یکشنبه 28 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: اگر شرايط اقتصادی کشور اجازه می‌داد، به مردم "يارانه سفر" می‌داديم، ايسنا

رييس‌جمهور با اشاره به اهميت موضوع "سفر" بويژه سفرهای نوروزی در کشور گفت: سفر نقش بسزايی در ايجاد نشاط، تجربه و برقراری ارتباطات دارد و سفر در اصل، پاسخ دادن به نياز فطری انسان است و اگر در کشوری سفر انجام نشود چيزی از اقتصاد، فرهنگ، علم و نشاط آن باقی نمی‌ماند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، محمود احمدی‌نژاد شامگاه شنبه در آستانه آغاز سفرهای نوروزی، با حضور در در برنامه زنده تلويزيونی "سفربخير" شبکه سوم سيما، با تاکيد بر اينکه "هر جامعه‌ای که در حال پيشرفت است ارتباطاتش نيز بيشتر خواهد شد و طبيعتاً نيازمند افزايش خودرو نيز خواهد بود"، اظهار کرد: نمی‌توان انتظار داشت که با بزرگ‌شدن شهرها، مردم بدون وسيله نقليه شخصی يا عمومی زندگی کنند.

وی با بيان اينکه "بايد تلاش کنيم به نطقه‌ای برسيم که هر خانواده ايرانی يک وسيله نقليه داشته باشد"، يادآور شد: در حال حاضر از ۲۱ ميليون خانواده، حدود ۱۶ ميليون آنها حداقل يک وسيله نقليه در اختيار دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور با اشاره به اثرات فرهنگی و خانوادگی سفر در خانواده‌ها و فضای اجتماعی کشور، خاطرنشان کرد: اگر شرايط اقتصادی کشور اجازه می‌داد، دولت يارانه‌ای را در اختيار مردم قرار می‌داد تا به سفر بروند، چراکه سفر تاثيرات مثبت فراوانی در خانواده و جامعه می‌گذارد. اگر می‌گذاشتند مرحله دوم طرح هدفمند کردن يارانه‌ها زودتر از موعد مقرر انجام شود، دولت می‌توانست مبلغی تا حدود ۸۰ هزار تومان در اختيار هر خانواده ايرانی قرار دهد تا با استفاده از آن به سفر بروند.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه "ايمنی سفر، از زمان سفر مهمتر است" تصريح کرد: ايمنی ابتدا به راننده، سپس به نوع خودرو و در نهايت به نوع جاده بستگی دارد. ارتقاء ايمنی خودرو نيازمند توجه دولت، خودروسازان، مسئولان و دستگاه‌های نظارتی است و اگر همگی اين دستگاه‌ها ارتباطی تنگاتنگ با يکديگر داشته باشند قطعاً شاهد کاهش حوادث رانندگی و به تبع آن تلفات جانی خواهيم بود.

وی به ميزان تلفات رانندگی در سال گذشته اشاره کرد و يادآور شد: در سال گذشته تلفات رانندگی در حدود ۲۳ هزار نفر بود که اميدوارم در سال آينده اين ميزان به کمتر از ۲۰ هزار نفر کاهش يابد؛ اگرچه يک کشته هم زياد است. پيش از روی کار آمدن دولت نهم و دهم، آمار جانباختگان حوادث جاده‌ای روند صعودی داشت، اما بعد از سال ۸۴ تعداد کشته شدگان اين حوادث رو به کاهش رفت، به طوری که امسال طبق آمار، ۳ هزار نفر کمتر از سال گذشته در حوادث رانندگی جان باختنه‌اند.

رييس‌جمهور با بيان اينکه "وسيله نقليه امن، کم مصرف، شيک و سالم، نياز همه اقشار جامعه است"، به ضرورت ارتقاء ايمنی خودروها اشاره کرد و گفت: کارخانه‌ها نبايد به جای افزايش ايمنی خودرو به فکر توليد و درآمد بيشتر باشند. البته در سال‌های اخير کارهای خوبی در بخش‌های استانداردسازی و مناسب‌سازی خودروها صورت گرفته است، به‌گونه‌ای که در مقايسه با ۱۵ سال گذشته پيشرفت‌های بسيار خوبی را در اين بخش‌ها شاهد بوده‌ايم اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داريم.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه "دولت به طور قاطع از برنامه‌های نيروی انتظامی و سازمان حفاظت محيط‌ زيست در ارتقاء ايمنی و مقابله با آلاينده‌های خودرو حمايت می‌کند"، تصريح کرد: در اين خصوص تعداد کمی خودروساز داريم که بايد مشکلات آنها نيز برطرف شود؛ چراکه ايمنی خودرو جزو حقوق مردم است و برای تحقق اين مهم، حتی اگر کارخانه‌ای تعطيل يا خط توليدی آن تغيير کند، اشکالی ندارد. اولويت در توليد خودرو بايد سلامت مردم باشد. کارخانجات توليد خودرو بايد برنامه‌های تحقيقاتی خود را افزايش دهند و آزمايش‌های تست قطعات را بيشتر کنند، چراکه اولويت در توليد خودرو بايد سلامت مردم باشد.

وی در ادامه، از برنامه‌های دولت برای افزايش شاخصه‌های ايمنی خودروها و استاندارد بودن آنها خبر دارد و افزود: دولت از تمامی برنامه‌های استانداردسازی در توليد خودرو که موجب سلامتی و حفظ جان انسان‌ها می‌شود حمايت می‌کند و همه را ملزم به رعايت آن می‌داند؛ از اين‌رو بايد تلاش شود تا خودروهايی بر اساس استانداردهای روز دنيا طراحی و توليد شود. به‌طور مثال خودرويی که می‌خواهد با سرعت ۱۲۰ کيلومتر بر ساعت حرکت کند، بايد ترمز و موتور مناسبی داشته باشد. بايد به جايی برسيم که هر وسيله‌ نقليه توليدی‌ که به بازار ارائه می‌شود کليه استانداردهای ايمنی و محيط زيستی را دارا باشد.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از سخنان خود با ارائه پيشنهادی مبنی بر اينکه در سال ۹۱ به مجموعه عوامل نمونه اعم از رانندگان، مأموران نيروی انتظامی، کارکنان هلال‌احمر، اورژانس، راهداری و امداد خودرو، نشان ملی اهدا شود، گفت: اين کار موجب تشويق آحاد مردم برای درست رانندگی کردن می‌شود. ما می‌توانيم با برگزاری يک مسابقه، به رانندگان وسايل نقليه و ماموران برگزيده درگير در مساله سفرها نوروزی نشان برگزيده ملی اعطا کنيم که همين امر موجب فرهنگ‌سازی در کشور نيز خواهد شد.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: در سال‌های اخير آموزش‌های عمومی خوبی به مردم داده شده است اما در برخی جاها شاهد غفلت‌های شخصی هستيم؛ چراکه برخی‌ها فکر می‌کنند در همه شرايط بدنه و فرمان خودرو در اختيار آنهاست در حالی که اينطور نيست. آموزش تنها اين نيست که افراد سرکلاس‌ها بنشينند، بلکه وقتی هر فرد و يا حتی رييس‌جمهور يک کشور سوار خودرو می‌شود ابتدا کمربند ايمنی خود را ببندد، همين‌ امر موجب آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه خواهد شد.

وی در ادامه، به موضوع هميار پليس اشاره کرد و گفت: طی سال‌های اخير عده زيادی از دانش‌آموزان به کمک راهور آمده‌اند به نحوی که در بسياری از سفرها شاهديم که اين عزيزان هستند که در ماشين به والدين خود تذکر می‌دهند و بهتر است والدين نيز به اين تذکرات گوش دهند.

رييس‌جمهور از نهادهايی که در سفرهای نوروزی تلاش می‌کنند و همچنين از رانندگانی که قوانين را مراعات می‌کنند و با دقت در رانندگی مواظب خود و ديگران هستند، تشکر کرد و افزود: بسياری از افراد هستند که در تعطيلات وقت، توان و حتی سلامت خود را برای حفاظت و حراست از زندگی و شادی ديگران صرف می‌کنند که اين کار يکی از ارزشمندترين کارها نزد خداوند است. می‌توان با يک عظم ملی تلاش کرد که تلفات رانندگی در سال جديد کاهش يابد.

احمدی‌نژاد در پايان، با تاکيد بر اينکه "نوروز يک جشن باستانی و در خدمت کمال، رشد و نشاط انسانی است"، اظهار کرد:‌ نوروز امروز برای ما يادآور نوروز تاريخ بشر است که هنوز فرا نرسيده است؛ نوروزی که در آن شاهد بهار بشريت خواهيم بود و از اين‌رو نوروز را بايد به گونه‌ای سپری کنيم که همواره به ياد بهار بشريت حقيقی باشيم و يکی از لوازم آن، مراعات حال ديگران در رانندگی است.

بر اساس اين گزارش، در اين برنامه تلويزيونی با اهداء لوح يادبودی از سوی رييس‌جمهور، از يک افسر راهور تقدير و همچنين حکم "فرهنگ‌يار ترافيک" از سوی سردار احمدی‌مقدم ـ فرمانده نيروی انتظامی ـ به رييس‌جمهور اهدا شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016