چهارشنبه 25 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اردوغان: نمی توان آينده سوريه را بر خون سرکوب شدگان بنا نهاد، راديو فردا

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه روز سه شنبه ضمن اعلام فشارهای بيشتر اقتصادی و سياسی ترکيه بر دمشق، اعلام کرد که ديگر به حکومت بشار اسد «اطمينان و اعتقادی» نيست و درباره آينده سياسی سوريه گفت: «نمی توان آينده سوريه را بر خون سرکوب شدگان و پايمال شدگان، بنا نهاد.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای اردوغان گفت ضمن محکوم کردن حمله به سفارت ترکيه در دمشق، خبر داد که آنکارا فشارهای سياسی و اقتصادی خود عليه سوريه را بيشتر می کند و ديگر آينده ای برای بشار اسد نمی بيند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز دوشنبه، عبدالله پادشاه اردن به عنوان نخستين رهبر يک کشور عربی از بشار اسد خواست از قدرت کنار رود و راه را برای تغييرات سازنده در آينده سوريه فراهم کند. گزارش سازمان ملل حاکی است طی سرکوب معترضان و مخالفان در سوريه طی هشت ماه گذشته، بيش از سه هزار و ۵۰۰ تن کشته شده اند.

اتحاديه عرب در اعتراض به ادامه کشتار معترضان توسط حکومت دمشق، عضويت سوريه در اتحاديه عرب را به حال تعليق درآورد.

دولت سوريه روز سه شنبه اعلام کرد «برای نشان دادن حسن نيت» حدود يک هزار و ۱۸۰ تن از زندانيان سياسی و کسانی که در جريان اعتراض ها دستگير شده بودند را آزاد می کند.

رسانه های حکومتی و دولتی سوريه اعلام کردند «کسانی که نقشی در کشتار و خونريزی نداشتند، از زندان آزاد خواهند شد.»

آزادی زندانيان سياسی يکی از شروط اعلام شده از سوی اتحاديه عرب بود. سوريه پس از رای گيری و اعلام رای تعليق از عضويت در اتحاديه عرب، درخواست جلسه اضطراری کرد. وزيران خارجه کشورهای عربی قرار است درخواست سوريه برای تشکيل جلسه اضطراری را بررسی کنند.

رجب طيب اردوغان که تا پيش از سرکوب معترضان در سوريه از متحدان نزديک دمشق به شمار می آمد، اعلام کرد تنها راه باقی مانده برای بشار اسد اين است که به درخواست های جهانی و بين المللی برای پايان دادن به سرکوب و خشونت عمل کند.

آقای اردوغان در جمع نمايندگان پارلمانی حزب خود گفت: «بشار اسد بايد سرنوشت اسفبار آن کسی که به روی مردم خود آتش گشود را ببيند و درس بگيرد. به او گوشزد می کنم که آينده را نمی توان بر مبنای خون سرکوب شدگان بنا نهاد و نمی توان روی خون پايمال شدگان حکومت کرد.»

معمر قذافی، حاکم سابق ليبی از زمان شروع اعتراض های مردمی، مخالفان خود را «بيگانه، تروريست، موش صحرايی و دشمن مردم» ناميد و معترضان را مورد سرکوب شديد قرار داد. با پيروزی مخالفان، معمر قذافی پس از دستگيری به دست مخالفان کشته شده و از پا درآمد.

نخست وزير ترکيه گفت: «تاريخ اين رهبرانی که با خون آشامی حکمرانی کرده اند را ثبت خواهد کرد.»

تانر ييديز، وزير انرژی ترکيه هم اعلام کرد تمامی فعاليت های مشترک بين ترکيه و سوريه برای عمليات اکتشاف منابع و ميدان های نفتی را به حال تعليق درآمده است. وی همچنين تهديد کرد ترکيه ممکن است صادرات برق به سوريه را متوقف کند.

وزير انرژی ترکيه گفت: «ما در حال حاضر برق سوريه را تامين می کنيم. اگر سوريه همين راهی که در پيش گرفته را ادامه دهد، احتمال دارد در تصميم خود صرفنظر کنيم.»

پس از اعلام حمايت ترکيه از رای تعليق سوريه از عضويت در اتحاديه عرب، شماری از طرفداران و حاميان حکومتی بشار اسد به سفارت ترکيه در دمشق حمله کردند. آنکارا اين حمله را محکوم کرده و بيشتر اعضای دفتر نمايندگی خود را از سوريه خارج کرده است.

هرچند ترکيه عضو اتحاديه عرب نيست، ولی وزير خارجه اين کشور روز چهارشنبه در جلسه ديدار وزيران خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب در مراکش شرکت کرد.

در جريان رای گيری برای تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب، از ميان ۲۲ کشور عضو، بيشتر اعضا رای مثبت دادند و تنها عراق بود که رای ممتنع داد و سوريه، لبنان و يمن رای منفی دادند.

دولت بشار اسد می گويد ناآرامی های داخلی کار گروه های خرابکار است که در پی ايجاد بی ثباتی در سوريه هستند و دولت فقط با «گروه های تروريستی مسلح» برخورد می کند.

وزيران خارجه اتحاديه اروپا روز دوشنبه در بروکسل اعلام کردند در واکنش به ادامه خشونت ها عليه شهروندان سوريه، ۱۸ تن ديگر از مقامات دولتی دمشق را به فهرست تحريم ها اضافه می کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016