سه شنبه 2 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همه مشاهير رد صلاحيت شده، مهر

از پنجشنبه شهر چهره انتخاباتی اش را رونمايی می کند. نامزدها تا دهم فرصت تبليغ دارند. ماراتن ۲ ماهه بررسی صلاحيت نامزدهای انتخابات مجلس امروز تمام شد. بيش از ۳۴۰۰ نفر تائيد شدند و صلاحيت ۱۲۰۰ نفر تائيد نشد. يکی از مشخصه های اين دوره رد صلاحيت چهره های شناخته شده مجلس هشتم است، اما ظاهرا قضيه به همين جا ختم نمی شود برخی نمايندگان مجلس هشدار داده اند اگر به مجلس بعدی راه پيدا کنند، در بررسی و تصويب اعتبارنامه نمايندگان و همکارانشان مته به خشخاش خواهند گذاشت.

مجله مهر: نام ها و نشانه ها! شايد عنوانی مناسب برای مقطع زمانی سوم دی تا سوم اسفند در جدول زمان بندی انتخابات مجلس باشد. مقطعی که بخشی از اخبارش به رد صلاحيت نام هايی آشنا گره خورد و در پی آن نشانه هايی هم برای اعتراض و بررسی مجدد صلاحيت ها داده شد. معيار هم در بررسی صلاحيت ها رفتار فردی افراد بود و نه وابستگی حزبی؛ همچنان که عباسعلی کدخدايی سخنگوی شورای نگهبان بارها بر اين موضوع صحه گذاشت. اين چنين بود که وقتی اولين نتايج بررسی صلاحيت ها در هيات های اجرايی به رسانه ها درز کرد، طيفی از علی مطهری نماينده منتقد دولت تا عباس اميری فر امامت جماعت مسجد سلمان نهاد رياست جمهوری و قدرت الله عليخانی نماينده اصلاح طلب مجلس هشتم را گروه رد صلاحيت شده های مجلس نهم طبقه بندی کرد.

خجالت نمی کشند!

در مرحله ای که هيات های اجرايی صلاحيت ها را بررسی می کرد و برررسی صلاحيت نامزدها هنوز به خود شورای نگهبان نرسيده بود چهره هايی مثل احمد توکلی که صلاحيتش هم تائيد شده بود به حمايت از رد صلاحيت شده های ملتزم به اسلام و ولايت فقيه برخواست و تذکر داد که چطور برخی دينداران و چهره هايی که وفاداريشان به انقلاب مشخص است را به اين ادعا رد صلاحيت کرده اند؟

برخی مثل علی مطهری هم نامه به وزارت کشور نوشتند و شهادتين را به زبان آوردند و در رد آنچه که بدان دليل صلاحيتش رد شده بود نوشتند: عدم اعتقاد به اسلام! اين دليل وارد نيست زيرا: اشهد ان لا اله الّا الله و اشهد ان محمدا رسول الله و اشهد ان عليا ولی الله.

برخی هم مثل شيخ قدرت عليخانی که به دليل عدم التزام به ولايت فقيه صلاحيتش رد شده بود رويه ای تندتر گرفته و از تريبون مجلس فرياد زد که واقعا خجالت نکشيدند که چنين اتهامی به من زدند؟ بعد از ابوترابی​فرد صادق​ترين و خدوم ترين چهره در قزوين که پايبند به خط امام و رهبری است، من هستم! رهبری نظام کتبا از من تشکر کرده​اند. من نماينده مستقيم رهبری در جهاد قزوين بودم، بی هيچ واسطه​ای. ۷-۸-۱۰ سال هم نماينده امام در امور مختلف بودم.

اين چنين رويکردی باعث شد تا علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی کميته ای سه نفره را مامور رايزنی با وزارت کشور و شورای نگهبان برای بررسی موضوع رد صلاحيت نمايندگان فعلی مجلس کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تيغی که پر دانه درشت ها را گرفت

در مرحله بعد که نوبت به اعتراض ها رسيد و نامزدها به دفاتر شورای نگهبان رفتند تا از نتايج اوليه شکايت کنند، ورق تا حدودی برگشت. شورای نگهبان معيارهای حداقلی را برای تائيد صلاحيت نامزدها در نظر گرفته بود تا جايی که داريوش قنبری دبير فراکسيون اقليت مجلس لب به تشکر از اين شورا گشود، اما با اين وجود تيغ اين شورا به زعم احمد توکلی و الياس نادران، پر دانه درشت های مجلس را گرفت. آن ها گفته بودند شورای نگهبان برای اولين بار بدون تعارف دانه درشت‌هايی را از خود مجلس حذف و آنها را رد صلاحيت کرد که در شرايط عادی کسی جرات نمی کرد که بگويد اين افراد مسائلی دارند که صلاحيت ورود به مجلس را ندارند.

رد سرليست ها

از بين ۲۶۱ نماينده اين دوره که برای انتخابات ثبت نام کرده بودند به روايتی ۳۳ و به روايتی ديگر ۳۸ نفر نتوانستند از اين شورا مجوز شرکت در انتخابات مجلس نهم را بگيرند.

شايعه پردازی رسانه ها هم اگر در اين مرحله نباشد، کار از کار که پيش نمی رود! نام های مختلفی در رسانه ها ذکر شد که صلاحيتشان در شورا رد شده است و به تبع آن واکنش های مختلفی هم ديده شد. مشهورترينشان شهاب الدين صدر نايب رئيس فعلی مجلس بود که نه در فهرست جبهه متحد قرار گرفته و نه به فهرست جبهه پايداری رفته بود. او خود جبهه بصيرت و بيداری اسلامی را با سر و صدا راه انداخته و با ارسال انبوه پيامک ها به طيف گسترده ای از مشترکان همراه اول جبهه اش را معرفی کرده بود. وقتی هم شايعه رد صلاحيتش منتشر شد پيامک زدند که «و مکرو و مکرالله و الله خير الماکرين! رسانه هايی را که خبر کذب رد صلاحيت دکتر صدر را با هدف تخريب شخصيت ايشان منتشر کردند پيگيری قضائی و امنيتی می کنيم». بماند اينکه شهاب الدين صدر بعدها گفت که منتظر تائيد صلاحيتش در شورای نگهبان است و احمد توکلی طی سخنانی در چهارمين نشست شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت و در پاسخ به سؤال يکی از دانشجويان در خصوص ردصلاحيت برخی افراد برای شرکت در انتخابات، بدون نام بردن از شهاب‌الدين صدر و حجت الاسلام علوی، گفت: شورای نگهبان در اين دوره نائب رئيس مجلس و عضو مجلس خبرگان و نماينده مجالس قبلی را رد صلاحيت کرده است.

صدر تنها نامزدی نبود که سرليست يک جبهه (جبهه بصيرت و بيداری اسلامی) قرار می گرفت و خبر رد صلاحيتش در رسانه ها منتشر می شد. همزمان با انتشار خبر رد صلاحيت شهاب صدر، خبری مبنی بر رد صلاحيت حجت الاسلام سيد محمود علوی سرليست جبهه ايستادگی هم منتشر شد. او عضو مجلس خبرگان است. دبير کل جبهه ايستادگی انقلاب اسلامی در اين باره گفته است: نهايی شورای نگهبان در ارتباط با رد يا تأييد صلاحيت حجت‌الاسلام علوی مورد احترام بوده و جبهه ايستادگی اين نظر را فصل‌الخطاب می‌داند.

همان زمان نامی هم از حميد رسايی عضو شورای مرکزی جبهه پايداری برده شد که او گفته بود صلاحيتش در سايت ها رد شده است نه از سوی شورای نگهبان.

از قلم نيفتد

چهره مشهور ديگری در اين ميان بود که نبايد از قلم بيفتد. حجت الاسلام ابراهيم نکونام رئيس کميسيون اصل ۹۰ مجلس! يک روز قبل از آنکه خبر رد صلاحيت نکونام منتشر شود ايرنا خبری مبنی بر انصراف نکونام از حضور در انتخابات منتشر کرد. فردای آن روز وقتی خبر رد صلاحيت نکونام دهان به دهان می چرخيد، اين نماينده مردم گلپايگان مجبور شد متن نامه تائيد صلاحيتش را در سايت ها منتشر کند و گوشزد کند: از آنجائی که آقای نکونام در پی بيماری قلبی رسماً انصراف خود را در مورخه ۱۶/۱۱/۹۰ تقديم شورای محترم نگهبان نموده‌اند، خواهشمند است با توجه به موضوع ياد شده دستور فرمائيد مراتب بصورت مکتوب در خبرگزاری‌ها و جرايد کثيرالانتشار عينا انعکاس داده شود. اما سيد حاجی موحد ديگر عضو کميسيون اصل ۹۰ واکنشی به خبر رد صلاحيتش نشان نداد.

محمود احمدی بيغش عضو کميسيون امنيت ملی که او را بيشتر با وعده هايش برای سفر به مصر و حمايت از مردم غزه می شناسند از چهره هايی است که گفته می شود رد صلاحيت شده است. فاطمه آجرلو نماينده مردم کرج هم صحبتی درباره خبر رد صلاحيتش نکرده است. نام سليمان جعفرزاده رئيس سه سال اول کميسيون اجتماعی مجلس هم در اين ليست آمده است. علی کريمی فيرزوجايی و سيدعماد حسينی نماينده قروه از نماينده های کنونی مجلس هستند که گمانه ها از رد صلاحيت آن ها خبر می دهد. عبدالرضا مرادی نماينده ممسنی هم گفته بود که به استناد بند يک ماده ۲۸ قانون اساسی از سوی شورای نگهبان رد صلاحيت شده است.

نام اقبال محمدی، جلال محمودزاده، امين شعبانی، داوود محمدجانی، محمد حسن دوگانی، سيد مهدی صادق را هم به فهرست نماينده هايی اضافه کنيد که خبر رد صلاحيتشان با تائيد و تکذيبشان همراه نبوده است.

امروز و در آخرين روز ماراتن بررسی صلاحيت ها عباسعلی کدخدايی سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که ۳هزارو ۴۴۴ داوطلب نمايندگی نهمين دوره مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان تاييد صلاحيت و ۱۲۰۰ نفر تاييد نشدند. اين اما پايان کار نيست. برخی نمايندگان مجلس شورای اسلامی گفته اند در بررسی اعتبارنامه نمايندگان نيز مته به خشخاش خواهند گذاشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016