پنجشنبه 17 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران باز هم "بزرگ‌ترين زندان روزنامه‌نگاران جهان" شد، بی بی سی

گزارش جديد "کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران" می‌گويد که شمار روزنامه‌نگاران زندانی در جهان در سال ۲۰۱۱ به بالاترين تعداد در ۱۵ سال اخير رسيده و ايران در اين ميان بيشترين تعداد زندانی را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش اين کميته که در نيويورک مستقر است، تا تاريخ اول دسامبر سال ۲۰۱۱ ميلادی، ۱۷۹ روزنامه‌نگار و عکاس خبری در سرتاسر جهان زندانی بوده‌اند که اين تعداد نسبت به سال گذشته ۳۴ نفر بيشتر شده است.

ايران با ۴۲ روزنامه‌نگار زندانی برای دومين سال متوالی در صدر اين فهرست قرار دارد و بعد از آن کشورهای اريتره (۲۸ نفر)، چين (۲۷ نفر)، برمه (۱۲ نفر) و ويتنام با ۹ روزنامه نگار زندانی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در گزارش سال گذشته کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران، ايران و چين با ۳۴ روزنامه نگار زندانی به طور مشترک در صدر فهرست قرار داشتند.

حدود نيمی از روزنامه‌نگاران زندانی، خبرنگاران رسانه‌های اينترنتی هستند و ۴۵ درصد از زندانيان به صورت آزاد با رسانه‌ها همکاری می‌کنند.

گزارش کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران، سرکوب معترضان بعد از انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ را زمينه‌ساز بازداشت و زندانی‌کردن گسترده رزونامه‌نگاران در ايران عنوان کرده است.

در گزارش اين کميته آمده است که مقام‌های ايران از آن زمان "درِی گردان" برای زندانی کردن روزنامه‌نگاران ساخته‌اند و "با آزاد کردن بعضی به قيد وثيقه، افراد جديدی را بازداشت می‌کنند."

بنا بر اين گزارش، "غالبا وثيقه‌های چند ميليونی برای آزادی روزنامه نگاران درخواست می‌شود و فشار زيادی برای ساکت نگه داشتن آنها يا افشاگری درباره همکارانشان به آنها وارد می‌شود."

بر اساس اين گزارش، بيش از نيمی از روزنامه‌نگاران زندانی در ايران به مواردی همچون تلاش برای براندازی و اقدام عليه امنيت ملی متهم شده‌اند.

بر اساس اين گزارش، دست کم ۶۵ روزنامه‌نگار ايرانی از سال ۲۰۰۹ تا کنون از ايران مهاجرت کرده‌اند.

کميته حمايت از روزنامه‌نگاران پيش از اين طی نامه‌ای از احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر برای ايران خواسته بود که به وضع "منزجرکننده" روزنامه‌نگاران زندانی در ايران توجه کند.

اين کميته به ويژه به احمد زيدآبادی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، اشاره کرده بود که در ماه مه سال ۲۰۱۱ برنده جايزه آزادی مطبوعات سازمان يونسکو شد، ولی به دليل زندانی بودن نتوانست در جلسه دريافت جايزه خود حاضر شود.

اين کميته می‌گويد که حکومت ايران وکلای شماری از روزنامه‌نگاران را نيز تحت پيگرد قانونی قرار داده و از نسرين ستوده، وکيل برجسته حقوق بشر نام برده بود که به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

يکی ديگر از روزنامه‌نگاران زندانی مورد اشاره کميته حفاظت از رزنامه‌نگاران، محمد داوری است که پيش از اين برنده جايزه بين‌المللی آزادی بيان از سوی همين کميته شده بود.

محمد داوری، سردبير سايت اينترنتی سحام نيوز، پايگاه اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی، هنگام پلمب دفتر مهدی کروبی در شهريور ۸۸ بازداشت شد و به دليل افشاگری درباره شکنجه و بدرفتاری با زندانيان بازداشتگاه کهريزک تحت فشار قرار گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016