جمعه 16 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری روز جمعه: حسن تفاح، زندانی مبتلا به سرطان، سرانجام آزاد شد

خبرهای این صفحه مرتبا به روز می شوند


حسن تفاح، زندانی مبتلا به سرطان، سرانجام آزاد شد، هرانا


خبرگزاری هرانا - حسن تفاح حقوق‌دان عراقی محبوس در بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج، به علت شرایط وخیم جسمی سرانجام هفته‌ی گذشته از زندان آزاد شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پزشکان ضمن ابراز ناامیدی از وضعیت حسن تفاح که در سن ۸۲ سالگی به سر می‌برد و به سرطان خون مبتلاست، تشخیص داده بودند که وی بیش از چند ماه زنده نخواهد ماند.

مسئولان نیز که طی این مدت از اعزام وی به بیمارستان ممانعت به عمل آورده بودند، پس از این تشخیص و مشاهده‌ی وضعیت جسمی این زندانی امنیتی، سرانجام وی را آزاد کردند.

آقای تفاح در آخرین روزهایی که در زندان محبوس بود، در وضعیت وخیمی به سر می‌برد به طوری که دستانش سیاه شده بود.

وی غیر از سرطان خون به بیماری‌های مختلفی از جمله، کم خونی، افت فشار خون، بیماری کلیوی، پرستات مبتلا است.

حسن عبدالحسن تفاح، حقوق‌دان و عضو حزب کمونیست عراق است که به هنگام مذاکره با مقامات امنیتی ایران در سال ۸۶ بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس به اتهام جاسوسی محکوم شد.

گفتنی ست که چندی پیش محسن دکمه‌چی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج و هم‌چنین کاوه‌ کردی مقدم دیگر زندانی سیاسی‌ای که در زندان ارومیه تحمل حبس می‌نمود، به علت ابتلا به سرطان و عدم رسیدگی پزشکی جان باختند.


مرگ یک زندانی سیاسی کرد در زندان خوی، موکریان

صبح امروز پانزدهم دیماه 1390، یک زندانی کرد محبوس در زندان خوی براثر بیماری درگذشت.

هم بندی های این زندانی در تماس با آژانس خبری موکریان ضمن اعلام این خبر، اظهار داشتند: موسی حسین زاده جوان 21 ساله اهل روستای المالو در منطقه قطور خوی که از بیماری قلبی به شدت رنج می برده صبح امروز در زندان مرکزی خوی جان خود را از دست داد.

یادآور می گردد موسی حسین زاده که هشت ماه بود در زندان بسر می بُرد، اوایل سال جاری از طرف دادگاه انقلاب اسلامی خوی به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف به یک سال حبس محکوم شده بود.


پاره شدن پرده‌ی گوش علی عجمی در پی درگیری یکی از مسئولان امنیتی با وی، هرانا


خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها حاکی از آن است که درگیری رئیس حفاظت اطلاعات در زندان رجایی شهر کرج با علی عجمی، به پاره شدن پرده‌ی گوش این زندانی سیاسی منجر شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چندی پیش، علی عجمی زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج به علت وضعیت نامساعد جسمی به بهداری زندان منتقل شد.

آقای عجمی که به بیماری سینوزیت مبتلاست، هنگامی که با وضعیتی نامساعد در انتظار پزشک در راهروی بهداری به سر می‌برده است، با مسئول حفاظت اطلاعات روبه رو می‌شود. این مسئول اطلاعاتی پس از پرسیدن علت چرایی حضور وی و شنیدن پاسخی متداول در این خصوص، با برخوردی تند و زننده سیلی‌ای به گوش علی عجمی می زند که همین حرکت باعث پاره شدن پرده‌ی گوش سمتِ چپِ نامبرده می‌شود.

این مشکل در حالی از سوی رئیس حفاظت اطلاعات زندان برای این زندانی سیاسی به وجود آمده که تاکنون هیچ اقدام موثری در جهت درمان منجمله انتقال به بیمارستان صورت نگرفته است.

گفتنی ست که علی عجمی دهم بهمن ماه سال جاری و با پایان دوره‌ی محکومیتش از آزاد خواهد شد.


محکومیت مجدد رضا جوشن به ۱۶ ماه حبس، هرانا

خبرگزاری هرانا – رضا جوشن از بازداشت شدگان وقایع پس از انتخابات ۸۸ در اقدامی نامتعارف مجددا به ۱۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از کرج، شعبه یکم دادگاه انقلاب کرج این زندانی سیاسی را به اتهام تبلیغ علیه نظام در زندان به ۱۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

این زندانی که اخیرا به بند ۲۰۹ زندان اوین جهت انجام بازجویی منتقل شده بود هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج بسر می‌برد و حکم مذکور به نامبرده در زندان ابلاغ شده است.

خانواده رضا جوشن می‌گویند پرونده دیگری نیز برای این زندانی گشوده شده است که از محتوای آن اطلاعی در دست نیست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ممانعت از آزادی وحید محمودی از مسئولین دانشگاه آنلاین بهایی، کمیته گزارشگران حقوق بشر

کمیته گزارشگران حقوق بشر – با وجود تعلیق حکم 5 سال حبس تعزیری وحید محمودی از آزادی این زندانی عقیدتی و از مسئولین دانشگاه آنلاین بهایی بنا به دلائل واهی ممانعت به عمل آمده است.

بر اساس این گزارش، با وجود گذشت 10 روز از تعلیق حکم 5 سال حبس تعزیری وحید محمودی هم چنان بنا به دلایل واهی از آزادی وی ممانعت به عمل آمده و علت این امر نیز از سوی مسئولان دادگاه انقلاب و اجرای احکام زندان اوین و زندان رجائی شهر طی شدن مراحل اداری عنوان شده است؛ این در حالی است که بنا بر قانون پس از تعلیق حکم یک زندانی، نگهداری متهم حتی برای یک ساعت عملی غیر قانونی است.

وحید محمودی پیش تر در شعبه 28 دادگاه انقلاب به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم از سوی شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر استان تهران به 5 سال حبس تعلیقی به مدت 4 سال با احتساب ایام بازداشت تبدیل شده است. ایشان دوم خرداد ماه و در پی بازداشت و تفتیش مسئولین و مرتبطین موسسه علمی ( دانشگاه آنلاین بهائیان) پس از احضار و مراجعه به دادسرای انقلاب کرج بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.


ملاقات با رضا شهابی در بیمارستان و اظهارات وی در خصوص جنبش اعتراضی وال استریت، کمیته گزارشگران حقوق بشر

کمیته گزارشگران حقوق بشر - رضا شهابی فعال کارگری، روز سه‌شنبه ۲۲ آذر در پی تداوم اعتصاب غذا به بیمارستان امام خمینی منتقل شد، آقای شهابی روز اول دی ماه به اعتصاب غذای خود پایان داد.

این عضو سندیکای کارکنان شرکت واحد که حدود ۱۹ ماه در زندان اوین بسر می برد تا پیش از دستگیری از سلامت کامل برخوردار بوده ولی در دوران زندان دچار آسیب جدی در ناحیه مهره های گردن شده است و نیاز به عمل جراحی فوری دارد؛ وی از ناراحتی معده، کلیه و قلب رنج می‌برد.

دیدار با این فعال کارگری در بیمارستان امام خمینی، به سختی و در جو امنیتی شدید، و تنها برای بستگان نزدیک امکانپذیر است.

در پی دیدار یکی از گزارشگران کمیته گزارشگران حقوق بشر با رضا شهابی در بیمارستان امام خمینی، ایشان در جواب پیغام بئاتریس دانشجوی جامعه شناسی دانشگاه متروپولیتن لندن که در روایت چهل و هشتم کمپین 99 خطاب به رضا شهابی گفته بود: «من دوست دارم به تو بگویم تو یکی از جسورترین مردانی هستی که درباره ات شنیده ام. مایلم تا همبستگی خود را با تو اعلام کنم . حتی اگر این تنها کاری باشد که می توانم انجام دهم. امیدوارم پیام من از رنج تو و خانواده ات بکاهد. من زمانی که روایت هایی چون تو را می شنوم از این که انسانم به خود می بالم. آرزو می کنم همه ی ما، مبارزات مختلف ما، جهان را به جای بهتری تبدیل کند.»

رضا شهابی با ابراز خوشحالی فراوان نسبت به استقبال گسترده از جنبش وال استریت، خطاب به این معترض جنبش وال استریت گفت:«بنده به عنوان عضو کوچکی از این جنبش، قدم برداشتن در این مسیر را وظیفه ای می دانم که باید به انجام برسانم.»

وی در ادامه با اشاره به جنبش وال استریت و ابراز خوشحالی از گسترش آن اعتصابات کارگری زمستان 84 در ایران را نیز نمونه ای کوچک از جنبش اعتراض به حاكميت اقليت يك درصدي بر اكثريت نود و نه درصدي دانست.

این فعال کارگری با گردن بند طبی که به علت مشکل مهره هایش بر گردن داشت، تحرک برایش بسیار سخت، ولی از روحیه بسیار خوبی برخورددار بودند.

وی افزود بعد از عمل جراحی و بدست آوردن بهبودی، واکنش های بیشتری از وی در خصوص وضعیت کارگرها نشان خواهد داد.

رضا شهابی در 22 خرداد 89 به اتهام واهی ارتباط با بیگانگان، بازداشت شد و در بند امنیتی وزارت اطلاعات یعنی بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری شده است.

این فعال سندیکای شرکت واحد، در تاریخ چهارم خرداد ماه سال جاری در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی دادگاهش برگزار شد و در این دادگاه تمامی اتهامات واهی از جانب رضا شهابی و وکیل ایشان رد و وکیل ایشان خواهان رفع این اتهامات و آزادی فوری رضا شهابی شده اند. دادگاه رضا شهابی تا این لحظه حکم خود را صادر نکرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016