چهارشنبه 12 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت‌الله آملی لاريجانی: قوه قضاييه از صدور اعدام برای اخلالگران اقتصادی دريغ نخواهد کرد، ايسنا

رييس قوه قضاييه با تبريک آغاز سی و چهارمين سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی ايران، ندای انقلاب اسلامی و حرکت امام خمينی (ره) و مردم را ندای الهی و دينی و نيز خدمت به مردم را از اصول آن دانست و از تمام مسوولان نظام اسلامی خواست همچنان در امتداد ارزش‌ها و اصول الهی انقلاب اسلامی خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار دهند.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله آملی لاريجانی در جلسه مسوولان عالی قضايی هم‌چنين با تسليت شهادت حضرت امام حسن عسگری (ع) به ويژگی‌های بنيادی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: کشورهای غربی، اروپا و آمريکا تصورشان اين بود که انقلاب اسلامی يک حرکت تئوکراسی جديد است که مانند برخی حرکت‌های دينی غرب خيلی زود به پايان می‌رسد در حالی که انقلاب اسلامی يک حرکت فکری و الهی و منبعث از تفکر انبيا و ارزش‌های الهی و مطابق با فطرت آدمی بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس قوه قضاييه ندای حضرت امام (ره) را «ندای توحيد و عدالت و خدمت به خلق خدا» خواند و گفت: مردم کشور ما موحد و مومن بوده و هستند و ديانت، ارزش‌های دينی و فطرت انسانی، تمام چيزهايی بود که مردم با تمام وجود آن را احساس می‌کردند و برهمين اساس حرف حضرت امام (ره) را با جان و دل خريدند و حرکت خود را آغاز کردند و با گذشتن سی و سه سال همچنان با ايمان، قدرت و صلابت آن را ادامه می‌دهند.

آيت‌الله آملی لاريجانی «حرکت در مسير فرامين و ارزش‌های الهی و منطبق با فطرت الهی» را موجب ماندگاری و «ظلم، فساد و فرورفتن در منجلاب شهوات» را موجب سقوط دانست و افزود: وعده الهی اين است که زمين برای مومنان و موحدان باقی خواهد ماند و اين همان اعتقادی است که انقلاب اسلامی ايران در مسير آن حرکت می‌کند و امروز هم شاهد معنای جديدی از تفکر انقلاب اسلامی هستيم که در حرکت ملت‌های مسلمان مشاهده می‌شود.

رييس قوه قضاييه تاکيد کرد: امروز با گذشت سی و سه سال از پيروزی انقلاب اسلامی می‌بينيم که معنای جديدی از انقلاب اسلامی ما در دل کشورهای اسلامی شکل گرفته و وضعيت جهان اسلام در شمال آفريقا و کشورهای منطقه گويای اين مطلب است.

آملی لاريجانی با تاکيد بر اين‌که «ما نمی‌گوييم حرکت‌های اسلامی شکل‌گرفته صددرصد آن چيزی است که انقلاب اسلامی بر آن تاکيد دارد» افزود: با اين حال وقتی به شعارها، اهداف و نيازهايی که به خاطر آن ملت‌های مسلمان به حرکت درآمده‌اند نگاه می‌کنيم، می‌بينيم که همان شعارها و اهداف انقلاب اسلامی است و در واقع پيوندی ميان دين توحيدی و تعاليم الهی و ارزشی با اصول فطری انسانی است.

رييس قوه قضاييه حرکت‌های بيداری جهان اسلام را ترجمه‌ جديدی از حرکت سی و سه سال قبل ملت مسلمان ايران دانست و اظهارکرد: توجه حضرت امام (ره) به مردم و توجه دادن هميشگی به مسئولان در جهت خدمت به مردم نيز از اصولی است که همواره بايد مدنظر تمام مسئولان نظام اسلامی قرار گيردو تلاش شود که در جهت ارزش‌های الهی و خدمت به مردم حرکت کنيم.

آملی لاريجانی در ادامه سخنان خود به حرکت اخير کشورهای اروپايی در تحريم ايران اشاره کرد و گفت: کشورهای اروپايی در حالی دست به اين اقدام زدند که خودشان با مشکلات اقتصادی مواجه هستند و قطعا بازنده اين اقدام خود اروپايی‌ها خواهند بود. چرا که وضعيت اقتصادی آنان طوری نيست که از اين گونه اقدامات فايده ببرند.

رييس قوه قضاييه اقدام نمايندگان مجلس شورای اسلامی در «تحريم پيش‌دستانه» اروپا و تصميم برای نفروختن نفت به اين کشورها را بسيار مناسب خواند و افزود: طبيعی است که مردم با گذشت سی و سه سال از پيروزی انقلاب اسلامی همچنان ايستادگی خواهند کرد و اين‌گونه توطئه‌ها خللی در عزم و اراده مردم و مسئولان نظام اسلامی ايران ايجاد نخواهد کرد.

آملی لاريجانی به وضعيت اقتصادی چند هفته اخير در بازار ارز و سکه اشاره کرد و با تاکيد بر اين‌که اين مساله در دو بعد اجرايی و قضايی قابل مديريت و رسيدگی است، افزود: بخش عمده تنظيم بازار اقتصادی بر عهده قوه اجرايی کشور و ستادهای ويژه و سازمان‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تعزيرات است، با اين حال قوه قضاييه نيز به شدت و قاطعيت به اتهامات اخلالگران اقتصادی که به دستگاه قضايی معرفی شوند رسيدگی و برخورد قضايی مناسب خواهد کرد و به لحاظ اهميت موضوع حتی از صدور مجازات اعدام نيز دريغ نخواهد کرد و اخلالگران اقتصادی بايد بدانند که مبارزه با آنها نيز همچون مبارزه با قاچاقچيان، اشرار و مجرمان مواد مخدر در دستور کار قوه قضاييه قرار گرفته است که نمونه بارز آن در فساد مالی اخير و برخورد قاطعی است که با آنان شده و خواهد شد.

رييس قوه قضاييه البته بخشی از مسائل و مشکلات پيش‌ آمده در بازار ارز و سکه را به دليل توطئه و اخلالگری گروه‌های وابسته به دشمنان نظام دانست و گفت: در پشت صحنه‌ اين جريان دشمنان نظام از طريق برخی افراد و گروه‌های متصل و وابسته به بيگانگان قرار دارند که با ايجاد سايت‌های مختلف در مورد سکه و ارز نرخ‌سازی می‌کردند تا بازار را ملتهب کنند.

آملی لاريجانی تصريح کرد: از مسئولان محترم اجرايی می‌خواهيم با تدبير مناسب و تلاش بيشتر اجازه سوءاستفاده بيگانگان از وضعيت اقتصادی کشور را ندهند.

رييس دستگاه قضايی «تلاش عده‌ای اندک برای ايجاد تلاطم در وضعيت اقتصادی کشور» را برای نظام قابل تحمل ندانست و با اشاره به اين‌که برخی از نابسامانی‌های اقتصادی نيز از بی‌تدبيری‌ها ناشی می‌شود، افزود: همه ارکان نظام در کنترل وضعيت اقتصادی کشور تلاش خواهند کرد و قوه قضاييه نيز در اين مورد کوتاه نخواهد آمد و اجازه نمی‌دهد که عده‌ای اندک با سرنوشت هفتاد ميليون انسان بازی کنند؛ از مسئولان محترم اجرايی و نمايندگان مجلس می‌خواهيم که با تدابير مناسب اجازه هيچ‌ حرکت مذبوحانه‌ای را به دشمنان ندهند.

پس از سخنان رييس قوه قضاييه بحث و بررسی درباره عملکرد شوراهای حل اختلاف در دستور کار مسئولان عالی قضايی قرار گرفت و گزارش رئيس سازمان بازرسی کل کشور درباره ارزيابی عملکرد اين شوراها ارائه شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016