سه شنبه 8 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"يونان و ايتاليا؛ مخالفان تحريم نفت ايران در پارلمان اروپا"، راديو زمانه

ديپلمات‌ها می‌گويند فرانسه پيشنهاد تحريم نفت ايران را در پارلمان اروپا مطرح ساخته و بريتانيا و آلمان از آن پشتيبانی کرده‌اند اما يونان و ايتاليا در برابر اين پيشنهاد مقاومت می‌کنند.

رويترز از بروکسل گزارش می‌دهد ديپلمات‌هايی که در مباحث روز، دوشنبه چهارم آذرماه (۲۸ نوامبر) پارلمان اروپا حضور داشتند معتقدند بنا به همين دليل تا پيش از برگزاری نشست سران اتحاديه اروپا در روز جمعه ۱۸ آذر (۹ دسامبر) نمی‌توان انتظار داشت که کشورهای عضو اين اتحاديه به تصميم مشترکی در اين‌باره برسند.

همچنين بنا به اين گزارش تا پيش از ديدار وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در روز پنج‌شنبه نيز تصميمی گرفته نخواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کارشناسان کشورهای عضو اتحاديه اروپا در حال بررسی تحريم‌های بيشتر در زمينه‌های بانکی، مبادلات تجاری و مؤسسات انرژی و همچنين ممنوعيت وارد کردن نفت ايران هستند.

به گفته ديپلمات‌ها بيش از همه يونان، کشور بحران‌زده و مقروض اروپا مخالف تحريم نفت ايران است. يونان نيمی از نفت خود را از ايران وارد می‌کند و بسياری از نيازهای انرژی خود را با واردات نفت تأمين می‌سازد.

همچنين ايتاليا نيز که کمابيش در بحران اقتصادی به‌سر می‌برد از تحريم نفت ايران چندان راضی نيست به‌ويژه پس از تحريم نفت ليبی، کشور نفت‌خيز نزديک به ايتاليا، تحريم نفت ايران نيز می‌تواند بر اقتصاد اين کشور تأثير منفی بگذارد.

در نيمه نخست سال جاری ميلادی ۱۸ درصد صادرات نفت ايران به اروپا بوده است که سهم بيشتر آن در اختيار ايتاليا است.

وزارت نفت ايران هفته گذشته اعلام کرد که اگر واردات نفت ايران به اروپا ممنوع شود به اندازه کافی خريداران ديگری وجود دارد.

با اين حال اتحاديه اروپا بر افزايش تعداد مقام‌های ايرانی در فهرست کسانی که از سفر به اروپا ممنوع شده و دارايی‌های آنان مسدود می‌شود به توافق رسيده‌اند.

پيش از اين بريتانيا به تنهايی تصميم گرفت تمامی بانک‌های ايرانی از جمله بانک مرکزی را مورد تحريم قرار دهد.

مجلس ايران نيز در پاسخ به بريتانيا روز يکشنبه ششم آذرماه به کاهش روابط ايران با بريتانيا از سطح سفير به سطح کاردار و کاهش مناسبات اقتصادی و بازرگانی با اين کشور رأی موافق داد.

اين تصميم مجلس امروز از سوی شورای نگهبان نيز مورد تأييد قرار گرفت.

با اين حال بريتانيا در واکنش به تصميم مجلس ايران در بيانيه‌ای اعلام کرد که با کمک هم‌پيمانان جهانی خود پاسخ "قاطعانه‌ای" به ايران خواهد داد.

فرانسه در کنار مسدودسازی حساب‌های بانک مرکزی ايران پيشنهاد تحريم نفت ايران را نيز مطرح ساخته بود.

دولت آلمان نيز ضمن پشتيبانی از تحريم نفت ايران پيشنهاد بررسی تحريم‌های تازه در زمينه‌های حمل و نقل و خودرو و قطع روابط بانکی را ارائه داده است.

تحريم‌های تازه عليه ايران پس از انتشار گزارش دو هفته پيش يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که ايران را به "وجود ابعاد نظامی" در برنامه اتمی‌اش متهم کرده بود، برقرار شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016