پنجشنبه 3 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد منتظری: با نظارت استصوابی شورای نگهبان انتخابات واقعی نخواهيم داشت، سايت دفتر آيت الله منتظری

سخنان حجت الاسلام احمد منتظری در مورد عید غدیر و انتخابات

باسمه تعالی

هفته گذشته دوستان فرهنگی و دانشگاهی و اصلاح طلب شهرستان اراک در بيت آيت الله العظمی منتظری در قم حضور يافتند و ضمن قرائت فاتحه برای شادی روح آن مرحوم, در مورد مسائل روز صحبت‌ کردند. سخنان اين جانب در آن جلسه به قرار ذيل است:

بسم الله الرحمن الرحيم

يکی از مناسبت‌های روز، عيد غدير و نصب مولی اميرالمومنين به امامت است. مردم ايران، شيعه و شيفته امام علی(ع) هستند و من فکر می‌کنم ملت ما بيشتر به خاطر سيره زندگی ايشان و مواردی که از اجرای عدالت و آزادی در حکومت چند ساله آن حضرت می‌شنيدند و چهره زيبايی از حکومت اسلامی ترسيم کرده بودند، با اميدواری حرکت کردند و درسال ۱۳۵۷ پيروز شدند.

علی(ع) در زمانی که امام مسلمين بود در جمع مسلمين مورد دشنام قرار گرفت. بعضی می‌خواستند آن شخص را حتی به قتل برسانند. ايشان فرمودند کسی که دشنام داده جوابش فقط دشنام است ولی اگر عفو شود بهتر از اين است که انتقام‌گيری شود. يا در آن وقتی که با يک شخص يهودی اهل ذمّه در مورد زره ايشان به دادگاه رفتند. دادگاهی که حاکم آن دادگاه را، خود حضرت نصب کرده بودند، چون دلايلی که يک قاضی وظيفه دارد طبق آن عمل کند در ظاهر به نفع آن ذمّی بود، آن قاضی حکم به نفع او می‌دهد. يک چنين قضاوتی برای ما مثل خواب و خيال است. اميدواريم که يک چنين عدالت و آزادی که در زمان امام اميرالمومنين بوده است در زمان ما حاصل شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متأسفانه الآن به دستورات حضرت علی(ع) نه تنها در دولت و قوه قضائيه, بلکه در حوزه علميه هم عمل نمی‌شود. مثلا از جمله تعاليم آن حضرت در نهج البلاغه، مبارزه با خرافات است که بسياری، حتّی در بيوت مراجع معظم تقليد، به آن دامن می‌زنند و برای بالا و پايين بردن افراد به اين خرافات متوسل می‌شوند به حدّی که حتی ادعا می‌کنند که بعضی از مراجع تقليد علم غيب دارند. هنگامی که حضرت علی(ع) می‌خواستند به جنگ نهروان بروند يکی از منجّمين گفت الان ساعت خوب نيست. حضرت خيلی ناراحت شدند و گفتند: "فمن صدّق بهذا فقد کذّب القرآن" يعنی اگر کسی اين حرف را تصديق کند در واقع قرآن را تکذيب کرده است. چون در قرآن آمده است: «قل لايعلم من فی السموات و الارض الغيب الّا الله» غيب را غير از خدا کسی نمی‌داند. در همان‌جا حضرت به جنبه علمی نجوم اشاره و می‌فرمايد علم نجوم برای راهنمايی در برّ و بحر است. يعنی در بيابان و دريا، انسان بايد نجوم راهنمايش باشد. اميدوارم که همه بتوانيم در حد خودمان به رهنمود‌های زندگی‌ساز حضرت علی(ع) عمل کنيم.

اما در مورد انتخابات:

اولا: با نظارت استصوابی شورای نگهبان انتخابات واقعی نخواهيم داشت. در اين نوع نظارت شورای نگهبان هر کس را که صلاح و صواب بداند از بين کانديداها انتخاب می‌کند و مردم مجازند فقط از بين آنان انتخاب نمايند. صورت مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی موجود است، علت مطرح کردن اين اصل در مجلس خبرگان قانون اساسی اين مسئله بوده است که چون انتخابات را دولت‌ها و حکومت‌ها به دست می‌گيرند و نظرات خودشان را به مردم تحميل می‌کنند بنابراين بايد يک نهادی بر آن نظارت کند تا حاکميت نتواند اين کار را انجام دهد. علاوه بر صورت مذاکرات مجلس خبرگان، همان کسانی که اين قانون را تصويب کردند اين را شهادت می‌دهند. آيت الله العظمی منتظری که رياست آن مجلس را بر عهده داشت بارها اين شهادت را داده بود و در آثار ايشان منعکس است.

حتی اگر همه احزاب و روزنامه‌ها فعال شده و خبرنگاران و زندانيان سياسی و محصورين آزاد گردند ولی نظارت استصوابی باشد باز اين انتخابات واقعی نيست بلکه انتصابات است.

ثانياً: مملکت متعلق به همه مردم است و همه می‌خواهيم هر روز آبادتر و آبرومندتر از قبل باشد. حاکميت بايد نه تنها صاحبان نظرات مخالف را زندانی نکند بلکه از آنان تقاضا کند که در مجلس حاضر باشند و نظرشان را بگويند. کسانی که موافق هستند فقط تاييد می‌کنند و حرف تازه و قابل طرحی ندارند و حضور يا عدم حضورشان تفاوتی نمی‌کند. يعنی حاکميت حتی اگر قبول هم ندارد که آزادی حق همه مردم است باز بايد از مخالفين خواهش کند که بيايند و نظر بدهند تا باعث تضارب آرا شده و طبق قرآن کريم که می‌فرمايد: "فبشّر عباد الذين يستمعون القول فيتّبعون احسنه " آن قول احسن انتخاب شود. ما اين منابع غنی و آبرومند را در قرآن و نهج البلاغه داريم اما از آن استفاده نمی‌کنيم و يا استفاده بد می‌کنيم. در باب مشورت، قرآن می‌گويد با آن کسانی مشورت کن که مخالف هستند. می‌فرمايد: "استغفر لهم و شاورهم فی الامر" يعنی قرار است پيغمبر برای آنانی که کارخلافی کرده‌اند هم طلب بخشش کند و هم آنان را طرف مشورت قرار دهد.

بسيار باعث تاسف است که ما چنين فرهنگی غنی داريم ولی چنين استفاده زشتی از آن می‌کنيم و به همه جهان هم اعلام می‌کنيم که نمونه اسلام و تشيع هستيم!! هر کسی که اين کار را انجام دهد بايد از خدا طلب بخشش کند که دين را بد معرفی کرده است.

يادم هست از استفتائاتی که مرحوم آيت الله العظمی منتظری جواب می‌دادند مشخص بود که برای آبروی دين و مذهب نزد ديگران، حساب جدا قائل بودند. مثلا در مورد قمه زدن می گفتند: "اگر موجب وهن مذهب باشد بايد خودداری شود".

اميدوارم که اگرچه دير شده اما نگذاريم ديرتر از اين شود، آن کسانی که اين راه کج را می‌روند می‌توانند برگردند، اگر کسی بگويد من اشتباه کردم نه تنها کوچک نشده بلکه نشانه عظمت روحش هست، هنوز هم جای جبران هست، بيايند کسانی را که بی‌گناه زندانی هستند آزاد کنند، به افراد آزادی بدهند، آزادی فکرکردن، آزادی انتخاب عقيده، آزادی انتخاب. واقعا طوری باشد تا مردم بتوانند آن کسی را که می‌خواهند انتخاب کنند. اگر هم نمی‌خواهند اين مقدار آزادی را به مردم بدهند، لطفی و رحمی به اسلام بکنند و بگويند اين حکومت، اسلامی نيست تا آن کارهای خلاف که صورت می‌گيرد به اسم دين نباشد. بگويند ما يک حکومت خاصی داريم و فعلا مصلحت می‌دانيم به هر صورت که شده آن را حفظ کنيم.

اميدوارم شرايط يک انتخابات آزاد فراهم گردد وگرنه شرکت در انتخابات غيرواقعی و نمايشی, کار بيهوده‌ای است و مردم شريف آن را نمی‌پذيرند.

والسلام عليکم و رحمه الله و برکاته.

۱۳۹۰/۹/۳
احمد منتظری


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016