دوشنبه 1 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی: روابط ايران و اروپا به جايگاه اوليه خود بازخواهد گشت، مهر

رئيس دستگاه سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران با اشاره به فراز و فرود روابط ايران و اتحاديه اروپا تاکيد کرد که ايران و اروپا مکمل يکديگر هستند و با وجود فراز و فرودها، روابطشان به جايگاه اوليه بازخواهد گشت.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی امروز دوشنبه در همايش ملی ايران و سازمان همکاری اقتصادی اکو که در دفتر مطالعات بين المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، يکی از ابعاد سياست خارجی ايران را توجه به مسائل اقتصادی عنوان کرد و گفت: بنده در زمان تصدی مسئوليت در وزارت امور خارجه اولويت هايی را اعلام کردم که يکی از اولويت ها همسايگان ايران و اولويت ديگر اتحاديه اروپا بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تصريح کرد: روابط با اتحاديه اروپا دچار افت و خيزهايی بوده اما کماکان معتقدم روابط ما با اروپا روابطی است که نمی شود آن را برای مدت طولانی دچار وقفه کرد و اروپايی ها نمی توانند بی نياز از ما باشند، ايران هم به خاطر روابط ديرينه با کشورهای اروپايی، به اروپا نياز دارد.

صالحی با بيان اينکه ايران و اروپا مکمل يکديگر هستند، گفت: بنده مطمئنم اين روابط دوباره به جايگاه اوليه خود بازخواهد گشت.

وی گفت: اگر ترکيه عضو اتحاديه اروپا شود ايران مهمترين همسايه اروپا خواهد بود بنابراين بايد از در تعامل با ايران وارد شود.

وزير امور خارجه در رابطه با همکاری های منطقه ای نيز با اشاره به اينکه بين همکاری های بين المللی و همکاری های منطقه ای برای جمهوری اسلامی ايران همکاری منطقه ای از اولويت بيشتری برخوردار است، گفت: تجربه نشان داده که ما مصون از گزند ديگران نيستيم و ياد گرفته ايم چه عناصری می تواند موجب مشکلات شود. بر اين اساس بايد کاری کنيم که اين روابط منطقه ای ريشه دار و پايدار باشد. بر اين اساس توجه ما به همکاری با همسايگان است که بستر آن همکاری اقتصادی است.

صالحی با بيان اينکه ايران ۱۵ همسايه دارد که جمعيت اين کشورها نزديک به ۵۰۰ ميليون نفر است، گفت: مسائل سياسی و اقتصادی در هم تنيده است و اميدوارم اکو با رويکرد جديد مسائل اجتماعی را نيز در بر بگيرد.

رئيس دستگاه ديپلماسی کشورمان تاکيد کرد: ما به سهم خود، خود را مکلف می دانيم که تسهيلات لازم را برای اهداف سازمان اکو فراهم کنيم.

وی در عين حال يادآور شد: همگرايی منطقه ای در مقابل همگرايی جهانی و يک عکس العمل به آن نيست بلکه ما به عنوان يک انتخاب منطقی و عقلانی به همکاری های منطقه ای توجه می کنيم.

وزير امور خارجه به توقف چند روزه فروش نفت توسط عربستان در سال ۱۹۷۳ اشاره کرد و گفت: در آن زمان مسائل فراوانی مطرح می شد که چرا از انرژی به عنوان ابزار سياسی استفاده می شود در حاليکه هم اکنون نه تنها از انرژی بلکه از مسائل مالی و ساير موضوعات به عنوان ابزار سياسی استفاده می کنند.

صالحی گفت: ما از جهانی شدن نمی توانيم فرار کنيم و اين امری محتوم است. اما بايد آمادگی جهانی شدن را داشته باشيم که شرط آن تقويت سازمان های منطقه ای است تا اين سازمان ها به عنوان متوازن کننده و شريک هم وزن ديگران وارد شوند در غير اين صورت هضم خواهند شد.

وی در پايان خاطر نشان کرد: خود را مکلف می دانيم که هزينه فعاليت های سياسی برای شهروندان کم و کمتر شود نه اينکه هزينه ای بر دوش مردم بيفزاييم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016