيزی ماهيت روابط بين دو کشور را تعيين می‌کند؟ آمريکا خود جايگاهش را در منطقه انتخاب کرده اما انتخاب نامناسبی داشته است. اگر منافع واشنگتن از طريق تسلط آمريکا بر منطقه تامين می‌شود، ما به طور کامل مخالف آن هستيم اما اگر آمريکا خود را به عنوان کشوری معرفی کند که فرهنگ خاص خود را دارد، اين مساله خوب است و ما به آن احترام می‌گذاريم حتی اگر با آن توافق نظر نداشته باشيم. بنابراين نکته اساسی فلسفی نيست، بلکه عملی است. آيا آمريکايی‌ها می‌خواهند خود را به منطقه تحميل کنند يا نه؟ اگر پاسخ مثبت است، ما با قدرت و قاطعيت کامل مخالف آن هستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مشاور رييس قوه قضاييه در امور بين‌الملل در پاسخ به اين سوال که آيا آمريکا از طريق سرنگونی صدام در عراق زمينه نفوذ ايران را فراهم نکرد؟ افزود: ما از خارج شدن صدام از عرصه خوشحال هستيم اما از هزينه سنگينی که ملت عراق در دوره اشغالگری پرداخت کرد، خوشحال نيستيم. دو مساله وجود دارد؛ آمريکايی‌ها تصور می‌کردند ملت عراق در زمان اشغال برای آنان فرش قرمز پهن خواهد کرد اما اين مساله رخ نداد. آنان خاک عراق را بدون افتخار ترک می‌کنند و هيچ کسی برای آنان دست نمی‌زند يا از آنان نمی‌خواهد که برای مدت طولانی‌تری در عراق بمانند؛ بلکه مردم عراق خدا را برای خروج نيروهای آمريکايی شکر می‌کنند. به نظر می‌رسد آمريکايی‌ها در عراق مرتکب اشتباه بزرگی شدند و ميزان حساسيت ملت عراق و نيز ملت افغانستان را نسبت به استقلال کشورشان درست ارزيابی نکردند. ملت‌های اين کشورها حضور هر نوع اشغالگری را رد می‌کنند. ما نه تنها در عراق بلکه در کل منطقه نفوذ داريم و اين مساله بر کسی پوشيده نيست. ما در افغانستان و ديگر مناطق هم نفوذ داريم و اين نفوذ مشروع است و ضرری ندارد زيرا ناشی از روابط فرهنگی، طبيعی و عادی است.

لاريجانی درباره اين مسئله که گفته می‌شود دولت نوری المالکی در عراق دولت ايران است، اظهار کرد: چنين ادعاهايی توهين به ملت عراق است. به نظر می‌رسد آمريکايی‌ها انتظار دارند همه کسانی که در منطقه هستند مخالف ايران باشند و اگر روابط دوستانه با ايران داشته باشند آنان را عامل ايران يا وابسته به ايران می‌خوانند اما اين مساله درست نيست. به ترکيه نگاه کنيد. در فضايی که ارتش کنترل اوضاع را در دست داشت و در نظام لائيک ترکيه ديديم که چگونه دولتی با رويکردهای اسلامی به قدرت رسيد و روابط برجسته‌ای با ايران دارد. اين مساله در مورد همه منطقه درست است.

وی اضافه کرد: اشتباه آمريکا در شيوه حمله به عراق و اشغال اين کشور، عامل اين شرايط است اما خلاء سياسی در عراق فقط به علت آن اشتباه نيست، بلکه علت آن به صدام هم بر می‌گردد. به اعتقاد من اين خلاء ناشی از آن است که ملت عراق راهی برای بيان خواست خود نداشت. عراق پر از سياستمداران باکفايت و نخبگان سياسی تحصيلکرده است. ما نبايد انتخاب ملت عراق را کم‌اهميت بشماريم و افراد انتخاب شده را به وابستگی به ايران متهم کنيم. تا زمانی که اکثريت ملت عراق از آنان حمايت می‌کنند، همه بايد به آنان احترام بگذارند. ملت عراق ملت مستقلی است.

وی گفت: درست است که در دولت عراق اکثريت در اختيار شيعيان است زيرا بيش از ۶۰ درصد از ملت عراق شيعه هستند. شيعيان در عراق مانند برادران سنی خود فعال هستند. جمهوری اسلامی در ايران از همان روز اول از دولت عراق صرفنظر از اينکه چه کسی به قدرت خواهد رسيد، حمايت می‌کرد. ما از برادران سنی در عراق هم مانند شيعيان حمايت کرديم. بنابراين ما به عراق يکپارچه که در آن کردها، سنی‌ها و شيعيان مشارکت داشته باشند، اعتقاد داريم. امنيت منطقه خليج فارس مساله حساسی برای ما و نيز آمريکا و غرب است. از نظر ما آنجا خانه ماست و در نظر آنها در اين منطقه منابع نفتی وجود دارد. امنيت خليج فارس برای همه ما اهميت دارد و همه ما می‌توانيم برای حفظ امنيت آن با يکديگر همکاری کنيم. اين همکاری می‌تواند شامل عراق، عربستان و تحولات منطقه و حتی پاکستان و افغانستان باشد.

مجری الجزيره گفت: شما از عبارت خليج فارس استفاده کرديد، يعنی همان عبارتی که آمريکايی‌ها استفاده می‌کنند. اين در حالی است که عرب‌ها عبارت ديگری را به کار می‌برند. آيا اين اصطلاح نشانه امکان تفاهم راهبردی بين ايران و آمريکا نيست؟

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه پاسخ داد: ما نام خليج فارس را تعيين نکرده‌ايم، بلکه نام قديمی آن است. اگر به نقشه‌های منطقه در بيش از دو هزار سال پيش برگرديم، می‌بينيم که خليج فارس نامگذاری شده است اما نامگذاری آن به خليج فارس به معنای آن نيست که کشورهای حاشيه آن نمی‌توانند با يکديگر همکاری کنند. حساسيتی که در مورد نام خليج فارس ايجاد شده، ناشی از ناخرسندی‌هايی است که طرف‌های خارجی به وجود می‌آورند. آنها می‌خواهند احساسات ضد ايرانی را تحريک کنند.

لاريجانی درباره موضع کشورهای عربی حاشيه خليج فارس در برابر ايران خاطرنشان کرد: اهداف ما به تفسير چندانی نياز ندارد. ما قوی‌ترين ملت در منطقه خليج فارس هستيم و سواحل ما به بيش از ۱۲۰۰ کيلومتر می‌رسد. ما بازيگر اساسی در منطقه و ذخيره بزرگی برای برادرانمان در منطقه هستيم. ما به هيچ کشوری در منطقه حمله نکرده‌ايم و به هيچ‌وجه در فعاليت‌های جنگی در خليج فارس مشارکت نداشته‌ايم. ما مخالف ماجراجويی‌های نظامی هستيم که بعضی کشورها مانند برادران ما در عربستان سعودی انجام می‌دهند و در بحرين و يمن دخالت می‌کنند. ما معتقديم برای آينده مناسب نيست که هيچ کشوری در منطقه دخالت نظامی در کشور ديگر منطقه داشته باشد.

وی درباره اتهام آمريکا عليه ايران در مورد تلاش برای ترور سفير عربستان در واشنگتن تصريح کرد: بدون شک من معتقدم آمريکايی‌ها عربستانی‌ها را در اين مورد هدايت می‌کنند يعنی طرف آمريکايی اين سياست را دنبال می‌کند که برادران ما در ساحل جنوبی خليج فارس را نسبت به ما نگران کند. اين سياست منافع زيادی برای آمريکايی‌ها دارد زيرا اهرم‌های فشار بيشتری برای دخالت نظامی در منطقه و امضای قراردادهای تسليحاتی بيشتری را به دست می‌آورند و اين کشورها را عليه ايران تحريک می‌کنند. بايد اين سوال را مطرح کنيم که چرا آمريکايی‌ها چنين توطئه‌ای را مطرح کردند؟ دو گزينه وجود دارد؛ يکی اينکه دولت آمريکا در اين مورد دست دارد تا نفرت عليه ايران در منطقه به وجود آورد تا مقدمه‌ای برای اتخاذ مواضع تندتر عليه ايران در آينده فراهم کند. دومين گزينه که خوشبينانه‌تر است آن است که شايد افرادی در دولت آمريکا تلاش می‌کنند دولت را به اتخاذ مواضع سرسختانه‌تر عليه ايران وا دارند. به اعتقاد من، مزدوران صهيونيست‌ها در اين دولت کم نيست و در وزارت دفاع و سازمان‌های امنيتی آمريکا نفوذ دارند. بنابراين اگر بخواهم به آمريکايی‌ها بهتر از آنچه هستند نگاه کنم، می‌گويم افرادی در داخل دولت آمريکا تلاش می‌کنند شرايطی را به وجود آورند که باراک اوباما را به اتخاذ موضع سرسختانه‌تری عليه ايران وادار کند. به‌ويژه که زمان انتخابات در آمريکا نزديک می‌شود و مساله ايران در اين انتخابات مطرح خواهد شد.

لاريجانی در ادامه اين گفت‌وگو در نيويورک در پاسخ به اين سوال که چه گام‌هايی برداشته‌ايد تا به کشورهای همسايه نشان دهيد که اتهامات عليه ايران، توطئه آمريکاست؟ گفت: من اطمينان دارم که برادران عربستانی ما اين ماجرا را باور نکرده‌اند؛ البته اين مساله را به ما نگفته اند. ما هر اطلاعاتی را در اين باره با جديت کامل پيگيری خواهيم کرد. نه آمريکا و نه عربستان هيچ اطلاعاتی برای ما ارسال نکرده‌اند. آنان می‌دانند که اگر اطلاعاتی در اختيار ما قرار دهند، ما با دقت کامل آن را بررسی خواهيم کرد اما واقعيت آن است که نظام قضايی آمريکا تا حد زيادی سياسی است. اجازه بدهيد يک نمونه روشن برای شما ذکر کنم. از دو سال پيش يادداشت رسمی به آمريکا داديم که به آنان بگوييم که دولت آمريکا در حمايت از يک گروه تروريستی معروف به گروه تندر دست دارد و اين گروه بمبی در مسجدی در شيراز کار گذاشت. ما در اين مورد اطمينان داريم و عاملان اين اقدام را بازداشت و آنان را محاکمه کرديم و دو نفر از آنان اعدام شدند. رئيس اين گروه هم اکنون در کاليفرنيا زندگی می‌کند و در پايگاه اينترنتی خود شيوه ساخت بمب را آموزش می‌دهد. اين گروه همچنين برای انفجاری در کنسولگری روسيه در رشت برنامه‌ريزی کرده بود. ما در يادداشت خود تاکيد کرديم اين اقدام، نقض آشکار توافقنامه ديپلماتيک سال ۱۹۷۳ است اما اين ماجرا را به عنوان پرونده قضايی مطرح نکرديم که بايد می‌کرديم. ما بايد اين مساله را به صورت علنی اعلام می‌کرديم. ما از سازمان ملل هم خواستيم که اين مساله را پيگيری کند اما به آن توجهی نکردند.

وی در پاسخ به اين سوال که گفته می‌شود در نظام قضايی ايران شفافيت وجود ندارد، اضافه کرد: نقطه ضعف نظام قضايی ما عدم شفافيت نيست. در نظام قضايی ما به اندازه کشورهای پيشرفته شفافيت وجود دارد. هر پرونده‌ای در نظام قضايی در رسانه‌های داخلی ما مطرح می‌شود. گاهی اوقات گزارش‌های رسانه‌ای پيش از اطلاعات رسمی به دست من می‌رسد. هيچ کس در ايران نيست که زندانی يا در حال محاکمه يا در هر مرحله‌ای از محاکمه قضايی باشد و همه از آن اطلاع نداشته باشند. همه چيز در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه درباره گزارش سازمان ملل از وضع حقوق بشر در ايران نيز اظهار کرد: ما به اين گزارش اعتراض داريم. اين گزارش به وضع حقوق بشر در ايران توجه نمی‌کند، بلکه اين گزارش نتيجه استفاده نادرست از ساز و کارهای سازمان ملل با اهداف سياسی است. اين مسايل نه تنها به حقوق بشر ارتباطی ندارد بلکه مانعی در راه عملی شدن حقوق بشر است. در حالی که ما کشوری داريم که ريشه‌های دموکراتيکی در آن وجود دارد و در سال‌های گذشته آن را توسعه داده‌ايم. گزارش‌هايی عليه ما در مورد حقوق بشر تدوين می‌شود اما کشورهايی وجود دارند که در آنها يک انتخابات هم برگزار نشده است. بيش از ۶۴ درصد از دانشجويان دانشگاه‌ها در ايران از دختران هستند و می‌توان اين ارقام را با ديگر کشورها مقايسه کرد که اين مسئله نشان‌دهنده وضع حقوق زنان در ايران است.

لاريجانی يادآور شد: در ايران هيچ نوع اعدام سری وجود ندارد و نتوانستند نام حتی يک نفر را اعلام کنند که به صورت سری در ايران اعدام شده باشد. آنها در گزارش خود شايعه‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. اين گزارش هيچ توجيهی ندارد.

وی درباره وضعيت موسوی و کروبی نيز گفت: حضور ميرحسين موسوی و مهدی کروبی در حبس خانگی مسئله‌ای سری نيست که ادعا شده است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در پاسخ به اين سوال که چرا ايران از خواسته‌های مردم در سوريه حمايت نمی‌کند؟ گفت: اجازه بدهيد کليد پاسخ اين سوال را به شما بدهم. اجازه بدهيد به موضع آمريکا نگاه کنيم. آيا آمريکايی‌ها به دنبال برقراری دموکراسی در سوريه هستند؟ اين مساله به هيچ‌وجه درست نيست. آمريکايی‌ها می‌خواهند دولتی در سوريه در قدرت باشد که در برابر اسرائيل زانو بزند. منافع آمريکا به ويژه در کشورهای همسايه فلسطين اشغالی، دمکراسی نيست. آنها ديکتاتوری را ترجيح می‌دهند که در برابر اسرائيل زانو بزند و از اين رژيم حمايت کند. در سوريه ما مخالف قيام مردم نيستيم بلکه مخالف جنگ داخلی در اين کشور از طريق تحريک مردم به خشونت و اعزام افراد مسلح هستيم. اين اقدامات برای گسترش دموکراسی نيست اما ما به هر چه که ملت سوريه تصميم بگيرند، احترام خواهيم گذاشت.

وی افزود: ما نفوذ افراد مسلح در سوريه و تحريک مردم به خشونت در اين کشور را بسيار خطرناک می‌دانيم. ايران از هر تصميمی که ملت سوريه بگيرد، حمايت می‌کند. انتخاب ملت سوريه هرگز تهديدی برای ايران نخواهد بود. ما از حوادثی که در جهان اسلام رخ می‌دهد خوشحال هستيم. ما اطمينان داريم که آمريکا از دموکراسی در جهان عرب می‌ترسد. ما از دموکراسی نمی‌ترسيم بلکه از آن استقبال می‌کنيم.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه ادامه داد: نصيحت اول من به آمريکايی‌ها اين است که نبايد ساده‌انگارانه سوريه را مانند ليبی بدانند. آنچه در ليبی رخ داد نمی‌تواند در سوريه تکرار شود و اين اشتباه بزرگی است. آمريکا در بيشتر موارد به هر حادثه‌ای بسيار ساده‌انگارانه نگاه می‌کند و اين مساله ساده‌لوحی کامل است.

لاريجانی خاطرنشان کرد: به نظر من بهترين سياست در سوريه، منزوی کردن افرادی است که اهميتی برای دموکراسی قائل نيستند و برای تحريک مردم تلاش می‌کنند. آينده سوريه را بايد اکثريت ملت اين کشور تعيين کند. مسئله تحريک به خشونت همواره همينطور است و ابتدا از يک جا شروع می‌شود و سپس مانند آتش در پنبه به سرعت گسترش می‌يابد و تر و خشک را با هم می‌سوزاند. ما مخالف خشونت و تحريک به خشونت هستيم. به نظر می‌رسد آمريکا به اين نتيجه رسيده است که يا بايد الان در مورد سوريه وارد عمل شود يا اينکه همه چيز را از دست می‌دهد. بايد اجازه بدهيم ملت سوريه خود آينده‌اش را تعيين کند.

لاريجانی در پاسخ به اين سوال که برای ايران در سوريه، نظام اين کشور مهم است يا ملتش؟ اظهار کرد: همانطور که گفتم سياست کلی ما آن است که از انتخاب ملت سوريه حمايت کنيم. همانطور که از خواست فلسطينی‌ها، عراقی‌ها و عربستانی‌ها حمايت می‌کنيم. ما اطمينان داريم که تصميم ملت‌های مسلمان همراه با همبستگی با ايران خواهد بود. بنابراين ما همبستگی ديگر ملت‌ها را به دست خواهيم آورد زيرا ما روابط دوستانه‌ای با ملت‌های مسلمان داريم.

بر اساس گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر قوه قضاييه، وی در پاسخ به اين سوال که آيا بشار اسد در تعامل با حوادث سوريه مرتکب اشتباهاتی شده است؟ يادآور شد: شايد درست نباشد که وارد تحليل‌ها درباره اوضاع سياسی سوريه شوم اما به برادرانم در سوريه توصيه می‌کنم به گونه‌ای عمل کنند که عاملان تحريک خشونت‌ها و نفوذی‌ها منزوی شوند و به اين افراد اجازه ندهند که از آنان برای پنهان کردن فعاليت‌هايشان استفاده کنند. ما اطمينان داريم دولتی که ملت سوريه انتخاب خواهد کرد، دولتی خواهد بود که دشمن ايران نخواهد بود و به دوستی با ايران ادامه خواهد داد.

وی همچنين در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونی العالم، تصريح کرد: اختلاف‌افکنی ميان کشورهای اسلامی از اهداف و برنامه‌های صهيونيست‌هاست و متاسفانه آمريکا و عربستان هر دو در اين تله گرفتار شده‌اند.

لاريجانی که در صدر هياتی عاليرتبه در نيويورک به سر می‌برد ادامه داد: حيات صهيونيست‌ها در ايجاد تنش ميان کشورهای اسلامی در منطقه است و آنها اين بار برای ايجاد اين تنش حتی آمريکايی‌ها را نيز به دام خود گرفتار کرده‌اند.

مشاور امور بين‌الملل قوه قضائيه با تاکيد بر اينکه کارشکنی‌های صهيونيست‌ها، مهم‌ترين مانعی بوده که سبب شده است آمريکايی‌ها بيش از ۳۰ سال به سياست‌های خصمانه خود عليه ايران ادامه دهند، گفت: آمريکايی‌ها با مطرح کردن اتهام توطئه ترور سفير عربستان توسط ايران دقيقا راهی را رفتند که صهيونيست‌ها می‌خواستند و از آن بدتر اين است که برادران سعودی ما نيز اين دروغ را باور کنند.

لاريجانی در پاسخ به سوال مجری شبکه العالم که از او درباره تهديدهای اسرائيل و آمريکا عليه ايران پرسيده بود، گفت: زبان تهديد زبان ضعفاست. اسرائيل و آمريکا اکنون در ضعيف‌ترين وضعيت خود در منطقه هستند. کسی که قوی است، تهديد نمی‌کند. کسانی که فکر و خيال تعرض به ايران را دارند می‌دانند که اگر شروع‌کننده ماجراجويی عليه ايران باشند تمام‌کننده آن نخواهند بود.

او در ادامه به آمريکا و عربستان توصيه کرد که گول اسرائيل را نخورند و اين گونه منافع و آبروی خود را با اسرائيل گره نزنند چرا که اسرائيل رژيمی است که اساسا حيات خود را در وجود تنش و مناقشه می‌بيند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و تشريفات قوه قضاييه، لاريجانی با بيان اينکه قدرت فناوری هسته‌يی و دانش روز ايران برای همگان مسجل شده است، خاطرنشان کرد: فناوری و توانايی هسته‌يی ايران نبايد همسايگان ما را نگران کند بلکه بايد آنها را خوشحال هم بکند چرا که ما حاضريم تجربيات و دانش فنی خود را که غربی‌ها به هيچ‌وجه حاضر نيستند در اختيار آنها قرار دهند به آنها منتقل کنيم.

به گزارش ايسنا، وی همچنين در گفت‌وگويی با خبرگزاری رويترز در نيويورک در پاسخ به اين سوال که آيا نگران حمله احتمالی رژيم صهيونيستی به ايران هستيد يا خير؟ اظهار کرد: اگر منظورتان اين است که من فکر می‌کنم يک حمله نظامی به ايران قريب‌الوقوع است، قطعا اين طور نيست.

لاريجانی افزود: اگر منظورتان اين است که ما بايد در برابر هرگونه حمله نظامی احتمالی به سرزمينمان آماده باشيم؛ بله.

وی با تاکيد بر اينکه ايران پس از تهاجم عراق در سال ۱۹۸۰ اين کار را با دشواری فراگرفت و وظيفه ايرانی‌هاست که آماده باشند، ادامه داد: اما اگر از من می‌پرسيد که آيا هرگونه اقدام نظامی عليه ايران از جانب هر طرفی قريب‌الوقوع است، من توقع چنين چيزی را ندارم.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه همچنين در بخش ديگری از اين گفت‌وگو درباره ايده تغيير نظام رياستی به پارلمانی که اخيرا از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است، گفت: اين ايده همچنان در مرحله بررسی به عنوان بخشی از بررسی دوره‌ای قانون اساسی قرار دارد.

لاريجانی اظهار کرد: اين پيشنهاد نيازمند مطالعه است و ممکن است تا پيش از تهيه پيش‌نويس اين قانون به چندين سال زمان نياز داشته باشد.

وی که به زبان انگليسی گفت‌وگو می‌کرد، خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم اين اتفاق ظرف پنج تا شش سال رخ دهد. ما دست کم قطعا رييس جمهور بعدی را خواهيم داشت اما نمی‌دانم شايد يک يا دو رييس جمهور ديگر هم داشته باشيم.

مشاور امور بين‌الملل قوه قضاييه اختلاف نظر ميان رهبری و رييس‌جمهور را رد کرد و گفت: فکر نمی‌کنم اين صحت داشته باشد.

لاريجانی افزود: ممکن است اختلاف عقيده در خصوص مسايلی وجود داشته باشد که اين طبيعی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ لاريجانی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در نيويورک نيز در پاسخ به سوالات درباره تهديد به اقدام نظامی عليه ايران گفت: هيچ تهديدی عليه ايران توسط مقامات مسوول سطحی در نظر گرفته نمی‌شود. ما برای مقابله با هرگونه چالشی کاملا آماده‌ايم.

لاريجانی در حاشيه بازديدش از سازمان ملل گفت که حملات نظامی بسيار احمقانه خواهد بود و در عين حال به ترور دانشمندان هسته‌يی ايران اشاره کرد که جمهوری اسلامی، رژيم صهيونيستی و آمريکا را مسوول آن می‌داند.

وی ادامه داد: اگر دو دانشمند را بکشيد، صدها دانشمند ديگر هستند. اگر به يک مکان ضربه بزنيد، مکان ديگری ساخته خواهد شد.

دبير ستاد حقوق بشر قوه‌ قضاييه اظهار کرد: ما بسيار مفتخريم که از اين فن‌آوری و دانش برخورداريم. ما بسيار افتخار می‌کنيم که نفر اول در منطقه هستيم. هيچکس نمی‌تواند ما را از اين قابليت محروم کند.

لاريجانی تاکيد کرد که رژيم صهيونيستی با همکاری آمريکا در پشت حملات ژانويه ۲۰۱۰ و سال گذشته عليه دو دانشمند ايرانی قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره انفجار روز شنبه در نزديکی تهران نيز خاطرنشان کرد: نشانه‌های اوليه نشان‌دهنده يک حادثه است اما تحقيقات در اين باره در دست انجام است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، لاريجانی همچنين اظهار کرد که تهران تمايل دارد فن‌آوری هسته‌يی را در اختيار کشورهای همسايه قرار دهد و می‌تواند به ترکيه در ساخت نيروگاه هسته‌يی کمک کند.

دبير ستاد حقوق بشر قوه‌ قضاييه گفت: ايران توانايی بسيار پيشرفته‌ای در زمينه علم و فن‌آوری هسته‌يی به دست آورده است که ما کاملا آماده‌ايم آن را با کشورهای همسايه و کشورهای دوست در منطقه به اشتراک بگذاريم.

لاريجانی اظهار کرد: ترکيه سال‌هاست در تلاش است که يک نيروگاه برق هسته‌يی داشته باشد اما هيچ کشوری در غرب تمايل به ساخت اين نيروگاه برای آنها ندارد. اين در مورد همسايگان عرب ما در منطقه هم صدق می‌کند.

وی ادامه داد: ما آماده‌ايم در اين زمينه با آن‌ها در چارچوب معاهده منع اشاعه تسليحات هسته‌يی همکاری کنيم.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه همچنين به رويترز گفت: ما می‌توانيم به همراه يکديگر نيروگاه‌های برق هسته‌يی بسازيم و برق را در اختيار همه قرار دهيم.

لاريجانی تاکيد کرد: اين همچنين يک منبع درآمد برای ماست. فقط وستينگهاوس يا کانادا نيست که می‌تواند تاسيسات هسته‌يی بسازد. جمهوری اسلامی ايران نيز آماده است يک تاسيسات هسته‌يی بسازد.

وی افزود: ما همچنين می‌توانيم سوخت توليد کنيم. ما فکر می‌کنيم اين کار در آينده ارزش تجاری دارد.

دبير ستاد حقوق بشر قوه‌ قضاييه گفت که ايران پيشنهاد ملموسی برای همکاری هسته‌يی با ترکيه يا دولت ديگری در حال حاضر ندارد، با اين حال تمايلش برای کمک را اعلام کرده است.

لاريجانی با بيان اينکه ايران تمايل دارد در حوزه هسته‌يی با کشورهای خارج از منطقه نظير برزيل همکاری کند، افزود: برزيل در بعضی حوزه‌ها از ما جلوتر است. در برخی حوزه‌ها ما از برزيل جلوتر هستيم. بنابراين می‌توانيم همکاری کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016