پنجشنبه 11 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تحريم انتخابات فرمايشی حق مسلم هر ايرانی است! بيانيه جبهه ملی ايران- آمريکا و اروپا

مجلس شورای اسلامی هيچگاه خانه ملت ايران نبوده است!
بيانيه جبهه ملی ايران- آمريکا و اروپا به مناسبت نمايش انتخاباتی دوازدهم اسفند ۱۳۹۰

هموطنان آزاده،
"انتخابات" نهمين دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه دوازدهم اسفند برگزار می شود. بی شک اين رای گيری هم در جمهوری اسلامی مانند همه گزينش های همگانی ديگر آزاد، سالم و منصفانه نخواهد بود. اصولا تاکنون در جمهوری اسلامی هيچگاه انتخاباتی با معيارها و پيش شرط های شناخته شده و رسمی بين المللی، برگزار نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با اين وجود انتخابات در جمهوری اسلامی همواره از يک خصلت دوگانه ای برخوردار بوده که اين خصلت وجه تمايز انتخابات در اين نظام غيردموکراتيک با نظامهايی مانند نظام بعثی صدام حسين در عراق سابق و يا در کشورهای سابق سوسياليستی بلوک شرق است. برای حاکميت جمهوری اسلامی، در هر دوره ای، مهم بوده که از اين انتخابات برای خود مشروعيت مردمی و رسالت سياسی - تاريخی استنتاج کند، بطوريکه هرگاه تعداد شرکت کنندگان در گزينشی کمتر از ۵۰% شده، با تقلبی که چندان هم پيچيده نبوده تعداد شرکت کننده گان در انتخابات را با گردش قلمی در روی کاغذ به حداقل ۵۱% ارتقاء داده اند.
از سوی ديگر انتخابات در جمهوری اسلامی، البته تا انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در ۲۲خرداد۸۸ ، برای رای دهندگان فرصتی بوده تا در چهارچوب بسيار تنگ نظام ولايت مطلقه فقاهتی تاثير ناچيزی بر توازن قوای ميان نيروهای موجود در حاکميت جمهوری اسلامی داشته باشند. در خرداد ۷۶ ايرانيان از کوچکترين امکان بزرگترين استفاده را کرده و سيد محمد خاتمی را به رياست جمهوری انتخاب کردند ولی در عمل ديدند که تا چه حد امکانات تاثير گذاری رييس جمهوری که ولی فقيه و جناح راست نظام پشت او نيستند، ناچيز است. در دور دوم رياست جمهوری محمد خاتمی نيز در بر روی همان پاشنه چرخيد و وی را در هر ۹ روز با يک بحران بقول خودشان "دراز کردند" و "سر کار گذاشتند".
در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری شرايطی پيش آمد که امر نه تنها بر اصلاح طلبان حکومتی که برای آنهاييکه پاک از هرگونه رای گيری در جمهوری اسلامی نوميد شده بودند، مشتبه شد. با انتشار "منشور مطالبه محوری" و مناظرات تلويزيونی گفتمان و جوی پديد آمد که بظاهر نويد يک "بهار آزادی" ديگری را در جمهوری اسلامی ميداد.
ولی با "مهندسی انتخاباتی" سپاه نه فقط بهاری پديدار نشد، بلکه زمستانی سرد و جانکاه بر جامعه ذوق زده جوان ايران مستولی گرديد. اين فصل هنوز هم ادامه دارد و از پايان آن خبری نيست. سرکوب، دستگيری، شکنجه و صدور احکام سنگين در بيدادگاهها در دستور روز قرار دارد. اينبار ديگر حاکميت جمهوری اسلامی حاضر به هيچ ريسکی نيست. از باز شدن نسبی فضای سياسی پيش انتخاباتی اثری نيست و شورای نگهبان حتا نامزدهای جناح رقيب ولی فقيه را بی هيچ ابايی رد ميکند و منطق حذف در نزديکترين دايره مرکز قدرت هم حاکم گشته است و ظاهرا از رای دهندگان جز تاييد انتصاب نامزدهای مجذوب در ولايت فقيه انتظار بيشتری نمی رود.
هموطنان، بدرستی که تنها پاسخ درخور چنين رای گيری دست رد زدن بر سينه آنهاييست که شما را صغيرو حقير به شمار آورده و برای شما هيچ حق انتخابی را قائل نيستند. انتخاب آزاد نمايندگان واقعی شما حق مسلم شماست، ولی اينجا کوچکترين نشانی از انتخاب ديده نميشود. اين انتصاب ارزانی دينفروشان و غارتگران حاکم بر جمهوری اسلامی باد که براستی به "ته خط" رسيده اند.
جبهه ملی ايران يقين دارد که بيشترين ملت ايران در تاييد اين انتصاب شرکت نکرده و تنفر و انزجار خود را از اين نمايش ننگين در اشکال گوناگون نشان خواهند داد.

پاينده ايران
پيروزباد مبارزات ملت ايران برای آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی

جبهه ملی ايران- آمريکا و اروپا
سه شنبه نهم اسفندماه ۱۳۹۰


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016