چهارشنبه 23 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صفارهرندی: جنبش دانشجويی قبل از انقلاب در دست جريانات چپی و سرمايه‌داری بود، برخی موازی با دستگاه دیپلماسی کار می‌کنند، ايسنا

- دستگاه ديپلماسی از ايرادات وارده مبراست

مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ۱۶ آذر در تاريخ کشور ما با مبارزات طولانی جنبش دانشجويی عليه استبداد و استعمار گره خورده است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدحسين صفارهرندی روز سه‌شنبه در مراسمی که به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: اگرچه ۱۶ آذر واقعه تلخی بود و به قربانی شدن سه دانشجو پيش چشم معاون رييس‌جمهور آمريکا منجر شد، اما امروز تجلی اثر آن خون‌ها را در انقلاب اسلامی شاهديم و جنبش دانشجويی اکنون به نقطه‌ای رسيده است که از جبهه‌ استکبار قربانی می‌گيرد و اين قربانی‌ها همان طاغوت‌های وابسته به آمريکا بود که سقوط آن‌ها نظام سلطه را آشفته کرد و اتفاقاتی که در کانون تسلط آمريکا يعنی وال استريت می‌بينيم نيز ناشی از همين قربانی شدن‌هاست.

صفارهرندی با بيان اين‌که «دانشجو هيچ‌گاه نبايد تفاوت اين‌که از کجا به کجا رسيديم را فراموش کند» ادامه داد: امروز نه تنها در داخل کشور مشکلی با عنوان وابستگی به غرب وجود ندارد،‌ بلکه جريان استقلال‌طلب در کشور ما موجب تحريک ديگر نيروها در ساير نقاط جهان شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در آسيب‌شناسی جنبش دانشجويی در قبل از انقلاب گفت: علی‌رغم تحسين جنبش دانشجويی آن دوره بايد گفت که همچنان که سياست در آن زمان بين دو قطب کمونيسم و سرمايه‌داری تقسيم شده بود جنبش دانشجويی هم وابسته به اين دو تفکر بود و اگرچه اين حضور دانشجويان در معرکه نبرد سياسی را نشان می‌داد، اما اين نقطه ضعف اساسی را داشت که پيچ اين جنبش‌های دانشجويی به دست سران دو تفکر کمونيستی و سرمايه‌داری شل و سفت می‌شد.

وی با اشاره به تاريخ فعاليت‌های جنبش دانشجويی ادامه داد: حزب توده و جريانات چپی که سردمدارانش بودند چنان رسوا شدند که فاتحه‌شان بين مردم خوانده شد و مردم آن‌ها را از دور خارج کردند. جريان وابسته به غرب هم بعد از سقوط شاه ديگر جايی نداشت و برخی گروه‌های ملی‌گرا که تعلق خاطر به دموکراسی نوع غربی داشتند چيزی نمی‌توانستند بگويند. نه جبهه ملی و نه نهضت آزادی دنباله‌ای در دانشگاه‌ها نداشتند.

صفارهرندی افزود: جنبش دانشجويی متاثر از اسلام و انقلاب اسلامی بود و در راه اسلام ناب که امام (ره) تنها غبار از روی آن ربود، حرکت می‌کرد، اما پس از جنگ برخی تصور کردند که فرصتی پيدا شده تا دوباره افکار خود را احيا کنند، جنبشی که به نام خدا پيدا شده بود حقيقتا با کدام يک از اين ليست‌ها که تنها در بخش کوچکی می‌توانستند موثر باشند قابل تعويض است.

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکيد بر اين‌که «بايد توجه داشت که جنبش دانشجويی از کجا به کجا رسيده است» گفت: گاه بايد تصوير وابستگی گذشته را با وارستگی امروز مقايسه کرد، امروز سياست توسط خود مردم اجرا و عملياتی می‌شود در حالی که آن روز متاثر از غرب بود. انقلاب اسلامی به خاله‌بازی‌های نظام سلطه پايان داد و آن‌ها را بر هم زد و اگر صدايی از ايران به گوش‌شان برسد می‌دانند که ديگر نمی‌توان آن را با معامله سر و ته‌اش را هم آورد.

مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: جهان در يک پيچ تاريخی قرار دارد و اگر کسی به استقبال آن نرود، در آينده خسران‌زده خواهد شد. سرنوشت جهان امروز نه به دست دستگاه‌های نظام و نه حتی کل نظام، بلکه به حساب پيامی است که در کل جهان منتشر شد و علی‌رغم لياقت نداشتن ما اين پيام به خاطر قوت ذاتی خود تاثير خود را گذاشت.

صفارهرندی در پاسخ به سوال دانشجويی با اين مضمون که "وظيفه جنبش دانشجويی در قبال فتنه و جريان انحرافی چيست؟" اظهار کرد: هوشياری نسل جوان جامعه بيشتر از بقيه اقشار است و آزادگی آن‌ها مانع از سازش‌کاری می‌شود و اگر دانشجويان تا ديروز کسی را به خاطر سوابقش احترام می‌گذاشتند اگر ببينند که در انحراف غلتيده است با او رودربايسی نخواهند داشت.

صفارهرندی که در حضور حسن قشقاوی معاون امور کنسولگری وزارت امور خارجه - که با انتقادات دانشجويان نسبت به وزارت امور خارجه مواجه شده بود - در اين نشست سخنرانی می‌کرد، گفت: بخشی از ايرادات به دستگاه‌های ديپلماسی وارد می‌شود که اين دستگاه از اين ايرادات مبراست، چراکه برخی جاها با موازی‌کاری مواجه هستيم و به طور مثال کسی که هيچ مسووليت بين‌المللی خاصی ندارد با مدير و مسوول يک کشور ديگر وارد مذاکره می‌شود در حالی که مسوول ديپلماسی ما از آن خبر ندارد.

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اين موضوعات نسل جوان ما را آزار می‌دهد و طبيعی است که مطالبه‌گری کنند و به جای اين‌که نقطه اصلی را هدف قرار دهند فردی مثل آقای قشقاوی را پيدا می‌کنند، اما موضوع ربطی به شخص ايشان ندارد.

وی افزود: دانشجو می‌بيند که يک نقطه وفاقی بين انحراف قديمی يعنی فتنه و انحراف نوين وجود دارد که اين نقطه وفاق، تقابل با نظام و روح دينی انقلاب است و با آوردن الفاظ بی‌ربطی مثل بهار عربی و بيداری انسانی روی يک واقعيت پرده‌پوشی می‌کند، مسلم است که صدای کسانی که واقعيت را می‌دانند بلند شود.

صفارهرندی افزود: شکار اصلی دو جريان انحرافی و فتنه، مکتب اسلامی است که گاهی از طريق تضعيف نمادهای اسلامی مانند آن‌چه در عاشورای ۸۸ رخ داد و يا با طرح پان‌ايرانيسم، پان‌ترکيسم و پان‌عربيسم انجام می‌شود. جريان فتنه و انحراف نوين در نقطه‌ای که آن نقطه محو کردن حرکت شاخصه‌های رو به جلوست به هم می‌رسند.

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پايان سخنان خود در پاسخ به سوالی اظهار کرد: نظام سلطه در کشور ما هنوز هم مبتدی است، چراکه ما نسخه‌ بديع و نويی بوديم و بايد همه چيز را خودمان می‌ساختيم. بسياری از کشورها در زمينه آن‌چه که ريشه آن در خود ماست از ما الگو می‌خواهند. مانند اقتصاد و فرهنگ ايدئولوژيک که بايد مورد توجه قرار گيرد. ما درخشش بزرگی در چشم ملت‌ها داشتيم و اکنون هم مدل شده‌ايم اما راه نپيموده هم زياد داريم.

به گزارش ايسنا، قبل از سخنان صفارهرندی، دبيران اتحاديه‌های دانشجويی دفتر تحکيم وحدت، جنبش عدالتخواه دانشجويی و جامعه اسلامی دانشجويان سخنرانی کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016