دوشنبه 19 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ایران جایگاه خود را ازدست داد و نیجریه دومین صادرکننده نفت اوپک شد، خبرآنلاین

خبرآنلاین - گزارش سالیانه اوپک با تناقض های آماری منتشرشد. اگر تناقض های آماری این گزارش را کنار بگذاریم این آمار حکایت از این نکته دارد که ایران همچنان دومین تولید کننده اوپک و البته سومین صادرکننده این سازمان قراردارد.

درحال حاضر اگرچه در گزارش اوپک تاکید شده که ایران با صادرات روزانه 2 میلیون و583 هزار بشکه همچنان دومین و نیجریه با صادرات روزانه 2میلیون و464 هزار بشکه سومین صادرکننده این سازمان هستند اما آمار واقعی صادرات نفت خام ایران حدود 2 میلیون و200 هزار بشکه در روز است که این امر نشان می دهد در تهیه این آمار دقت کافی صورت نگرفته و در صورت ارائه آمار درست البته از سوی ایران و نیجریه ، ما جایگاه دوم اوپک را البته از لحاظ صادرات نفت از دست داده ایم و البته نیجریه با چراغ خاموش جایگاه ما را گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همان جایگاهی که پیش بینی می شد عراق به زودی آن را تصرف کند.اما در حال حاضر گزارش اوپک نشان می دهد این کشور روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز تولید می کند.

بنابراین هشداری دیگر وجود دارد.آنهم تلاش عراق برای گرفتن جایگاه دومین صادرکننده و افزایش صادرات نفت است.بنابراین از این پس رقابت میان نیجریه و عراق است. چراکه درصورت ادامه روند فعلی ایران به جایگاه چهارمین صادرکننده نفت تنزل خواهد یافت.

اما چرا ایران علی رغم آمارها سوم شد؟

تولید روزانه نفت ایران 3 میلیون و 964 هزار بشکه در سال میلادی گذشته اعلام شده که تا اینجا کاملا درست به نظر می رسد.اما نگاهی به آمار صادرات روزانه ایران در این گزارش نشان از عدم صحت این آمار دارد.

چراکه در صورت آنکه ایران روزانه 2 میلیون و 583 هزار بشکه نفت صادرکند درواقع مصرف داخلی ما باید روزانه برابر با یک میلیون و 381 هزار بشکه باشد در حالیکه براساس آمار رسمی اعلام شده توسط مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی روزانه حدود یک میلیون و700 هزار بشکه نفت در پالایشگاه های کشور فرآورش می شود.

درعین حال گذری بر مصاحبه های اخیر قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت حکایت از بازگو شدن میانگین صادرات روزانه 2 میلیون و200 هزار بشکه دارد.

براین اساس در صورت تکیه بر آمار تولید اوپک، ایران با صادرات روزانه یک میلیون و 381 هزار بشکه سومین صادرکننده اوپک است.

درعین حال اگر آمار قلعه بانی را نیز مبنا قراردهیم بازهم ایران جایگاه سوم را در اختیار دارد.این درحالی است که اخیرا مدیرعامل شرکت ملی نفت کاهش تولید در سالجاری را 20 هزار بشکه اعلام کرده و تداوم روند کاهشی تولید می تواند مشکلات عدیده ای را برای منافع اقتصادی کشور به بار آورد.

براین اساس در فصل بودجه باید با نگاه حساس تری به نفت توجه کرد و به فکر تامین بودجه این صنعت برای حفظ 80 درصد اقتصاد کشور بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016