جمعه 11 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سردبیر رسالت: رقیب اصلی جبهه متحد اصولگرایان جریان متمایل به غرب است، حامیان احمدی نژاد نیست، فارس

خبرگزاری فارس: سردبیر روزنامه رسالت گفت: ساز و کار 8+7 که اکنون پدیده آمده نوع تکامل یافته 6+5 در مجلس هشتم است و مردم در انتخابات مجلس هشتم، پاسخ مثبت به آن ساز و کار دادند و ما در ساز و کار جبهه متحد اصولگرایان گستره همگرایی را بیشتر کردیم‌.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمد کاظم انبارلویی در نشستی با موضوع انتخابات که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، بیان کرد: در پاسخ به این سؤال که فضای سیاسی کشور به کدام سو می‌رود باید گفت با کمرنگ شدن حضور دوم خردادی‌ها رقابت بین اصولگرایان پررنگ‌تر می‌شود و اکنون جبهه پایداری رقیب بالقوه جریان اصولگرایی و جریان حامیان احمدی نژاد نیز رقیب بالفعل اصولگرایان است.

*جبهه متحد اصولگرایان پرچم اصولگرایی را در دست دارد

وی ادامه داد: جبهه متحد اصولگرایان که پرچم اصولگرایی را در دست دارد ‌یک غیریتی و ضدیتی را برای خود تعریف کرده است و آن ‌ضدیت‌ با آمریکا، مخالفان نظام هستند‌

* جریان‌های اصولگرایی نباید درگیر رقابت با هم شوند

این تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: اگر ما بخواهیم ترسیم هندسی از ‌غیریت داخل در ارودگاه اصولگرایی داشته باشیم کاخ همگرایی و وحدت اصولگرایان را این غیریت‌ها، ویران می‌کند و ما سعی می‌کنیم فهم ولایت و رهبری در ‌ارتباط‌ با موضوع انتخابات و غیریت انقلاب را ترویج کنیم و از نظر رهبری موضوع به این صورت است دشمنان ما نمی‌خواهند ما انتخاباتی با نشاط داشته باشیم و می‌خواهند سطح مشارکت را پایین آورند و در عین حال، بیشترین افرادی که متمایل به خودشان است به مجلس ببرند از این‌رو ما نباید در این قضیه گرفتار شویم و جریان‌های اصولگرایی شروع به رقابت با خود کنند و جریان دیگری که اصیل نیست، وارد شود.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات آینده افزود: نخستین اهمیت انتخابات آینده این است که نشان می‌دهد بعد از عبور از بحران سال 88 که مشروعیت مردمی و امنیت نظام را نشانه گرفت، حال در آزمون جدید چقدر مردم حاضر هستند به صحنه آیند و از این‌رو مشارکت سیاسی بسیار اهمیت دارد و رهبری در کرمانشاه نیز روی امر مشارکت تأکید زیادی داشتند.

انبارلویی عنوان کرد: نکته دیگر این است که بالاخره مشخص می‌شود که جریان غالب در کشور کیست و اگر جریان اصولگرا حاکم است.

وی اعلام کرد: نتایج مجلس آینده به طور تقریبی نشان می‌دهد که رئیس جمهور آینده کیست، آرامش توام با مشارکت سیاسی بالا و پیروزی اصولگرایان می‌تواند در تحولات منطقه و جهان اثر گذارد.

* حضور بدون حاشیه اصلاح‌طلبان در انتخابات اثری مثبت در کارآمدی نظام

این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی با طرح این سؤال که چه رویدادی می‌تواند در تحولات آینده اثر مثبتی داشته باشد، افزود: نخستین رویداد که می‌تواند اثر مثبتی داشته باشد، وحدت و همگرایی اصولگرایان است و از این‌رو گفته شده اگر اصولگرایان به لیست واحد برسند امری پسندیده است و نکته دیگر این است که در صورت پیروزی اصولگرایان موفقیت نظام در عرصه‌های مختلف به عنوان نماد کارآمدی نظام و اصولگرایان جلوه می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر اصلاح‌طلبان به عرصه رقابت‌ها آیند البته بدون حاشیه و آشوب، اثرات مثبت در نظام و کارآمدی نظام دارد و نشان می‌دهد نظام مسائل داخلی خود را به تدریج دارد حل می‌کند و موضوع وحدت ملی به نوعی در شیب معقول افتاده است.

انبارلویی گفت: این برای نظام مهم است همه کسانی که معتقد هستند و می‌توانند در رقابت شرکت کنند، شرکت کرده و این به مشارکت بالا و مشروعیت کل انتخابات کمک می‌کند.

وی یادآور شد: موضوع دیگر این است که نظام با پدیده فساد بانکی برخورد افکار عمومی پسند داشته باشد زیرا مردم می‌خواهند نظام برخورد معقولی کند و اگر نظام نتواند به این پروژه پاسخ مشخص داشته باشد اثرات تخریبی در انتخابات آینده دارد و همچنین مجلسی که در حال حاضر کار می‌کند در عمر باقی مانده دو و سه کار اساسی در پاسخ به مطالبات باید مردم داشته باشد.

* گفتمان اصولگرایی نیاز به بازتولید دارد

سردبیر روزنامه رسالت اعلام کرد: اکنون سران اصولگرا به این نتیجه رسیده‌اند که گفتمان اصولگرایی نیاز به بازتولید دارد و یک نوگرایی در ارائه گفتمان اصولگرایی باید داشته باشیم و با ادبیات یک دهه قبل نمی‌توانیم انتخابات آینده را مدیریت کنیم.

وی افزود: نکته موثر دیگر در تحولات انتخابات، شکست‌های پی در پی آمریکا و غرب است که امروز بزرگترین اعتصاب تاریخ انگلیس رخ داده است؛ هرچه دکور اوضاع غرب بر هم می‌ریزد، اثرات مثبت در انتخابات دارد.

انبارلویی یادآور شد: نکته دیگر تداوم شکست‌های آمریکا در منطقه است که انتخابات‌هایی که در کشورهای مختلف برگزار می‌شود برای نمونه پیروزی اسلام‌گرایان در نتیجه اولیه انتخابات مصر، اثرات مثبتی در تحولات آینده دارد.

وی افزود: نکته دیگر که احتمال می‌رود بازگشت مردودین و ساکتین به اردوگاه انقلاب است که اردوگاه انقلاب هرچه بتواند مخالفان خود را قانع کرده و به مشارکت دعوت کند می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد.
سردبیر روزنامه رسالت در خصوص سرمایه اجتماعی اصولگرایان اظهار کرد: در یک دهه اخیر اصولگرایان کارهای بزرگی کردند و کارهایی مانند پیشرفت هسته‌ای، علمی، هدفمندی یارانه‌ها و کنترل تورم برای اصولگرایان سرمایه اجتماعی پدیده آورده که می‌توانند در انتخابات توفیقاتی داشته باشند.

وی اضافه کرد: البته یک هزینه‌هایی مانند فساد بانکی، عدم تمکین به قانون، مواضع لیبرال دولت در حوزه فرهنگ و فروکش کردن دیپلماسی تهاجمی دولت داشته‌اند که برای سرمایه اجتماعی ما هزینه داشته است و انتخابات آینده نشان می‌دهد مردم این سرمایه را حفظ کرده و اعتماد می‌کنند و یا از آن عبور می‌کنند.

* باید مداخله استکبار در سرنوشت کشور جدی گرفته شود

انبارلویی در خصوص راهبردهای کوتاه مدت در انتخابات گفت: ما باید خطرهای خارجی و مداخله استکبار جهانی در سرنوشت کشور را جدی بگیریم، برخی همگرایی با دشمن را مثبت می‌دانند، جریان اصلاح طلبی که در سال 88 آن مصیبت را برای کشور به وجود آورد، اشکالی برای این کار نمی‌دانستند و می‌گفتند بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان از ما دفاع کند، مشکلی نیست.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر این است که ما باید روی توفیقات اصولگرایان در یک دهه اخیر مانور دهیم و سرمایه خود را بازتولید کنیم زیرا اصولگرایان در حوزه اقتصاد و سیاست، کارهای بزرگی برای کشور کردند و محصول این را در بیداری اسلامی در منطقه و غرب می‌بینیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: مخاطبان باید جریان اصولگرایی را به عنوان جریان برنامه‌دار و هدفمند دانسته و فهرستی که ارائه می‌شود باید جوان، اصیل و خدوم باشد و مردم تصویر مثبتی از فهرست ما داشته باشند.

وی تأکید کرد: ساز و کار 8+7 که اکنون پدیده آمده نوع تکامل یافته 6+5 در مجلس هشتم است و مردم در انتخابات مجلس هشتم، پاسخ مثبت به آن ساز و کار دارند و ما در ساز و کار 8+7 گستره همگرایی را بیشتر کردیم بنابراین باید نتیجه مثبتی بگیریم و روی تبلیغ و ترویج این ساز و کار باید کار کنیم و فضای امیدبخش از آینده ارائه دهیم.

* جریانی که غرب به انتخاب آن تمایل دارد، رقیب ماست

انبارلویی اضافه کرد: راهبرد ما این است ما نباید در اضلاع اصولگرایی شامل جبهه پایداری، جبهه ایستادگی و یا حامیان احمدی نژاد؛ در درون، خود را رقیب آنها بدانیم رقیب اصلی جبهه متحد اصولگرایی غیریتی است که تعریف می‌کند و جبهه متحد اصولگرایی در مقیاس جهانی و منطقه‌ای می‌خواهد انتخابات پرشور با رأی بالا و مشارکت بالا به وجود آورد و این را هدف اول می‌داند ولو اینکه کمترین افراد از لیستش به مجلس روند زیرا مشروعیت مردمی نظام برای ما مهم است.

وی عنوان کرد: رقیب اصلی ما در مرحله دوم لیست سفیدی است که ‌‌رقیب می‌د‌هد، مدل وررود رقیب ما احتمالا مدل ورود کارگز‌اران در مجلس پنجم باشد.‌

سردبیر روزنامه رسالت اعلام کرد: در انتخابات آینده رقیب ما، جبهه پایداری، جبهه ایستادگی و حامیان احمدی نژاد نیست بلکه در درجه اول باید جلوی مداخله قدرت‌ها در رقابت داخلی را بگیریم و بعد از آن جریانی که بیشترین تمایل را غرب به آن نشان می‌دهد با او رقابت ‌کنیم بنابراین در جبهه متحد اصولگرایی رقیب اصلی جریانی است که غرب نسبت به آن تمایل نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: در انتخابات گذشته ‌ماشین تبلیغاتی غرب پشت سر آقای موسوی قرار گرفت ‌و نتیجه آن اجازه دخالت غرب در رقابت‌ها و نیز آشوب‌های خیابانی بود و کسی که رضایت به مداخله غرب در رقابت‌های داخلی می‌دهد و نهادهای حقوقی را قبول ندارد و استقلال کشور را به خطر می‌‌اندازد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* جریان حامی دولت یک جریان داخل اصولگرایی است

این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی گفت: نقدی که ما به بخشی از عملکرد دولت داریم‌، آن انتقادات به جای خود وارد است و اصولگرایان در درون اضلاع خود نقد درون گفتمانی را مدیریت کردند اما این انتقادات باعث نشده چارچوبی که اعتقاد دارند برهم زنند.

وی افزود: ما جریان حامی دولت را یک جریان داخل جریان اصولگرایی تعریف می‌کنیم و‌ ما آنها را رقیب خود نمی‌دانیم و نقد باعث نمی‌شود که به دامان رقابت با هم بیافتیم و جریان دیگری ما را دور زده و رأی آورد.

انبارلویی در پاسخ به سؤالی در رابطه با جبهه پایداری عنوان کرد: جبهه پایداری که پدر معنوی آنها، آقای آیت‌‌الله مصباح است، جبهه نیرومند در میان اصولگرایان است و جمع بزرگی از علما، دانشگاهیان و دنباله وسیعی در قم، تهران و شهرستان‌ها دارد و گفتمان اینها نیز مشخص است و در انتخابات هشتم و نهم همه ظرفیت خود را در فضای سیاسی کشور آوردند.

وی گفت: اگر اینها به سمت آقای احمدی نژاد رفتند و یا به سمت ما آمدند، نباید فکر کنیم معصیت و یا ثوابی بزرگ کردند،‌ نگاه ما به اضلاع اصولگرایی مثبت است و همه اینها را صادق دانسته و ظرفیت جبهه ولایت می‌دانیم و اگر حرفی نیز علیه ما می‌زنند نباید بگوییم اینها بر باطل هستند زیرا اینها نظام، رهبری، امام و قانون را که قبول دارند.

سردبیر روزنامه رسالت تأکید کرد: ما باید ظرفیتی در خود ایجاد کنیم که به سمت همگرایی و وحدت رویم و دشمن می‌خواهد ما را به سمت واگرایی ببرد و هنر ما بایداجماع‌سازی باشد.

وی خاطر نشان کرد: آمریکا در این سه دهه علیه ما توطئه‌هایی را داشته است و تهدید نظامی، سیاسی و اقتصادی داشتند و حجم این توطئه‌ها کفایت می‌کرد تا در روزهای اول این انقلاب از بین برود ولی آنچه موجب شکست دشمن شد، وحدت ملی، انسجام اسلامی، همگرایی مردم، قدرت رهبری و قدرت اجماع‌سازی نخبگان بود.

* با قطع مداخلات خارجی نگرانی در انتخابات نداریم

انبارلویی اعلام کرد: اصولگرایان نقاط بسیاری مثبتی دارند و باید آن را بنای اجماع‌سازی قرار دهند و استراتژی جبهه متحد اصولگرایان نیز این موضوع است دعوت به همگرایی می‌باشد.

وی تصریح کرد: البته ما باید در سطح ملی احتمال دهیم رقبای ما پیروز شوند، مگر در دوم خرداد ماه سال 76 وقتی رقبای ما پیروز شدند بازی را بر هم زدیم؟ اولین کسانی که به آقای خاتمی تبریک گفتند همین اصولگرایان بودند.

سردبیر روزنامه رسالت بیان کرد: سم مُهلک رقابت‌های داخلی ما، مداخلات خارجی است و اگر بتوانیم آنها را قطع کنیم هیچ نگرانی نداریم چه کسی در انتخابات پیروز می‌شود و هر کسی که پیروز شد باید در قالب قانون اساسی و چارچوب وظایف، کار کند و کار اصلی هم خدمت به مردم و پیشرفت کشور است.

* نقشه جغرافیایی و سیاسی دنیا در حال تغییر است

وی در ادامه با اشاره به گزارش آمانو در خصوص موضوع هسته‌ای ایران اظهار کرد: در گزارشی که آمانو علیه ایران تهیه کرد با وجود پاسخگویی به همه سؤالات آژانس، همان حرف‌های گذشته را دوباره تکرار کردند و اینها می‌خواستند در شورای حکام رأی سنگینی بگیرند و شورای حکام تائید کند که ایران ‌می‌خواهد به سلاح اتمی برسد‌.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: شورای حکام سه بندی که مورد درخواست اسرائیل و آمریکا بود را حذف کردند.‌ تحریم بانک مرکزی نیز در صدر برنامه‌هایشان بود که روس‌ها و چینی‌ها قبول نکردند و آنها یکسویه اعمال کردند که ابتدا انگلیس بود.

‌انبارلویی در خصوص بیداری اسلامی در کشورهای منطقه بیان کرد: لایه‌های اسلامی که در کشورهای اسلامی وجود دارند هر ظرفیت‌شان به حاکمیت برسند به مراتب بهتر از مدل قبلی است البته این موضوع به معنای این نیست کسانی که پیروز می‌شوند و اسلام‌گرا هستند مشی ما را دارند و ما همدیگر را قبول داریم.

وی خاطر نشان کرد: امام خمینی (ره) از سال 42 استراتژی «نه شرقی و نه غربی» را مطرح کردند و می‌خواستند که استراتژی دو قطبی جهان را بر هم بزنند و در زمان خودشان نیز شاهد برهم خوردن این امر شدند و شوروی متلاشی شد و اکنون نیز ما می‌خواهیم قدرت‌های منطقه‌ای که مورد پشتیبانی غرب هستند، آرایش اینها بر هم ریخته و هر شکل جدیدی به وجود آید. شکل جدید قطعا بهتر از گذشته است.
سردبیر روزنامه رسالت یادآور شد: نکته دیگر این است که غرب همواره نشان می‌داد پوسته ضخیمی دارد که نفوذناپذیر است و قادر هستند هر بحرانی را پشت سر گذارند‌ امروز معلوم شده این واقعیت ندارد اتفاقاتی که در غرب افتاد یک فرصت ‌است.‌ جغرافیایی سیاسی دنیا به سرعت در حال تغییر است.

* انقلاب اسلامی معادلات قدرت را در جهان بر هم زد

وی عنوان کرد: ما می‌توانیم ادعا کنیم با انقلاب اسلامی و نفس قدسی امام خمینی (ره) معادلات قدرت در منطقه و جهان را بر هم زدیم و جهان به سمت نظم جدید می رود ما معمار اصلی این نظم جدید هستیم.

انبارلویی یادآور شد: قدرت نرم انقلاب و جمهوری اسلامی دارد در منطقه عمل می‌کند بدون اینکه سربازی در منطقه داشته باشیم و آنها با قدرت نرم و سخت‌شان و نیروهای جاسوسی‌شان نمی‌توانند کاری کنند و با همه قدرت نتوانستند حکومت های منطقه را حفظ کرده و جلوی تغییرات وسیع در منطقه را بگیرند و دارند عقب‌نشینی می‌کنند.

وی با اشاره به لزوم وحدت و اتحاد در داخل کشور خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در سخنان خود دعوت به وحدت و همگرایی کردند و اگر اصولگرایان در انتخابات آینده ‌فهم واحد و مشترک از رهنمون‌های رهبری داشته باشند، از انتخابات موفق عبور می‌کنند.

این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در پایان تأکید کرد: صدق و ایمان‌ ما باید در سیاست ما تجلی یابد و هرچه به مرز تقوا، مصالح ملی و نظام نزدیک شویم توفقیات بیشتر خواهد بود و هرچه به سمت مصالح فردی خود رویم آثار سویی دارد که بر روند انقلاب اثر می‌گذارد و اگر تاکنون مانایی و پویایی در نظام دیده می‌شود آثار شهدا و کسانی است که بدون توقع وارد انقلاب شدند و جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و اگر اینها کم شود مصیبتی در تاریخ ایران اتفاق می‌افتد که شاید قرن‌ها به عقب بازگردیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016