یکشنبه 2 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمریکا ناو هواپیمابر "انترپرایز" را رهسپار تنگه هرمز می‌کند، دويچه وله

وزیر دفاع ایالات متحده اعلام کرد که به زودی ناو عظیم هواپیمابر آمریکا راهی خلیج فارس خواهد شد و از تنگه هرمز عبور خواهد کرد. لئون پانه‌تا پیش از این گفته بود که ارتش آمریکا آماده‌ی مقابله‌ی نظامی با ایران است.

ناو جنگی هواپیمابر "انترپرایز" که ۶ فروند کشتی دیگر آن را همراهی می‌کنند، راهی خلیج فارس می‌شود. هم‌اکنون این ناو عظیم هواپیمابر که به "بیگ ای" (Big E) شهرت دارد، در ۱۶۰ کیلومتری جورجا در سواحل آمریکا، در حال تمرین نشست و برخاست هواپیماهای جنگی است.

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، روز شنبه (۲۱ ژانویه / اول بهمن) با حضور بر عرشه‌ی این ناو بزرگ اعلام کرد که دولت آمریکا به‌رغم صرفه‌جویی در بودجه‌ی نظامی خود، متعهد است که ۱۱ فروند از این نوع ناوهای هواپیمابر خود را حفظ کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر دفاع آمریکا که در برابر ۱۷۰۰ تن از ناویان نیروی دریایی ایالات متحده سخن می‌گفت، غیرمستقیم در پاسخ به تهدیدهای نظامیان جمهوری اسلامی افزود که این ناو رهسپار خلیج فارس خواهد شد و از تنگه هرمز عبور خواهد کرد.

مقام‌های نظامی ایران چندی پیش خطاب به آمریکا هشدار دادند که ناوهای جنگی خود را به خلیج فارس بازنگرداند. مقام‌های آمریکا بی‌اعتنا به تهدیدهای جمهوری اسلامی اعلام کردند که همچون گذشته به حضور نظامی خود در خلیج فارس ادامه خواهند داد.

پانه‌تا ضمن تأکید بر حضور نظامی ایالات متحده در منطقه‌ی خاورمیانه گفت: «ما می‌خواهیم آنها بدانند که ما آمادگی کامل برای رویارویی با هر نوع وضعیت اضطراری را داریم و برای آنها بهتر است که با ابزار دیپلماتیک با ما برخورد کنند.»

ناو انترپرایز در ماه مارس در خاورمیانه مستقر خواهد شد. این ناو به همراه دو ناو هواپیمابر جنگی دیگر، در عملیات افغانستان، مبارزه با دزدان دریایی و دیگر مأموریت‌های منطقه‌ای کمک خواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا گفت که ناو عظیم هواپیمابر انترپرایز «به یک نماد عظیم قدرت در این بخش از دنیا بدل خواهد شد».

ناو انترپرایز که قدیمی‌ترین و نخستین ناو هواپیمابر اتمی آمریکا است، حدود ۵۰ سال پیش ساخته شده است. قرار است این آخرین مأموریت ناو انترپرایز باشد و سپس تا پایان سال جاری از خدمت خارج شود.

ناو هواپیمابر مجهزی که جایگزین ناو انترپرایز خواهد شد، ناو "یو اس‌اس جرالد فورد" است که تا سه سال دیگر آماده شده و به ناوگان ایالات متحده خواهد پیوست.

هم‌‌اکنون ناوهای هواپیمابر "یو اس‌اس کارل وینسون" و "یو اس‌اس آبراهام لینکلن" در خلیج فارس حضور دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016