دوشنبه 1 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی مطهری: هاشمی در بحران ۸۸ مظلوم واقع شد، مقصر اصلی وقايع سال ۸۸ مديران بحران بودند، ايلنا

- آمدند جلوی ۵۰ ميليون جمعيت گفتند تو اموالت را از کجا آورده‌ای و بعد هم به او اجازه دفاع ندادند

ايلنا: علی مطهری گفت: در سال ۸۸ از هاشمی دفاع کردم و هنوز هم می‌کنم. هاشمی در بحران ۸۸ مظلوم واقع شد. آنها آمدند جلوی ۵۰ ميليون جمعيت گفتند تو اموالت را از کجا آورده‌ای و بعد هم به او اجازه دفاع ندادند. من در مصاحبه در سال ۷۹ نه به هاشمی تهمت زدم و نه آبرويش را بردم، فقط گفتم دخالت نزديکان در سمت‌های اقتصادی شائبه‌انگيز است. اين کجا و آنچه که احمدی‌نژاد در تلويزيون گفت کجا.

به گزارش خبرنگار ايلنا، علی مطهری در مراسم مناظره با مهرداد بذرپاش که در دانشگاه خواجه نصير برگزار شد، گفت: انتخابات پيام خوبی برای غربی‌ها دارد و می‌تواند بر اراده آنها برای ادامه تهديدات عليه ما مؤثر باشد‌. شرکت در انتخابات آينده به نظر من از حيث وظيفه اسلامی و ملی بسيار حائز اهميت است.

مطهری با بيان اينکه فلسفه وجود مجلس اين بوده ‌که در مقابل سرکشی دولت‌ها بايستد زيرا قدرت فسادآور است،تصريح کرد: بنابراين عقل جمعی به اين جا رسيده ‌که برای يک نظام حکومتی وجود مجلس لازم است تا همواره قانونگذاری کند و بر روند اجرای قانون نظارت داشته باشد. مجلس ايده‌آل، هم در قانونگذاری خوب عمل می‌کند و هم در نظارت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: هم‌اکنون نماينده‌ای در مجلس است که می‌گويد من وکيل‌الدوله‌‌ام و به اين مسئله هم افتخار می‌کند. من به آنها گفتم قبول؛ دولت ما مردمی است، ولی شما حتی بايد تخلفات همين دولت را هم رصد کنيد و وکيل‌الدوله بودن کار خوبی نيست.

وی با بيان اينکه در زمينه احزاب کوتاهی صورت گرفته است، يادآور شد: البته مردم ما نيز سابقه خوبی از احزاب در ذهن ندارند و آنها را راحت نمی‌پذيرند ولی سياسيون بايد تلاش کنند که ما احزاب قوی در کشور داشته باشيم.

مطهری در ادامه سخنانش با بيان اينکه ديدگاه بذرپاش را در مورد اينکه هرکس وابستگی بيشتری به نام‌های مشهور داشته باشد، معروف‌تر است، قبول ندارم ادامه داد: مردم ساده نيستند که کانديداها را برای شرايط خانوادگی بپذيرند، مثلا در مجلس فعلی پسر شهيد مفتح هم هست اما مطرح نيست و به تشخيص خود وارد فضای سياسی نمی‌شود.

مطهری با تاکيد بر اينکه مرزی بين اصولگرايان معتدل و اصلاح‌طلبان معتدل ندارم، ادامه داد: من در دوره قبل هم همين را می‌گفتم در آنجا حزب مشارکت و سازمان مجاهدين را مستثنی کردم اما امروز ديگر آنها نيستند يا در زندان هستند و يا حضور ندارند. طبيعی است که اکنون که من به صورت مستقل در انتخابات شرکت می‌کنم هر گروه اصلاح‌طلب يا اصلاح‌گرايی می‌تواند من را در ليستش بگذارد.

مطهری در ادامه سخنانش در پاسخ به سخن بذرپاش مبنی بر اينکه وی در سال ۸۶ برای مقابله با اصلاح طلبان وارد انتخابات شد اما الان سنگ اصلاح‌طلبان را به سينه می‌زند، گفت: اگر در سال ۸۶ در ليست اصولگرايان قرار گرفتم، يک مسئله اتفاقی بود و اينطور نبود که خود را بر حاميان دولت تحميل کرده باشم.

وی افزود: هيچگاه حمايت عجيب و غريب از دولت نداشتم ضمن اينکه در سال ۸۴ هم مخالف دولت نبودم، بحث‌های ما راجع به ليست صدای ملت از چند ماه قبل شروع شد و ما فقط مانده بوديم که چه زمانی اين مسئله را اعلام کنيم. وقتی جبهه پايداری اعلام کرد ليست جداگانه می‌دهد، اين حق برای ديگران هم ايجاد شد که ليست بدهند و من اگر در ليست جبهه متحد بودم، خودم متولی اين کار نمی‌شدم.

مطهری در بخش ديگری از سخنانش اظهار کرد: من به هاشمی انتقاد داشته و دارم. در سال ۸۸ هم از او دفاع کردم و هنوز هم می‌کنم. هاشمی در بحران ۸۸ مظلوم واقع شد. آنها آمدند جلوی ۵۰ ميليون جمعيت گفتند تو اموالت را از کجا آورده‌ای و بعد هم به او اجازه دفاع ندادند. من در مصاحبه در سال ۷۹ نه به هاشمی تهمت زدم و نه آبرويش را بردم، فقط گفتم دخالت نزديکان در سمت‌های اقتصادی شائبه‌انگيز است. اين کجا و آنچه که احمدی‌نژاد در تلويزيون گفت کجا.

وی افزود: اگر الان تفکرات پايداری بر جامعه حاکم بود، فاتحه انقلاب خوانده شده بود، يک عده جوان آمده‌اند و می‌گويند ما انقلابی اصيل هستيم و بقيه بيشرفند. حضور در ليست‌های مختلف چه اشکالی دارد؟ اصلاح‌طلبان هم که می‌گويند ما ولايتمداريم و کبريت بی‌خطرند. خطری که من ايجاد کردم، بيشتر از اصلاح‌طلبان بود. يا مثلا عده‌ای در حرم امام مانع سخنرانی نوه امام شدند. ما که می‌دانيم اينها چه کسانی بودند و از کجا آمده بودند. آقای بذرپاش خودش هم می‌داند اما خودش را به آن در می‌زند. آن جوان‌ها رفقای آقای بذرپاش بودند و آن کار هم کار لشکر عمر سعد بود که در مقابل امام حسين(ع) انجام دادند.

مطهری در مورد انتقادات بذرپاش پيرامون مواضعش در مورد فائزه هاشمی و دفاع از او نيز گفت: مگر فائزه همسر من است؟ به من چه ربطی دارد؟ يک لات رفته به فائزه فحاشی کرده است، حالا عده‌ای بيايند بگويند احسنت؟ و چون دختر هاشمی بوده است، طوری نيست؟

وی در بخش ديگری از سخنانش در مورد وقايع پس از انتخابات سال ۸۸ گفت: مقصر اصلی مديران بحران بودند. بگذريم از آنهايی که مردم را به خيابان‌ها دعوت کردند. عده‌ای اعتراض دارند، اما بايد چطور با اينها برخورد کرد؟ اصلاً بگوييم رهبران آنها همه خائن هستند اما اين همه مردم عادی و خانم‌های چادری آمده‌اند و اعتراض کرده‌اند؛ آيا نبايد به اينها اجازه تجمع می‌داديم تا هيجانات کم‌کم فروکش کند؟ البته کف اين قصه هم شايد مثلاً صد هزار نفر می‌ماندند که فقط می‌خواستند آتش بزنند؛ آنوقت می‌شد باتوم‌ها را برد بالا. وی تأکيد کرد: چرا به گونه‌ای عمل کرديد که شعارها متوجه رهبری شود؟ يک دقيقه هم نگذاشتيد حرف بزنند.

علی مطهری، نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود در اين مناظره درباره طرح وقف دانشگاه آزاد، گفت: من اصلا نظری نداشتم وقتی اين طرح تصويب شد دوستان ايشان (بذرپاش) عده‌ای را جمع کردند و در جلوی مجلس شعار عليه رئيس مجلس و عليه نمايندگان دادند و حسينيان مطرح کرد که به خاطر رفع انشقاق بين اصولگرايان اين طرح را پس بگيرند.

وی افزود: بنده همان جا عنوان کردم مشکل اصلی اصولگرايان شما هستيد که مردم را جمع کرده‌ايد جلوی مجلس شعار بدهند، وقتی مجلس قانون وقف دانشگاه آزاد را تصويب کرد در آن زمان نظر رهبری مشخص نبود و ايشان بعد از تصويب رای گفتند بهتر است وقف نشود. اما به هر حال مجلس بايد محل بحث آزاد باشد نه اينکه هر کس بگويد بنده ديشب خدمت آقا بودم و آقا فرمودند فلان.

مطهری خاطرنشان کرد: تصويب قانون در مجلس بر اساس اصول مشخصی شکل می‌گيرد، اگر مشکل شرعی داشته باشد شورای نگهبان نظر می‌دهد و اگر مشکل بزرگتری داشته باشد خود رهبری متذکر می‌شوند، اينکه بخواهيم با چماق بزرگان نظام بر سر نمايندگان مجلس بکوبيم درست نيست و اين گونه مجلس، مجلس نمی‌شود.

اين نماينده مجلس در بخش ديگری از صحبت‌های خود درباره مخالفت با طرح نظارت نمايندگان بر نمايندگان گفت: با اين طرح مخالف بودم زيرا حريت نمايندگان را زير سوال می‌برد و مجلس را از آنچه که هست ذليل‌تر می‌کرد. بنده می‌گفتم اساسا نياز به اين کار نيست اگر نماينده جرمی داشته باشد قوه قضاييه به آن رسيدگی می‌کند و اگر در مورد مسايل جاری کشور نظر بدهد کسی حق ندارد به نماينده حرفی بزند.

وی افزود: برخی سخنان رهبری را دليل تصويب اين طرح می‌دانستند و من بيان کردم که آيا طرح ارائه شده‌‌ همان طرح رهبری است يا خير.

مطهری درباره انحصار در چاپ آثار شهيد مطهری گفت: مگر آثار رهبری و امام انحصار ندارد، بايد برای نظارت و چاپ صحيح آثار انحصار وجود داشته باشد، بيم آن می‌رود که در چاپ آثار بخشی از آن حذف شود يا تغيير پيدا کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016