شنبه 6 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

«آمریکا باور ندارد ایران در تلاش برای ساخت سلاح اتمی است»، رادیو فردا

روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز در گزارشی که روز پنج‌شنبه، چهارم اسفندماه، منتشر شد با تکیه بر سندی بسیار محرمانه متعلق به دولت آمریکا می‌گوید که ایالات متحده باور ندارد که جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت یا تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی است.

بر اساس این «گزارش اطلاعاتی بسیار محرمانه» که در آغاز سال گذشته میلادی، ۲۰۱۱، در اختیار سیاست‌مداران آمریکایی قرار گرفته، ایران صرفا «در حال انجام تحقیقاتی است که می‌توانند به توانایی ساخت سلاح اتمی ختم شوند».

بر اساس این گزارش که به گفته لس‌آنجلس تایمز بیانگر اتفاق نظر ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکاست، جمهوری اسلامی تاکنون به دنبال ساخت سلاح اتمی نبوده است.

در این گزارش نیز همچون گزارشی که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد اشاره شده است که ایران از سال ۲۰۰۳ به دنبال ساخت سلاح اتمی نبوده است.

این روزنامه همچنین به نقل از «مقامات آمریکایی» می‌گوید که گرچه ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم با درصد پایین است، آنها تاکنون به شواهدی برنخورده‌اند که محتوای این سند محرمانه را نقض کند.

لس‌آنجلس تایمز همچنین از قول «مقامات عالی‌رتبه» در دولت باراک اوباما می‌گوید که حتی اسرائیل نیز به این تحلیل اطلاعاتی ایرادی وارد نمی‌داند.

این در حالی است که دست‌کم در دو ماه گذشته روزی نبوده که خبری از شایعات مربوط به احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران منتشر نشود، و برخی از مقامات اسرائیلی از جمله اهود باراک، وزیر دفاع این کشور، علنا ابراز عقیده کرده‌اند که باید پیش از آن که دیر شود کار فعالیت هسته ای ایران را یکسره کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همین حال تهران نیز کار را چندان آسان نکرده و به گفته تحلیل‌گران با عدم شفافیت به شایعات در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود دامن زده است.

از جمله هفته گذشته در خبرها آمد که مقامات ایرانی از بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات پارچین در نزدیکی تهران جلوگیری کرده‌اند.

به گزارش لس‌آنجلس تایمز، هیئت مذاکره و بازرسی آژانس در پی آن بوده که با بازدید از سایت پارچین مشخص کند که آیا آزمایش مواد منفجره در این مرکز با ساخت تکنولوژی اتمی در ارتباط بوده است یا خیر.

در حالی که یوکیا آمانو، مدیرکل دیدبان اتمی سازمان ملل، قرار است روز جمعه گزارشی از تازه‌ترین بازدید هیئت این آژانس از ایران منتشر کند، آخرین گزارش این نهاد که در ماه نوامبر منتشر شد حاوی «نگرانی جدی» از «ابعاد نظامی احتمالی» در برنامه هسته‌ای ایران بود.

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گذشته در یک سخنرانی تاکید کرد که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و اصلا داشتن آن را «گناه بزرگ می‌داند»، موضعی که بارها از سوی مقامات تهران بر آن تاکید شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای با این حال گفت که «فشار، تحریم، تهدید و ترور نتیجه‌ای نخواهد داشت».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016