چهارشنبه 9 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مجموعه خبرهای حقوق بشری در مورد روزنامه‌نگار زندانی اميرعلی علامه‌زاده، وضعيت نگران‌کننده فعال کارگری، رضا شهابی در زندان و...

خواهر اميرعلی علامه زاده: اگر زمانی اعترافی از برادرم پخش شد ما همين الان می گويم که اعتبار قانونی ندارد، کمپين بين المللی حقوق بشر

خواهر اميرعلی علامه زاده، روزنامه نگار و دبير سابق سرويس بين الملل ايلنا با احتمال اينکه برادرش در زندان تحت فشار برای اعتراف است به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:« برادرم از وضعيت روحی خوبی برخوردار نيست. ما احتمال می دهيم به دليل نوع حرف زدن های غيرعاديش تحت فشار است. من و خانواده ام همين حال می گويم که اگر روزی در جای حرف های به عنوان اعتراف امير پخش شد همگی دروغ است و اعتبار قانونی ندارند. ما می خواهيم که پرونده روال قانونيش را طی کند چرا که با توجه به نوع حرف زدن های برادرم که مضطرب و ناراحت است می فهميم او شرايط خوبی در زندان ندارد.»

زينب علامه زاده به کمپين گفت:« برادرم در حرف هايش چندين بار گفته است که شما چيزی درباره پرونده من نمی دانيد، من نمی دانم چه چيزهای بهش گفته اند و يا چه چيزهای ازش خواسته اند که اينقدر نگران درباره خودش حرف می زند و در تلفن های اخيرش مرتب گفته است که وکيل برای او بگيريم.»

اميرعلی علامه زاده، روزنامه نگار يکشنبه ۲۷ شهريور ماه امسال توسط سه مامور امنيتی در تهران بازداشت شد و اکنون در بند ۲ الف سپاه پاسداران نگهداری می شود. اگرچه حکم بازداشت او از سوی شعبه ۱۴ دادسرای فرهنگ و رسانه صادر شده بود از مدتی پيش پرونده او به دادسرای اوين منتقل شده است.

زينب علامه زاده با اظهار نگرانی از وضعيت برادرش گفت:« می خواهم بدانم اين آقايانی که ادعا می کنند ما در کشور آزادی هستيم و حقوق بشر داريم آيا خودشان حاضر هستند يک روز را در انفرادی بگذرانند و يا يک روز بلاتکليف باشند. برادر من ۷۴ روز است که در انفراديست که خودش نوعی شکنجه است. پس از دو ماه و اندی از بازداشت او ما هنوز نمی دانيم که به چه دليل بازداشت شد و اتهامش چيست در حاليکه حق ماست که بدانيم.»

خواهر اين روزنامه نگار همچنين به کمپين گفت:« ما نمی دانيم که به او چه می گذرد و او هم نمی داند که ما اينطرف داريم برايش چه می کنيم. درخواستم از مقامات قضايی کشورم اين است که زودتر او را آزاد کنند. او در چند سال اخير اصلا فعاليت مطبوعاتی نداشته و به دليل بيماريش در خانه بوده است. برادرم ديسک کمر و ناراحتی قلبی دارد که همه اينها هم الان به نگرانی های ما افزوده است.»

خواهر اين روزنامه نگار در مورد انتقال پرونده او به دادسرای اوين نيز گفت:« دو هفته پيش پرونده اش را از شعبه ۱۴ کارکنان دولت به شعبه ۲ دادسرای اوين انتقال دادند. از آن روز هر روز مادر و پدرم به دادسرا می روند تا جواب بگيرند اما کسی پاسخگو نيست. ما اصلا نمی دانيم که دليل انتقال پرونده برادرم پس از دو ماه بازداشت چيست. آيا دليلش اين است که بازپرس برادرم، آقای بيگی می خواسته پرونده او را از مجرای قانونی خارج کند؟ ما الان حتی نمی دانيم که با چه کسی طرف هستيم، بايد با چه کسی صحبت کنيم. نمی دانيم واقعا چکار کنيم.»

ملاقات های اين روزنامه نگار با خانواده اش نيز در اين مدت در شرايط کاملا امنيتی بوده است. زينب علامه زاده در اين خصوص گفت:« در شرايط کاملا غير عادی توانسته مادر و پدرم را ببيند، با حضور دوربين. در حاليکه قبل از آن به خودش و مادر و پدرم گفته بودند که به جز احوالپرسی چيز ديگری نمی پرسيد.»

***

بی اطلاعی از سرنوشت يک شهروند بازداشتی کُرد، کمپين بين المللی حقوق بشر

يک منبع مطلع محلی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که علی علی خانی شهروند کُرد اهل روستای ” شيتی ” از توابع شهرستان ماکو نزديک به ۴۰ روز پيش توسط نيروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است. به گفته منبع ياد شده اين نيروها پس از بازرسی منزل با ضرب و شتم شديد اين شهروند را بازداشت کرده اند. تا اين لحظه از سرنوشت اين شهروند کُرد اطلاعی در دست نيست. گفته می شود اين شهروند کُرد که کشاورز و دامدار بوده است به همکاری با يکی از احزاب کَردی متهم شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


توديع وثيقه و آزادی دانشجويان کرد تا زمان برگزاری دادگاه، کمپين بين المللی حقوق بشر

يک منبع موثق محلی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت شش تن از ۷ دانشجوی کرد که طی ماه های توسط اداره اطلاعات شهر سنندج دستگير شده بودند آزاد شده اند و تنها يک تن از آنها هم اکنون در بازداشت به سر می برد. طی ماههای گذشته ۷ عضو فعلی و سابق اتحاديه دمکراتيک دانشجويان کُرد توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند. اسعد باقری دبير سابق اتحاديه و دبير انجمن اسلامی دانشگاه کردستان (۸ آبان ماه) ، سوران دانشور عضو شورای مرکزی، سخنگو و دبير کميته ی هماهنگی اتحاديه ( ۱۹ شهريورماه) ، ميلاد کريمی ، نائب دبير اتحاديه (۷ شهريورماه) و مهدی دعاگو دبير فعلی اتحاديه(۲۰ شهريورماه)، آرمان زمانی ، رحيم باجور(۲۱مهرماه) و شيرزاد کريمی عضو اتحاديه دمکراتيک دانشجويان کُرد ( ۲۹ شهريورماه) از سوی ستاد خبری اداره اطلاعات احضار و متعاقبا توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.

دانشجويان کرد بازداشت و آزاد شده به ترتيب از راست: ميلاد کريمی، سوران دانشور، مهدی دعاگو، آرمان زمانی، اسعد باقری و شيرزاد کريمی

شش دانشجوی بازداشتی در ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج توسط شعبه ۴ بازپرسی دادگاه انقلاب شهر سنندج به اتهام ” تبليغ عليه نظام و اقدام عليه امنيت ملی ” تفهيم اتهام شدند. روز يک شنبه ۶ آذرماه سال جاری، ششمين عضو بازداشتی اتحاديه به نام آرمان زمانی با توديع وثيقه ۱۰ ميليونی از زندان مرکزی سنندج آزاد شده است. آقای زمانی ۲۰ آبان ماه در پی احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج بازداشت شده بود. پيشترپنج عضو ديگر اين اتحاديه اسعد باقری ، سوارن دانشور، ميلاد کريمی ، شيرزاد کريمی و مهدی دعاگو به ترتيب با توديع وثيقه‌ ۷۰ ميليون، ۱۰ ميليون، ۱۰۰ ميليون، ۲۰ ميليون و ۴۰ ميليونی تا زمان برگزاری دادگاه به طور موقت از زندان آزاد شده‌اند.

بنابه گفته منبع ياد شده رحيم باجور دانشجوی دانشگاه پيام نور مريوان و عضو اتحاديه دمکراتيک دانشجويان کُرد و انجمن سبز چيا مريوان روز ۲۱ مهرماه در پی احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات شهر مريوان بازداشت شده بود همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات اين شهر به سر می‌برد.

بنا به نوشته منابع محلی، اتحاديه دمکراتيک دانشجويان کُرد در سال ۱۳۸۴ توسط جمعی از دانشجويان کُرد سراسر ايران تاسيس شده است و در طول چند ساله گذشته به دليل فعاليتهای گسترده آن در دانشگاههای کشور همواره تحت فشار شديد نهادهای امنيتی قرار داشته است و تعدادی از اعضای ان از حق ادامه تحصيل محروم شده اند.

***

صدور ۱۷۵ سال حبس برای ۱۲ نفر طی دو سال، هرانا

خبرگزاری هرانا – بر اساس گزارشات رسيده به خبرگزاری هرانا شعبه يک دادگاه انقلاب خوی در سالهای ۸۶ – ۸۸ برای ۱۲ تن از شهروندان آذربايجان غربی ۱۷۵ سال حبس تعزيری توام با ۴۳ سال تبعيد حکم صادر کرده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از خوی، در ميان محکومين يک فرد در زمان بازداشت ۹۸ سال سن داشته است که می بايست ۱۲ سال حبس را در زندان متحمل شود.

بر اساس اين گزارش محکومين ياد شده ذيل از حق دسترسی به وکيل و محاکمه عادلانه برخوردار نبوده و اکثرا در زمان بازداشت مورد بدرفتاری قرار گرفته اند.

اسامی محکومين به شرح زير است:

درويش زندی اهل شهرستان بازردگان به ‌اتهام محاربه‌ از سوی شعبه يک دادگاه انقلاب خوی به ۱۵ سال حبس تعزيری و تبعيد به بندر لنگه محکوم شده است.

حميد سليمانی اهل پلدشت به ‌اتهام اقدام عليه ‌امنيت ملی از سوی شعبه يک دادگاه انقلاب خوی به ۶ سال حبس تعزيری و تبعيد به زندان ياسوج محکوم شده است.

حسن جيلان اهل ماکو به اتهام محاربه از سوی شعبه يک دادگاه انقلاب خوی به ۲۷ سال حبس تعزيری محکوم شده است.

حاج علی جيلان ۹۸ ساله اهل ماکو به اتهام محاربه از سوی شعبه يک دادگاه انقلاب خوی به ۱۲ سال حبس تعزيری محکوم شده است.

سيد عمرپور اهل يولاگلدی ماکو به اتهام محاربه از سوی شعبه يک دادگاه انقلاب خوی به ۱۲ سال حبس تعزيری محکوم شده است.

عبدالله‌ عمرپور اهل يولاگلدی ماکو به اتهام محاربه از سوی شعبه يک دادگاه انقلاب خوی به ۱۲ سال حبس تعزيری محکوم شده است.

سيد اهوز اهل ماکو به اتهام محاربه از سوی شعبه يک دادگاه انقلاب خوی به ۲۷ سال حبس تعزيری محکوم شده است.

محمد عمر پور اهل ماکو به اتهام محاربه از سوی شعبه يک دادگاه انقلاب خوی به ۲۷ سال حبس تعزيری محکوم شده است.

اردشير دالايی ميلان اهل پلدشت به اتهام محاربه از سوی شعبه يک دادگاه انقلاب خوی ‌ به ‌۱۵ سال حبس تعزيری و تبعيد به‌ زندان بوشهر محکوم شده است.

احمد علم هولی اهل ماکو به ‌اتهام همکاری با احزاب کردی از سوی شعبه يک دادگاه انقلاب خوی به ‌۸ سال حبس تعزيری محکوم شده است.

رسول فتوحی اهل شوط به ‌اتهام همکاری با احزاب کردی از سوی شعبه يک دادگاه انقلاب خوی به ‌۷ سال حبس تعزيری و تبعيد به زندان اهواز محکوم شده است.

حسن اوهامی اهل ماکو به ‌اتهام همکاری با گروه های معاند نظام از سوی شعبه يک دادگاه انقلاب خوی به ‌۷ سال حبس تعزيری محکوم شده ‌است.

***

کشته و زخمی شدن ۲ شهروند مرزنشين توسط نيروهای سپاه، هرانا

خبرگزاری هرانا - روز پنچ شنبه چهارم آذر ماه سال جاری، دو شهروند مرزنشين به علت تيراندازی مستقيم نيروهای سپاه پاسداران کشته و زخمی شده‌اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از مناطق مرزنشين غرب کشور، "ساسان فرخی" توسط نيروهای سپاه پاسداران کشته و "خالد فرخی" نيز به شدت زخمی شده است.

ساسان فرخی فرزند محمود شهروند کرد اهل روستای ساکا (صومای برادوست) از توابع سلماس و اروميه به هنگام بازگشت از شهر به روستا با خودروی شخصی خود، مورد اصابت تيراندازی نيروهای سپاه پاسداران قرار گرفته و جان خود را از دست می‌دهد. ضمناً عمو نامبرده خالد فرخی فرزند نبی نيز به شدت زخمی و در وضعيت وخيمی در بيمارستان به سرمی‌برد.

لازم به ذکر است که خودروی نامبرده تنها حامل ۳ راس اسب بوده و هيچ کالای غيرقانونی‌ای نيز جابه جا نمی‌کردند اما نيروهای امنيتی بدون فرمان ايست به سوی اين شهروندان تيراندازی کرده و سبب کشته و زخمی شدن ايشان شده‌اند.

***

اعتصاب غذای محی‌الدين ابراهيمی در زندان اورميه، هرانا

خبرگزاری هرانا - محی‌الدين ابراهيمی، زندانی سياسی محبوس در زندان مرکزی اروميه، در اعتراض به‌ بلاتکليفی خود دست به‌ اعتصاب غذا زد و مسئولان وی را به سلول انفرادی منتقل نمودند.

بنا بر گزارش نوروز، محی‌الدين ابراهيمی يکی از زندانيان سياسی‌ زندان اروميه است که‌ از ۱۳ ماه قبل به‌ اتهام "ارتباط با يکی از احزاب کردی" توسط نيروهای امنيتی دستگير شده است.

دادگاه اين زندانی سياسی چندين ماه پيش برگزار شده اما علی رغم گذشت ۱۳ ماه از حبس وی رأيی صادر نشده‌ و در عين حال گفته می‌شود که اطلاعات سپاه از آزادی وی جلوگيری می‌کند.

بر همين اساس محی‌الدين ابراهيمی از روز شنبه‌ و در اعتراض به‌ بلاتکليفی خود و هم‌چنين حبس بی‌علتش دست به‌ اعتصاب غذا زده‌ است.

گفتنی ست که مسئولين زندان در پی اعتصاب غذای اين زندانی امروز، سه‌شنبه هشتم آذرماه، او را به‌ سلول‌های انفرادی منتقل کردند و از شرايط نامبرده پس از انتقال هيچ خبری در دست نيست.

***

جمع آوری تجهيزات دريافت ماهواره در مناطق مختلف شهر تهران، هرانا

خبرگزاری هرانا - يک مقام انتظامی از اجرای طرح جمع آوری تجهيزات دريافت ماهواره در شهر تهران خبر داد و گفت: "طرح امنيت محله محور با تمام توان پليس تهران بزرگ ادامه خواهد داشت."

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی پليس، سرهنگ اردشير مطهری، از جمع آوری تجهيزات ماهواره در شهر تهران طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

اين مقام انتظامی در تشريح خبر گفت: "بنابر تدابير فرمانده انتظامی تهران بزرگ در خصوص اجرای طرح امنيت محله محور و ارتقای احساس امنيت در جامعه ماموران اين يگان اقدام به جمع آوری تجهيزات دريافت سيگنال‌های ماهواره در مناطق مختلف شهر تهران کردند."

وی عنوان داشت: "در اين راستا ماموران اقدام به اجرای طرح مذکور در برخی از نقاط شهر تهران کردند که طی آن ۲ هزار ۳۴۱ دستگاه ديش، ۲ هزارو ۸۸۶ ال ان بی، ۲۱ سوئيچر و ۱۷موتورگردان ماهواره کشف و ضبط شد."

مطهری در پايان با اشاره به ادامه اجرای طرح مذکور گفت: "طرح امنيت اجتماعی و امنيت محله محور با تمام توان پليس تهران بزرگ ادامه خواهد داشت."

***

بلاتکليفی نورالله قبيتی‌زاده در دهمين ماه بازداشت در زندان اهواز، خانه حقوق بشر ايران

نورالله قبيتی‌زاده نوکيش مسيحی که طی ۱۰ ماه گذشته همچنان بلاتکليف در زندان شهر اهواز بسر می‌برد.

تارنمای محبت نيوز گزارش داده است که نورالله قبيتی‌زاده نوکيش مسيحی تاکنون بارها توسط نيروهای اطلاعات مورد بازجويی قرار گرفته و برای ترک عقايد مذهبی‌اش تحت فشار قرار گرفته است.

بر پايه اين گزارش «نورالله قبيتی زادهاز نوکيشان مسيحی و خادم کليسای خانگی در ماههای اول بازداشت خود هيچ تماس يا ملاقاتی با خانواده و يا نزديکان خود نداشت و هيچگونه اطلاعی از وضعيت او در داخل زندان در دسترس نبود.»

در طی ۱۰ ماه گذشته اگر چه مقامات قضايی و امنيتی به او وعده داده بودند تا در قبال نوشتن توبه نامه آزاد خواهد شد اما اين موضوع با عدم پذيرش نورالله قبيتی زاده همراه شده است.

نورالله قبيتی زاده ۴۷ ساله که در ابتدا در زندان شهر دزفول در زندان بود و بعدتر به زندان اهواز منتقل شد.

دادگاه اول او حدود دو ماه پيش در دادگستری اهـــواز و در شعبۀ يکم جزايی به رياست قاضی پور محمديان برگزار شد. وی در اين دادگاه با دستبند و پاهای زنجير شده حاضر شد ه بود وبخ طور شفاهی و برای ايجاد ترس و وحشت به وی گفته شده در اين دادگاه برای وی حکم اعدام در نظر گرفته شده است. همچنين در انتهای جلسه دادگاه سعی شده تا دوباره مهلتی به وی داده شود تا توبه کرده و از مسيحيت به اسلام برگردد تا از اين طريق تخفيف ی به مجازات وی داده شود.

لازم به يادآوری است، در روز جمعه ۳ دی ماه ۱۳۸۹يک گروه ۱۰ نفره از نوکيشان مسيحی که برای برگزاری ايام کريسمس تولد عيسی مسيح در يک کليسای خانگی در شهرستان دزفول گردهم آمده بودند توسط ماموران امنيتی اطلاعات بازداشت شدند. ماموران امنيتی ضمن بازداشت کليه افراد، مسئول و خادم آن کليسای خانگی بنام ” نورالله قبيتی زاده” را با دستبند و چشمانی بسته بهمراه ديگر بازداشت شدگان به خانه ايی در مرکز شهر دزفول که گويا خالی از سکنه بوده و فقط چند مامور در آن حضور داشتند انتقال می‌دهند.

ديگر بازداشت شدگان مسيحی که برخی از آنان از شهرهای انديمشک و اهواز به دزفول آمده بودند پس از انجام بازجويی از تک تک آنان و برخی پرسش ها در خصوص چگونگی گرويدن شان به مسيحيت و نحوه آشنايی شان با آقای نورالله قبيتی زاده ضمن گرفتن تعهد و اثر انگشت از اين افراد در همان روز آنان را آزاد می کنند و از آنان خواسته می شود تا روز بعد به ستادهای خبری اطلاعات شهرهای محل سکونت خود مراجعه و خود را معرفی نمايند.

***

تشديد محکوميت احمدرضا احمدپور از سه سال به پنج سال زندان، خانه حقوق بشر ايران

احمدرضا احمد‌پور که هفته گذشته به زندان اهواز تبعيد شده بود، به صورت شفاهی از افزايش حکم خود به پنج سال زندان مطلع شده است.

احمدرضا احمدپور روحانی منتقد و رئيس ستاد انتخابات آقای کروبی در قم و بلاگ نويس پژواک خاموش بعد از انتقال به زندان اهواز جهت ادامه اجرای محکوميت خود از حکم شفاهی دادسرای ويژه اهواز مبنی بر اضافه شدن ۲ سال به محکوميت خود مطلع شد .

به گزارش «خانه حقوق بشر ايران» احمد پور در حکم تجديد نظر محکوم به دو سال حبس به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی و يک سال حبس به اتهام فعاليت تبليغی عليه نظام محکوم شد و همچنين در حکمش تاکيد شده که ايام بازداشت و حبس قبلی که در سال ۸۸ به يک سال حبس متهم شده بود مورد محاسبه قرار گيرد که بر اساس حکم تجديد نظر با احتساب ايام بازداشتی قبل و فعلی تاکنون ۲۰ ماه را سپری کرده است که با در نظر گرفتن اين حکم شامل عفو مشروط ميشود و ميتواند آزاد شود.

دادسرای ويژه روحانيت قم به طور شفاهی به دادسرای ويژه اهواز اعلام کرده است که نه تنها آزاد نمی شود بلکه علاوه بر حکم سه سال حبس دو سال ديگر نيز برای اتهام اقدام عليه امنيت ملی محکوم است وبايد در مجموع ۵ سال حبس را سپری کند . احمد پور امروز سه شنبه با احضار به دادسرا ضمن توضيحات لازمه در مورد حکم تجديد نظر خود به قاضی و رفع اتهام نمودن خود از اتهام اقدام عليه امنيت ملی بر طبق حکم تجديد نظر پاسخی را که دريافت کرد بر اين اساس بود که دفاعيات شما کاملا درست است ولی کاری از دست ما بر نمی آيد.

لازم به ذکر است که حکم فعلا به طور شفاهی بيان شده است ولی از مستندات به دست آمده اين گونه بر می آيد که پس از انتشار نامه احمد پور به رهبری اين تصميم گرفته شده است و نظر به افزايش محکوميت احمدپور را دارند.

احمد رضا احمد پور عليرغم تمام مشکلات جسمانی که به دليل جنگ به همراه خود دارد در حالی محکوميت دوم خود را سپری می کند که کاملا بی گناه است و حکم وارده را به هيچ عنوان قبول ندارد و خود را کاملا از تمامی اتهامات حکم دوم و حکم قبلی خود در سال ۸۸ مبری می داند.

***

وضعيت زندانيان سياسی زن در زندان اوين، جرس

جرس: به گزارش منابع حقوق بشری، تعداد زيادی از زندانيان سياسی زن در بند عمومی زنان زندان اوين به سر می‌برند که برخی از آن‌ها دوران محکوميت خود را سپری می‌کنند و برخی نيز بلاتکليف در زندان به سر می‌برند.

به گزارش «خانه حقوق بشر ايران»، عاليه اقدام دوست فعال حقوق زنان، بهاره هدايت و مهديه گلرو دو فعال داتشجويی و فريبا کمال آبادی و مهوش ثابت دو شهروند بهايی از جمله زندانيانی هستند که دوران محکوميت سنگين خودشان را در زندان اوين سپری می‌کنند.

شعله طائف شهروند بهايی که دوران محکوميتش را در اين زندان سپری می‌کند نيز در روز ۱۶ آذر ماه جاری با پايان دوره محکوميت از زندان آزاد خواهد شد.

صبح سه شنبه، صهبا رضوانی ديگر شهروند بهايی با پايان دوره محکوميت از زندان آزاد شده بود.

لادن مستوفی فعال اينترنتی که با اتهامات سنگينی در دادگاه بدوی مواجه بود به پنج سال زندان محکوم شده و در انتظار رأی دادگاه تجديد نظر به سر می‌برد.

همچنين حکم هفت سال زندان هانيه فرشيشتربان نيز در دادگاه تجديدنظر تأييد شده و اين فعال اينترنتی دوران محکوميت خود را سپری می‌کند.

معصومه ياوری از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات نيز که دوران محکوميت خود را سپری می‌کند و به تازگی به مرخصی آمده بود، هفته گذشته بار ديگر به زندان بازگشت.

فرح واضحان زندانی که به ۱۷ سال زندان محکوم شده از سه هفته قبل در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد و به درمان بيماری سرطان خود می‌پردازد.

محبوبه کرمی ديگر زندانی سياسی محبوس در زندان اوين که به دليل ابتلا به بيماری کم خونی وضعيت نامناسب جسمی دارد همچنان در زندان اوين به سر می‌برد و از مرخصی استعلاجی به وی خودداری می‌شود.

مريم جليلی،‬ ‫شهلا رحمتی و‬ ‫ميترا زحمتی سه نوکيش مسيحی که دو تن از آن‌ها محکوميت زندان دارند، هشتمين ماه بازداشت خود را در زندان اوين سپری می‌کنند.

شهلا رحمتی و ميترا زحمتی که چندين ماه از زمان بازداشت را در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين سپری کرده بودند هر کدام به دو سال و نيم زندان محکوم شدند که اين احکام در دادگاه تجديد نظر نيز به تأييد رسيده است. مريم جليلی نيز که بعد از اين دو بازداشت شده و حدود سه ماه پيش به بند عمومی زنان زندان اوين منتقل شده بود، همچنان به صورت بلاتکليف در بازداشت به سر برده و حکمی برای وی صادر نشده است.

زندانی زنی به نام صديقه مرادی نيز روز شنبه از بند ۲۰۹ زندان اوين بعد از چندين ماه بازداشت و نگهداری در سلول انفرادی به بند عمومی زنان زندان اوين منتقل شده است. اتهام وی همکاری با گروه‌های مخالف نظام است.

***

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران: وضعيت رضا شهابی در زندان نگران کننده است (اطلاعيه مطبوعاتی)، هرانا

رضا شهابی، «عضو هيات مديره‌ سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه» و مسئول اسبق کميته کارگری «مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران» که در ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۹ توسط چهار مامور امنيتی در محل کارش بازداشت شده بود، در اعتراض به بلاتکيلفی خود از اول آذرماه سال جاری دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است.

اين اعتصاب قسمتی از مجموعه اعتراضات آقای شهابی در خصوص بلاتکليفی و رويه قضايی غيرقانونی است که همچنان ايشان را بدون حکم در بازداشت نگه داشته است. بلاتکليفی که عليرغم برگزاری دادگاه رسيدگی به اتهامات ايشان در اولين سالگرد بازداشت (۴ خرداد ۹۰) در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و وعده قاضی مربوطه برای صدور حکم طی ۴ روز بصورت غيرقانونی همچنان ادامه دارد.

آقای شهابی در حالی در اعتصاب غذای چند باره در سلولهای بند امنيتی ۲۰۹ زندان اوين به سر می برد که از بيماری های استئوآتريت (آرتروز)، افت فشار خون، نارحتی قلبی و بيماری کبدی نيز در رنج است و به خصوص در مورد بيماری آرتروز ايشان که در ايام بازداشت منجر به بی حسی سمت چپ بدن ‪وی شده است پزشکان بر فوريت تحت عمل جراحی قرار گرفتن ايشان تاکيد کرده اند.

با اشاره به تمامی مخاطرات جانی فوق که سلامتی اين زندانی عقيدتی را تهديد می کند، از وضعيت جسمی و سلامتی ايشان پس از اعلام اعتصاب غذا نيز اطلاعی در دست نيست، موضوعی که موجب نگرانی روزافزون مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران شده است.

اين مجموعه عنوان می دارد اين فعال سنديکايی در حالی قريب به ۱۸ ماه در بلاتکليفی به سر می برد که طبق بند ۳ ماده ۹ ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی هر کس به اتهام جرمی دستگير يا بازداشت می‌شود بايد در مدت معقولی دادرسی يا آزاد شود. هم چنين اصل ۳۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی نيز تاکيد می نمايد که موضوع اتهام فرد بازداشتی با ذکر دلايل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهيم شود و حداکثر ظرف مدت «بيست و چهار ساعت» پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضايی ارسال و مقدمات محاکمه، در اسرع وقت فراهم گردد.

علاوه بر اين، عدم رسيدگی پزشکی که موجب به خطر افتادن سلامت آقای شهابی شده است، ناقض بخش دوم ماده ۲۲ کنوانسيون حقوق زندانيان و ماده ۱۰۳ آئين‎نامه اجرايی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامينی و تربيتی کشور است که بر تحت درمان قرار گرفتن زندانيان بيمار در محيطی خارج از زندان تاکيد ‌می‌ورزد.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران ضمن درخواست از گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای توجه مناسب به وضعيت اين زندانی عقيدتی، با يادآوری تعهدات بين المللی حقوق بشری به دولت ايران منجمله آزادی تشکيل سنديکا و اتحاديه ها و الحاق به آن، خواستار آزادی فوری و بی قيد و شرط اين فعال سنديکايی ست. اين مجموعه با يادآوری سابقه نگران کننده حکومت ايران در بی توجهی نسبت به سلامتی و جان زندانيان عقيدتی مسئوليت جان و سلامتی اين زندانی را بر عهده نهادهای مربوطه اعم از سازمان زندانها، قوه قضاييه و همچنين دستگاه امنيتی کشور می داند.

دبيرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران
۸ آذرماه ۱۳۹۰ برابر با ۲۹ نوامبر ۲۰۱۱


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016