یکشنبه 16 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: استفاده از ماکت‌های مقوايی بی‌سليقگی است، شرق

شرق، نفيسه زارع‌کهن: قرار نبود اين طور شود، قرار بود بزرگداشتی مثل هر سال به مناسبت بازگشت بنيانگذار جمهوری اسلامی به وطن باشد و جشنی، اما گونه‌ای ديگر رقم خورد؛ سبکی که اعتراض‌ها را برانگيخت.

نيروی هوايی ارتش، همزمان با ۱۲ بهمن لحظه ورود امام‌خمينی‌ (ره) به ميهن برآن شد که اين لحظه را بازسازی کند و ماکت‌های مقوايی از تمثال امام (ره) را جايگزين ايشان کرده و در فرودگاه مهرآباد، مدرسه رفاه، مکان جلوس امام در بهشت زهرا(س) و برخی فرودگاه‌های کشور قرار داد، برخی از مقامات با آن ماکت عکس يادگاری گرفتند و اين کليد آغاز همه چيز شد. صفحه‌های مجازی اينترنت اول از همه وارد ماجرا شدند و واکنش نشان دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برخی از آنان آن را شوخی بی‌مزه خواندند و بعد هم برخی چهره‌های سياسی واکنش نشان دادند. نخستين اعتراض رسمی را اما، صدا و سيما در برنامه ۲۰:۳۰ از خود نشان داد.

مجری برنامه «صرفا جهت اطلاع» در بخش خبری ساعت ۲۰:۳۰ شبکه در روز پنجشنبه ۱۳ بهمن، در حالی که تلويزيون فيلم و عکس‌هايی را از اين شبيه‌سازی و ماکت‌های مختلف امام‌خمينی(ره) پخش می‌کرد، گفت: «يکی جلو هجوم نبوغ برخی‌ها رو بگيره وگرنه مشکل جدی ميشه‌ها».

پس از آن بود که صادق طباطبايی خواهرزاده امام موسی صدر و برادر همسر حاج سيداحمد خمينی، به عنوان تنها عضو منتقد نه چندان نزديک خانواده امام (ره)، در صفحه اجتماعی اينترنتی خود در اين‌باره نوشت: «دلم گرفت از اين کم‌ذوقی در مراسم نمادين ورود امام به ميهن. از ديدن اين تصاوير دلم گرفت از اين همه بی‌ذوقی و کج‌سليقگی؛ آيا نمی‌شد از يکی از هنرمندان با ذوق اين فن کمک و مشورت خواست و طرحی متناسب با شکوه آن روز ارايه داد؟» و اين‌گونه واکنش چهره‌های سياسی رقم خورد و روز پيش آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با صراحت وارد ماجرا شد و گفت: «بايد از ماکت‌های مقوايی که بعضا می‌تواند مورد اعتراض مردم فهيم و سوءاستفاده دشمنان انقلاب شود، خودداری کرد.»

به گزارش ايلنا، هاشمی‌رفسنجانی با تاکيد بر عظمت انقلاب اسلامی ايران ابراز اميدواری کرد که برنامه‌های فرهنگی و تبليغی اين ايام توسط دستگاه‌های تبليغی در خور و شأن و بزرگی آن باشد و از انجام برنامه‌های کم‌محتوا و سخيف مانند بی‌سليقگی در استفاده از ماکت‌های مقوايی که بعضا می‌تواند مورد اعتراض مردم فهيم و سوءاستفاده دشمنان انقلاب نيز قرار گيرد، خودداری شود.

وی افزود: دستگاه‌های تبليغاتی و رسانه‌های همگانی به‌ويژه رسانه ملی وظيفه ملی و تاريخی سنگينی در جلوگيری از تحريف تاريخ انقلاب، معرفی درست و واقعی دستاوردهای انقلاب اسلامی دارند و انتظار می‌رود برنامه‌ريزی‌های مناسب و در خور شأن مناسب‌تری برای اين ايام تدارک ديده شود.»

بعد از رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، چند نفر از نمايندگان مجلس هم واکنش نشان دادند، به اين ترتيب بود که جمشيد انصاری، عضو کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، گفت: «درست کردن ماکت امام راحل در مراسم بزرگداشت سالروز ورود ايشان به ميهن کار اشتباهی بوده که در طول انقلاب اسلامی اجرا شده است.»

به گفته نماينده زنجان و طارم «اجرای حرکت ماکت امام راحل (ره) به جای تمثال در سالروز ورود تاريخی امام خمينی(ره) به ميهن کار لغوی بوده و در طول ۳۳ سال گراميداشت پيروزی انقلاب اين حرکت تعجب همگان را برانگيخته است.»

اما اسماعيل کوثری، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس نيز در رابطه با حرکت ماکت امام راحل خاطرنشان کرد: زمانی که عکس رهبرکبير انقلاب اسلامی موجود است ضرورتی ندارد، از ماکت به جای عکس امام راحل در مراسم‌ استفاده شود و اجرای اين طرح در کشور برای همگان غيرقابل قبول است.

و اينچنين مراسم بزرگداشتی که قرار بود يادآور خاطرات روزهای انقلاب شود، به مراسمی بدل شد که اعتراضات را برانگيخت و به گفته هاشمی‌رفسنجانی نشانی شد از «بی‌سليقگی» برگزار‌کنندگان آن.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016