سه شنبه 18 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وضعيت چهار برادر زندانی سياسی کُرد: دو حکم محاربه دو حکم زندان، کمپين بين المللی حقوق بشر

يک منبع محلی حقوق بشری به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که ۴ برادر کُرد که نزديک به ۱۴ ماه پيش توسط نيروهای امنيتی در شهرهای بوکان و مهاباد بازداشت شده‌اند با احکام سنگينی مواجه شده اند. به گفته وی اخيرا دو نفر از آنها به اتهام محاربه به اعدام و دو نفر ديگر نيز به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به ۵ سال حبس محکوم شده‌اند. مادر اين ۴ زندانی سياسی دو هفته پيش به دنبال صدور حکم اعدام برای دو تن از فرزندانشان فوت کرد.

اين منبع محلی در خصوص بازداشت اين ۴ برادر گفت : « نيروهای امنيتی در شهر مهاباد روز ۱۸ آذر ماه ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۳۰ با محاصره منزل يک شهروند کُرد به نام جعفر( سلطان ) افشاری به اين خانه يورش برده و درصدد بازداشت برادر وی به نام رزگار ( حبيب ) افشاری که پيشتر اعضای يکی از احزاب کُردی بوده، بر می‌آيند. نيروهای امنيتی که تمام کوچه‌های منتهی به اين خانه را محاطره کرده بودند در جهت بازداشت اين دو افراد اقدام به تيراندازی مستقيم به سوی اين دو فرد می‌کنند. نهايتا اين دو شهروند کُرد با همکاری مشترک نيروهای سپاه پاسداران و ادراه اطلاعات بازداشت و به يکی از بازداشتگاهای امنيتی شهر مهاباد منتقل می‌شوند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: « دو روز بعد ۲۰ آذر ماه نيروهای امنيتی شهر بوکان به منزل يکی ديگر از آشنايان اين خانواده يورش برده و يک برادر ديگر اين افراد به نام علی افشاری که وی نيز پيشتر از اعضای يکی از احزاب کُردی بوده ، بازداشت می‌شود. در جريان بازداشت علی افشاری وی مورد هدف تيراندازی مستقيم نيروهای امنيتی قرار گرفته و به شدت زخمی می‌شود. متعاقب آن يک برادر ديگر اين خانواده به نام ولی افشاری دو روز بعد به ستاد خبری اداره اطلاعات شهر مهاباد احضار و در آنجا بازداشت و به بازداشتگاه امنيتی شهر مهاباد منتقل می‌شود.»

منبع فعال در زمينه حقوق بشر کردستان همچنين مدعی شد که اين چهار برادر کُرد به مدت نزديک به ۴ ماه در بازداشتگاههای امنيتی شهر مهاباد و اروميه مورد بازجويی و شکنجه قرارگرفته و در اين مدت نيز خانواده‌ی اين افراد موفق به ديدار يا کسب اطلاعی از اين افراد نشده اند: « بعد از اين مدت حبيب، جعفر و ولی افشاری به زندان مرکزی مهاباد منتقل می‌شوند و علی افشاری نيز به زندان مرکزی اروميه منتقل می‌شود. بعد از ۶ ماه ۳ برادر محبوس در زندان مهاباد به زندان مرکزی اروميه منتقل می‌شوند و دوباره بعد از چند ماهه ديگه همه اين افراد به زندان مهاباد منتقل می‌شوند.پرونده‌ اين افراد بعد از اتمام بازجويی و مراحل بازپرسی به اتهام محاربه و همکاری با احزاب کُرد از سوی دادستان کيفرخواست صادر به دادگاه انقلاب ارسال می‌شود.اين افراد فاقد وکيل اختياری بوده و تنها ۴ وکيل تسخيری مسئوليت دفاع از اين افراد را به عهده گرفته‌اند و آنها نيز اعلام کرده‌اند قادر به دفاع از موکلشان نيستند.»

اين منبع در اداه به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت : «اين افراد در تاريخ ۱۴ آذر ماه در دادگاه انقلاب شهر مهاباد به اتهام محاربه و همکاری با احزاب کُرد دادگاهی می‌شوند و آخرين جلسه دادگاه با حضور وکلای تسخيری برگزار می‌شود.در تاريخ ۲۶ دی ماه در زندان مرکزی اروميه به علی و رزگار ( حبيب ) افشاری اعلام می‌شود که به اتهام محاربه و همکاری با احزاب کُردی به اعدام محکوم شده‌اند و جعفر( سلطان ) و ولی افشاری نيز از اتهام محاربه تبرئه و به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به ۵ سال حبس محکوم شده‌اند.»

وی افزود: « هر ۴ زندانی سياسی به اين احکام اعتراض کرده و پرونده آنها جهت تجديد نظر خواهی به دادگاه تجديد نظر استان آذربايجان غربی ارسال شده است. لازم به ذکر است علی افشاری به دليل اصابت چندين گلوله در زمان بازداشت در وضعيت سلامتی بدی قرار دارد. دو هفته پيش نيز به دليل شدت خونريزی در ناحيه روده به بيمارستان داخل شهر اروميه منتقل شده و مورد عمل جراحی قرار گرفته و فوری به زندان اروميه بازگرداننده شده است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016