دوشنبه 15 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه محمد خاتمی در مورد دليل شرکتش در انتخابات مجلس، سايت محمد خاتمی

"در هر اقدام سياسی در نظر گرفتن مصالح و شرايطی که نيروهای فعال در داخل کشور با آن مواجه اند ضرورت دارد. در مورد انتخابات مشارکت فعال و معرفی نامزد طبعاً در گرو وجود شرايط مناسب است. مصالح بزرگ تر کشور و اصلاحات مقدم بر ملاحظات شخصی است و اقتضائات خاص خود را دارد. تعيين استراتژی عدم معرفی نامزد و ارائه ليست هيچگاه به معنی تحريم انتخابات نبود و می بايست اين امر را در عمل اثبات کنيم."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اميدوارم درک مشترکی از شرايطی که در آن قرار گرفته ايم به وجود آيد

”ترديدی ندارم که احساسات و داوری ها در زمان مناسب می تواند به آنجا برسد که به جای هرگونه توجيهی، چه از سر افراط و چه از سر تفريط، درستی تصميم هايی در جهت منافع و مصالح ملی و پيشبرد اصلاحات در درون نظام جمهوری اسلامی گرفته می شود اولويت پيدا کند و ان شاء الله گشايش در کارها فراهم آيد.“
در پی بروز ابهام ها و طرح پرسش ها، انتقادها و اعتراض فعالان سياسی و اجتماعی و دوستداران اصلاحات، بخصوص جوانان عزيز در داخل و خارج، در فضای رسانه ای و از جمله پايگاه اطلاع رسانی کلمه در مورد شرکت رئيس جمهوری سابق ايران در انتخابات مجلس نهم، سيد محمد خاتمی به پاس احترام به احساسات مردم متن کوتاهی را در اختيار رسانه ها گذاشت:

به نام خدا
در فضای رسانه ای، از جمله پايگاه اطلاع رسانی کلمه و از سوی فعالان سياسی و اجتماعی و دوستداران اصلاحات، بخصوص جوانان عزيز در داخل و خارج، حضور من در انتخابات مجلس با ابهام ها، پرسش ها، انتقادها و اعتراض ها مواجه شده است که از جمله اصحاب کلمه بخشی از آن را به من منعکس کرده اند. احترام به مردم و احساسات آنان ايجاب می کند که از همين طريق دوستانه و خودمانی مطالبی را بيان کنم.

سيد محمد خاتمی

"با وجود سختی و پيچيدگی اين مسأله انتظار ندارم که همگان از توضيحات من قانع شوند، بخصوص که محدوديت ما در اطلاع رسانی فضايی را از هر طرف ايجاد کرده که هم توقعاتی خارج از امکانات و مصلحت مطرح می شود و هم تبيين کامل آسان نيست.
وجود چنين ابهام ها و پرسش ها در فضای عمومی به ويژه از سوی کسانی که در اين سال ها متحمل مشکلات و محدوديت های گوناگون و هزينه های سنگين شده اند امری طبيعی است. من نمی توانم از کنار اين پرسش ها و تحليل ها و احساسات پاک آسيب ديده بی تفاوت بگذرم و احترام خود را به ناقدان و حتی مخالفانم تکرار نکنم. با ذکر اين نکته که بحث تفصيلی در اين باب به مجال مناسب تر واگذار می شود چند نکته را يادآور می شوم.
عزيزان
اقدام من از منش و بينش سياسی و فکری من و آن چه به آن باور دارم و پای بندم ريشه می گيرد. من از موضع اصلاحات و در جهت نگاه داشت روزنه های اصلاح طلبی که آن را مهم ترين و بلکه تنها راه سربلندی کشور و دست يابی به آرمان های اصيل انقلاب و تأمين حقوق مردم و مصالح ملت می دانم و نيز برای دفع مخاطرات و تهديدهای درونی و بيرونی اقدام کرده ام. هدف ممکن و مطلوب، بازگرداندن امور به موقعيتی است که در آن مصلحت کشور و خواست های اساسی و تاريخی مردم اصل قرار گيرد.
من براساس راهبرد اصلاح طلبانه به آشتی ملی و بازگشت به آرمان های اصيل انقلاب و قانون اساسی و ايجاد فضای همدلی و مشارکت همگان دعوت کرده و می کنم و انتظار داشته و دارم که همه با اسير نماندن در گذشته و با نگاه به آينده روند تازه ای را در کشور آغاز کنند. تأکيد اصلاح طلبی بر روندها و اقدام های قانونی و غير خشونت آميز به اين معنا نيست که اصلاح امور کشور بدون پرداخت هزينه ميسر است. اما در هر اقدام سياسی در نظر گرفتن مصالح و شرايطی که نيروهای فعال در داخل کشور با آن مواجه اند ضرورت دارد. در مورد انتخابات مشارکت فعال و معرفی نامزد طبعاً در گرو وجود شرايط مناسب است. مصالح بزرگ تر کشور و اصلاحات مقدم بر ملاحظات شخصی است و اقتضائات خاص خود را دارد. تعيين استراتژی عدم معرفی نامزد و ارائه ليست هيچگاه به معنی تحريم انتخابات نبود و می بايست اين امر را در عمل اثبات کنيم تا با گرفتن هرگونه بهانه ای از بدخواهان روزنه ای برای امکان مفاهمه بيشتر با تکيه بر حقوق و مصلحت مردم و پيشرفت واقعی کشور باز شود.
اميدوارم درک مشترکی از شرايطی که در آن قرار گرفته ايم به وجود آيد. ترديدی ندارم که احساسات و داوری ها در زمان مناسب می تواند به آنجا برسد که به جای هرگونه توجيهی، چه از سر افراط و چه از سر تفريط، درستی تصميم هايی در جهت منافع و مصالح ملی و پيشبرد اصلاحات در درون نظام جمهوری اسلامی گرفته می شود اولويت پيدا کند و ان شاء الله گشايش در کارها فراهم آيد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016