جمعه 6 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری جمعه: بازداشت امید رضایی فعال فرهنگی دانشگاه گیلان

خبرهای این صفحه مرتبا به روز می شوند

بازداشت امید رضایی فعال فرهنگی دانشگاه گیلان، خانه حقوق بشر ایران

امید رضایی دانشجوی دانشگاه گیلان در آخرین روزهای مهرماه سال ۹۰ توسط اداره ی اطلاعات استان گیلان بازداشت شده است.

پس از بی خبری چندروزه از وضعیت امید رضایی، دبیر کانون مطالعات دانشگاه گیلان، خانواده این فعال دانشجویی مطلع شدند که وی به مدت ده روز تا این لحظه در مکانی نامعلوم به سر می برد.

به گزارش کلمه خانه ی این دانشجو نیز پس از بازداشت مورد تفتیش قرار گرفته و کامپیوتر و وسایل شخصی وی ضبط شده است.

خانواده ی امید رضایی با ابراز نگرانی از وضعیت پسرشان تنها پس از بازداشت طی تماس تلفنی از وضعیت بازداشت وی مطلع شدند.

امین نیایی فر آزاد شد، خانه حقوق بشر ایران

امین نیایی فر دانشجوی ممتاز رشته مهندسی مکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران، که ده روز پیش به جرم توهین به محمود احمدی نژاد در دادسرای اوین شلاق خورده بود، ساعاتی پیش از زندان آزاد شد.

تارنمای کلمه با اعلام این خبر گزارش داده است که دلیل آزاد نشدن این دانشجوی زندانی در همان ده روز گذشته، کاهش آثار شلاق به هنگام آزادی بوده است.

این دانشجوی ممتاز رشته مهندسی مکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران، اوایل هفته گذشته به اتهام توهین به احمدی نژاد در زندان اوین، سی ضربه شلاق خورد.

نیایی فر که تا صبح امروز در بند ۳۵۰ زندان اوین محبوس بود، پس از اجرای حکم به بند بازگردانده شده بود.

وی همزمان با وقت ملاقات خانواده ها با زندانیان، برای اجرای حکم شلاقش به دادسرای اوین فراخوانده شده بود.


محکومیت عبدالله ناصری فعال سیاسی به ۵ سال حبس تعزیری، خانه حقوق بشر ایران

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب، بر اساس رای دادگاه بدوی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

عبدالله ناصری، رییس اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (یرنا)، و استاد دانشگاه، به اتهام “اجتماع و تبانی” از سوی دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش کلمه وی که ۲۵ بهمن ماه سال ۸۹ پس از تجمعات مردمی در منزل خود بازداشت شده بود، اواسط اسفند‌‌ همان سال، و با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد گردید.

عبدالله ناصری، دانش آموختهٔ دکترای تاریخ و عضو شورایعالی موسسه “باران” و نیز مدرس تارخ دانشگاه است.

آزادی سه شهروند بهائی اصفهان پس از ۱۰۰ روز بازداشت موقت، خانه حقوق بشر ایران

سه شهروند بهائی ساکن اصفهان به نام های نوید پروینی، نگار سبحانیان(همسر نوید پروینی) و فرشید بدخش پس از بیش از ۱۰۰ روز بازداشت موقت در بند الف طا زندان دستگرد اصفهان، روز ۱ آبان ماه با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شدند.

این افراد به همراه کیوان دهقانی و بیش از ۵ نفر دیگر در تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۳۹۰ حین مراسم مذهبی در منزل نوید پروینی دستگیر شدند. این افراد در حالی پس از ۱۰۰ روز آزاد می‌شوند که بنا برگزارشات موجود بازجویی‌های آنها در تاریخ ۳۰ مرداد ماه تمام شده بود.
به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی از چند هفته پیش کیوان دهقانی از اصفهان به اداره اطلاعات مشهد منتقل شده است و همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

همچنین فرهود اشتیاق دیگر شهروند بهائی ساکن اصفهان که در تیرماه امسال از اصفهان به اداره اطلاعات مشهد منتقل شده بود، همچنان در وضعیت بلاتکلیفی در زندان به سر می‌برد.

این شهروند بهائی در تاریخ شش تیرماه امسال پس از احضار به ستاد خبری وزارت اطلاعات اصفهان بازداشت و به مشهد منتقل شد. این در حالی است که وی پیشتر در تاریخ ۹ اسفندماه سال ۱۳۸۹ بازداشت و در روز ۵ اردیبهشت ماه سال جاری با تودیع وثیقه ۵۰ میلیونی آزاد شده بود.

پس از عمل جراحی چهارم و وضعیت بدجسمی؛ دادستانی برای اعطای مرخصی به حسین رونقی ملکی درخواست تاییدیه پزشکی کرد، خانه حقوق بشر ایران

دادستانی تهران بعد از این‌که حسین رونقی ملکی جراحی چهارم را انجام داده است، درخواست تاییدیه پزشکی برای اعطای مرخصی به وی را کرده‌اند.

حسین رونقی ملکی برای چهارمین بار در هشت ماه گذشته، دیروز مورد عمل جراجی قرار گرفت. اصرار بر نگهداری وی در درون زندان و عدم اعطای مرخصی موجب تشدید بیماری کلیوی این زندانی در بند ۳۵۰ زندان اوین شد.

احمد رونقی پدر حسین رونقی با اعلام این خبر در گفت‌وگو با «خانه حقوق بشر ایران» گفت: «طی دو روز گذشته دو عمل جراحی دیگر روز حسین انجام شد، دیروز هم در بدن حسین لوله کار گذاشتند. نگهداری طولانی مدت وی در زندان باعث شد که بیماریش تشدید بشود. اگر باز هم بخواهند او را در زندان نگهدارند، ممکن است کلیه‌هایش دچار عفونت شود و خدایی نکرده بلایی سرش بیاید.»

وی با بیان این‌که هنوز حسین از وضعیت بد جسمی برخوردار است، در مورد پیگیری وی برای گرفتن مرخصی استعلاجی برای فرزندش گفت: «طی روزهای گذشته به دادستانی درخواست داده‌ایم. گفته‌اند که باید پزشکان تأیید کنند و با تأیید پزشکان به حسین مرخصی خواهند داد. باید ببینم که این‌بار به حرفی که زده‌اند عمل می‌کنند یا خیر.»

در طول یک سال گذشته پزشکان بارها تأکید کرده بودند که رونقی باید مورد مراقبت پزشکی دائم و در محیطی غیر از زندان نگهداری شود، در غیر این صورت بیماری وی تشدید خواهد شد و موجب صدمات جسمی شدید به وی می‌شود. علی‌رغم این توصیه‌ها و درخواست‌های مکرر پزشکان و خانواده از اعطای مرخصی به این وبلاگ‌نویس تاکنون خودداری شده است.

در صورتی که باز هم حسین رونقی درون زندان بماند، با توجه به وضعیت جسمی وی امکان عفونت کلیوی برای وی وجود دارد که سلامتی جسمی وی را به شدت به خطر می‌اندازد.

لازم به ذکر است که پیش‌تر دادستان تهران نیز در مقطعی با مرخصی وی موافقت کرده بود، اما اطلاعات سپاه پاسداران با اصرار بر نگهداری وی در زندان جلوی مرخصی رونقی را گرفته بود.

حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر هم اکنون نزدیک به ۷۰۰ روز است که بدون مرخصی در زندان اوین به سر می‌برد. وی در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ در شهر ملکان در نزدیکی تبریز بازداشت و بلافاصله به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. وی مدت ۱۰ ماه را در سلول‌های انفرادی این بند زندان اوین تحت فشارهای روحی و جسمی برای اخذ مصاحبه و اعترافات تلویزیونی قرار گرفت و سرانجام از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران به تأیید رسیده و این وبلاگ‌نویس هم اکنون با وجود بیماری و نیاز مبرم به درمان پزشکی در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در بند ۳۵۰ زندان اوین است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دو تن از دراویش گنابادی که از مدیران ارشد شرکت خودرو سازی زامیاد در تهران بودند ٬ به علت اعتقاد به مکتب درویشی از سمت خود برکنار شدند، مجذوبان نور


به گزارش خبرنگار سایت مجذوبان نور ٬ اسماعیل روند لنگرودی و سعید رضا کمال از مدیران ارشد شرکت خودرو سازی زامیاد صبح دیروز ۴ آبان ماه در پی استعلام حراست این شرکت خوردرو سازی از وزارت اطلاعات و فشار این وزارت خانه برای برکناری ایشان به علت اعتقاد به مکتب درویشی از سمت خود برکنار شدند .

گفتنی است ٬ اسماعیل روند لنگرودی مدیر اجرایی خدمات پس از فروش شرکت زامیاد و سعیدرضا کمال مدیر امور مشتریان این شرکت بودند .

در ادامه این گزارش آمده است در یکسال گذشته ۵ تن از دراویش گنابادی در نقاط مختلف کشور به دلیل اعتقاد به مکتب درویشی از کار اخراج و یا برکنار شده اند که از میان می توان به اخراج احسان اله حیدری استاد حقوق بشر دانشکده حقوق و علوم سیاسی خرم آباد اشاره نمود که منجر به اعتراضات وسیع دانشجویان نسبت به اخراج ایشان از دانشگاه در تاریخ ۲۰ فرودین ماه سال جاری شد .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016