پنجشنبه 3 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير اطلاعات: ‌توطئه دشمنان تشکيک در سلامت انتخابات است‌، فارس

خبرگزاری فارس: وزير اطلاعات گفت: دشمن با پيش بينی مشارکت پايين يا بالای مردم در انتخابات مجلس برای هر يک از اين شرايط، نقشه‌هايی از جمله ايجاد تشکيک نسبت به سلامت انتخابات و طرح مسئله تقلب يا تحريم مشارکت را در نظر دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام حيدر مصلحی در همايش ملی «انسجام داخلی، اقتدار جهانی» که پيش از ظهر امروز در مجتمع ياوران مهدی قم برگزار شد ضمن گراميداشت هفته بسيج اظهار کرد: افتخارات اين نهاد ارزشمند در طول عمر انقلاب اسلامی بسيار زياد بوده است و به طور قطع حرکت نظام را تضمين کرده و موجب شکل‌گيری بيداری اسلامی در منطقه شده است.
وی با اشاره به مسئله انتخابات به عنوان يکی از چالش‌های پيش روی نظام اسلامی افزود: اين امر مورد تاکيد مقام معظم رهبری نيز قرار دارد به همين دليل بايد برای شناسايی افراد منحرف و غير همسو با رهبری و نظام، سه شاخص عمده را مدنظر داشته باشيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير اطلاعات با بيان اينکه انطباق در مسائل فکری، گفتمانی و رفتاری و عملی سه مشخصه اصلی شناخت افراد است، گفت: در صورت عدم وجود هر يکی از سه شاخصه چالش‌های جدی ايجاد خواهد شد بنابراين اين مسائل بايد برای مردم تشريح شود.
وی اظهار کرد: براساس تحليل‌های صورت گرفته، جريان‌های انحرافی قابل توجهی پس از فتنه ۸۸ در کشور شکل گرفته است و اين جريان‌ها به همراه خواص مردود و فتنه به وسيله تغيير تاکتيک مسير ديگری را در آستانه انتخابات مجلس در پيش گرفته‌اند و هر چند برخی از آنها در مسئله انطباق فکری و گفتمانی خود را به امام و رهبری نزديک نشان می‌دهند، اما در زمينه رفتاری و عملی براساس انديشه‌های خود عمل می‌کنند.
مصلحی با تاکيد بر بررسی وضعيت و موضع گيری‌های دولت‌ها در طول دوران انقلاب گفت: ملاک ما معيارهايی است که اشخاص رعايت می‌کنند اما در زمينه عدم انطباق بايد به اين مسئله توجه کرد که انطباق نداشتن فکری و گفتمانی با تيزبينی توسط مردم قابل شناسايی است و نمونه اين مسئله نيز حذف اصلاح‌طلبان توسط ملت پس از توجه به انحرافات آنهاست اما مشکل اصلی زمانی بروز می‌يابد که افرادی فاقد انطباق کامل رفتاری و عملی با رهبری و نظام باشند.

*بررسی انطباق رفتاری و عملی بهترين معيار شناخت جريانات

وزير اطلاعات خاطرنشان کرد: جريانات سياسی از اين مسئله سوء استفاده می‌کنند بنابراين وظيفه نخبگان و بصيرت شناسان اين است که اينگونه مسائل را برای مردم تبيين کنند.
وی با بيان اينکه بررسی انطباق رفتاری و عملی اشخاص معيار مناسبی برای شناخت جريانات و افراد شاخص آنهاست افزود: نقطه فريب مردم نيز عدم انطباق در همين مورد است بنابراين بايد تعريف دقيقی از واژه‌های بصيرت و خواص صورت گيرد.
مصلحی در تعريف بصيرت ابراز کرد: تشخيص حقيقت در انبوه حق و باطل‌ها و مهم‌تر از آن شناخت باطلی که خود را با حق ممزوج ساخته، بصيرت حقيقی است و به بيان ديگر تيزبينی عمارگونه، بصيرت ناميده می‌شود.
وزير اطلاعات خواص را شامل دو دسته خواص حق و باطل دانست و گفت: موضوع گيری اين افراد بر اساس فکر، فهم صحيح، تحليل و بصيرت صورت می‌گيرد اما در مقابل عوام کسانی هستند که فاقد تحليل و بصيرت بوده و از فضای جامعه تبعيت می‌کنند و دنباله‌رو خواص هستند.
وزير اطلاعات افزود: ضروری است که خواص و عوام به دنبال عدم اختلاف پس از فهم صحيح و تصميم‌گيری درست برای خدا باشند زيرا در صورت فقدان اين موارد کماکان بايد شاهد وضعيتی مانند مصائب دوره علوی و حادثه عاشورا باشيم.
وی به خصوصيات خواص در مفهوم مثبت آن اشاره کرد و گفت: خواص مذهبی، خواص جبهه حق، خواص اهل حق و خواص بابصيرت از جمله اين موارد هستند، اما در مفهوم منفی خواص نيز رهبری موارد زيادی را برشمرده‌‌اند که برخی از آنها مانند مردود، بی‌بصيرت، غافل، فرصت‌طلب، مصلحت‌انديش، منحط اخلاقی، طرفدار حق اما دنياطلب، ترسو و فاقد شجاعت در فرمايشات ايشان از اوايل دوران اصلاحات ديده می‌شود.

*دنيا زدگی برخی خواص
مصلحی افزود: دنيازدگی برخی خواص به قدری است که وقتی در مورد نحوه بهره‌برداری از بيت المال با آنها صحبت می‌شود اظهار تعجب می‌کنند در حالی که بعضی از آنها خود را ستون انقلاب نيز می‌دانند.
وزير اطلاعات با بيان اينکه برگزاری همايش‌های اينچنينی نقش اساسی در بصيرت افزايی حوزويان و دانشگاهيان خواهد داشت اظهار کرد: ارتباط ميان روحانيون و قشر جوان نقش اساسی در تحولات جامعه و خارج از کشور دارد بنابراين موظف هستيم که ضمن آگاه سازی مردم بر اساس فرمايشات رهبری، به تطبيق افراد و جريانات بر اساس انطباق آنها با افکار، گفتار و رفتار رهبری بپردازيم.
مصلحی در همايش در ادامه اظهار کرد: دشمنان در زمينه مقابله با نظام اسلامی دو استراتژی حداقلی و حداکثری را دنبال می‌کنند.
وی تاکتيک حداقلی را شامل تغيير رفتار در مسئولان نظام دانست و افزود: سرويس‌های اطلاعاتی غرب پس از انقلاب به دنبال بازسازی خود در گام نخست به دنبال تغيير رفتار مسئولان رفتند و در اين زمينه می‌توان به دوره‌های سازندگی و اصلاحات اشاره کرد که شعارهای ارزشی و انقلابی تغيير داده شد.

*تدبير رهبری نقشه‌های دشمن را برملا کرد
وزير اطلاعات با بيان اينکه تدبير رهبری در انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی مجددا تمام نقشه‌های غرب را درهم ريخت گفت: آنها دوباره خود را بازسازی کرده و نقشه‌های جديدی را به مرحله اجرا در می‌آورند و در استراتژی حداکثری خود به دنبال براندازی نظام به وسيله جنگ نرم و سخت هستند.
وی اظهار کرد: نگاهی به تحولات منطقه نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی به عنوان الگويی برای مردم کشورهای اسلامی تبديل شده است و اين مسئله دغدغه اصلی دشمنان است به همين دليل به دنبال اين هستند که تهديدها را به فرصت تبديل کنند و در اين راستا، امريکا و هم پيمانان اين کشور در منطقه تلاش می‌کنند که بحران‌ها را به سمت ايران هدايت کنند.
مصلحی هدف آنها از اجرای اين نقشه را به انفعال کشاندن ايران به وسيله سناريوهای مختلف دانست و افزود: مقابله با نقش آفرينی جمهوری اسلامی در منطقه يکی ديگر از اهداف آنهاست زيرا برگزاری دو همايش بين‌المللی بيداری اسلامی و قدس در تهران خشم سنگين دشمنان را به دنبال داشت و رهبری ايران را در دنيای اسلام به اثبات رسانيد.
وزير اطلاعات تصريح کرد: دشمنان جمهوری اسلامی برای رسيدن به اهداف خود در صدد مشغول ساختن ايران درون مرزهای خود هستند تا از الگو شدن نظام اسلامی برای حرکت‌های شکل گرفته در منطقه جلوگيری کنند اما طراحی‌های آنها بی نتيجه بوده است.
وی با اشاره به تلاش استکبار جهانی برای احيای مجدد جريان فتنه در داخل کشور افزود: در طول دو سال گذشته نيز فتنه گران فعال بوده‌اند اما مقابله شديد مانع از بروز آنها در اجتماع شد ضمن اينکه نقشه ديگر دشمنان، ادامه طرح براندازی سال ۸۸ است.

*الجزيره اتاق جنگ عليه سوريه
مصلحی گفت: استکبار جهانی در طول ۳۳ سال گذشته همواره به دنبال استفاده از فرصت‌های گوناگون برای براندازی نظام بوده‌اند ضمن اينکه در راستای حذف مقاومت در منطقه، حاميان و همراهان انقلاب اسلامی را در مناطق مختلف با چالش‌های گوناگونی مواجه می‌کنند که نمونه اين مسئله کشور سوريه است، اما بايد توجه داشت حوادث سوريه دارای تفاوت ماهوی جدی با ديگر کشورهای اسلامی است.
وزير اطلاعات شبکه ماهواره‌ای الجزيره و ديگر رسانه‌های بيگانه را اتاق جنگ عليه سوريه دانست و افزود: اين شبکه‌ها تصاوير غير واقعی و حساب شده‌ای را به نمايش در می‌آورند و بنا به اسناد موجود، سلاح در حجم وسيع به وسيله دلارهای آمريکايی وارد اين کشور می‌شود.
وی با بيان اينکه انتخابات بهترين بستر برای ضربه زدن به نظام اسلامی توسط دشمنان خواهد بود ابراز کرد: آنها با پيش بينی مشارکت پايين يا بالايی مردم در انتخابات مجلس برای هر يک از اين شرايط، نقشه‌هايی از جمله ايجاد تشکيک نسبت به سلامت انتخابات و طرح مسئله تقلب يا تحريم مشارکت را در نظر دارند.
مصلحی در ادامه اين همايش در پاسخ به سئوال يکی از حضار در ارتباط با ميزان تاثيرگذاری ايران بر جريان‌های سياسی ديگر کشورها گفت: حزب الله تنها يکی از اين جريانات اسلامی است اما جريان‌های ديگری در دنيای اسلام با الهام از انقلاب ايران شکل گرفته اند و بايد گفت در بحث جريان سازی موفقيت‌های قابل توجهی نصيب جمهوری اسلامی شده است.
وزير اطلاعات در پاسخ به سئوال ديگری در مورد خواص مردود و تفاوت آنها با خواص مردود شده قبل از فتنه ۸۸ ابراز کرد: رهبری نکته مهمی در اين زمينه بيان فرموده است و به تعبير ايشان بازگشت تنها به معنای اعتراف به اشتباه نيست بلکه افراد بايد به اصلاح و تبيين مسير نادرست گذشته نيز بپردازند بنابراين می‌توان با توجه به نوع اظهارات اشخاص مصاديق آنها را به خوبی تشخيص داد.
سئوال ديگری که در اين جلسه مطرح شد در رابطه با جريان‌های انحرافی و نوع مقابله نظام با آنها بود که مصلحی در پاسخ به اين پرسش گفت: نظام بر اساس سيستم‌های اطلاعاتی قوی در حال مقابله با اين جريانات است.
وزير اطلاعات به تلاش‌های کشورهای عربی مانند عربستان سعودی در زمينه مقابله با تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: هزينه‌های زيادی برای متوقف ساختن اين حرکت‌ها صورت می‌گيرد اما اخيرا خود نيز دچار چالش‌هايی شده‌اند و اميدواريم که هر چه زودتر به سرمنزل مقصودی که لايق آنهاست برسند.

*نظام اسلامی آمادگی لازم را برای مقابله با دشمنان کسب کرده است
وی در پاسخ به سئوال ديگری در مورد هدف امريکا از تهديدات اخير خاطرنشان کرد: غرب هر کاری که توان آن را داشته باشد عليه ايران انجام می‌دهد اما خود نيز به اين مسئله واقف هستند که در صورت حمله سرزمينی به ايران دچار مشکلات زيادی می‌شوند ولی به هر صورت نظام اسلامی دشمن را دست کم نگرفته و آمادگی لازم را کسب کرده است.
وزير اطلاعات در ادامه در ‌ارتباط‌ با سئوالاتی در زمينه مقابله نظام با پسمانده‌های فتنه و سران اين جريان گفت: آنها ميل زيادی به دادگاهی شدن خود دارند اما نظام برنامه‌ريزی خوبی در اين زمينه داشته و اشراف اطلاعاتی سنگينی بر روی مجموعه فتنه وجود دارد ضمن اينکه دستگاه اطلاعاتی کشور در رابطه با هجمه استکبار جهانی به وسيله نقشه‌های مختلف نيز فعال بوده و مقابله خوبی با بحث اينترنت چمدانی که رئيس جمهور آمريکا شخصا آن را به عنوان طرحی برای مقابله با ايران دانسته صورت گرفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016