چهارشنبه 16 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"۸۰ نفر در خشونت‌های روز گذشته در سوريه کشته شدند"

راديو زمانه ـ با وجود اعلام موافقت حکومت سوريه با طرح صلح کوفی عنان روز گذشته اين کشور باز هم شاهد خشونت‌های خونبار بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۸۰ نفر در خشونت‌های روز گذشته سوريه کشته شدند و بيشتر آنان شهروندان غيرنظامی بودند که توسط نيروهای حکومتی به‌قتل رسيدند.

اين گزارش که از سازمان‌های غيردولتی نقل شده، آورده است ۵۸ شهروند غيرنظامی روز گذشته کشته شده‌اند که ۲۰ نفر از آنان در منطقه تفتناز Taftanaz واقع در ادلب، در شمال غرب سوريه، جان خود را از دست دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته ديده‌بان حقوق بشر سوريه، اين افراد بر اثر بمباران و تيراندازی مسلسل سنگين، و همچنين در جنگ بين سربازان و شورشيان کشته شدند که قربانيان آن بيشتراز مخالفان حکومت بودند.

پنج شهروند غيرنظامی نيز در شهر حمص و در حمله نظاميان حکومت کشته شدند و بقيه کشته‌شدگان از شهرهای ديگر بودند.

از سوی ديگر ۱۸ سرباز حکومتی در حمص، ادلب و درعا در نبردهای مسلحانه کشته شدند. همچنين در درگيری‌های ادلب چهار نفر از نيروهای مسلح مخالف حکومت جان خود را از دست دادند.

پيش از اين گفته شده بود در درگيری‌های روز گذشته ۴۴ نفر از جمله ۳۱ غيرنظامی کشته شده‌اند.

حکومت سوريه با وجود اعلام پذيرش طرح صلح کوفی عنان عمليات نظامی خود عليه نيروهای مخالف را شدت بخشيده است.

کوفی عنان، نماينده سازمان ملل در رابطه با بحران سوريه، دو روز پيش اعلام کرد حکومت بشار اسد با اجرای آتش‌بس از روز ۱۰ آوريل (۲۲ فروردين ۱۳۹۱) موافقت کرده است.

عنان از شورای امنيت سازمان ملل خواست تا ۱۰ آوريل را به‌عنوان تاريخی برای آغاز اجرای بخشی از طرح صلح در سوريه تعيين کند.

طرح صلح کوفی عنان شامل "پايان دادن به درگيری‌ها از سوی دولت و مخالفان، آتش‌بس روزانه و فراهم کردن زمينه کمک‌رسانی‌های بشردوستانه، آزادی زندانيان سياسی، آزادی رسانه‌ها، به‌رسميت شناختن حق برگزاری تظاهرات مسالمت‌آميز و برگزاری مذاکرات بين دولت و مخالفان و انتقال مسالمت‌آميز قدرت" است.

سوزان رايس، سفير آمريکا در سازمان ملل روز دوشنبه پس از نشست ۱۵ عضو شورای امنيت با کوفی عنان گفت: "بعضی از اعضای شورای امنيت درباره افزايش خشونت‌ها در سوريه ابراز نگرانی کردند و برخی نيز درباره صداقت سوريه در توقف خشونت‌ها ترديد دارند."

رايس گفت شورای امنيت سازمان ملل در صورتی که حکومت سوريه به تعهدات خود عمل نکرد بايد "خيلی سريع و با قاطعيت" واکنش نشان دهد.

از سوی ديگر سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه گفت نيروهای مسلح مخالف نمی‌توانند نيروهای دولتی سوريه را شکست دهند.

لاوروف که در باکو پايتخت آذربايجان سخن می‌گفت اظهار داشت: "مثل روز روشن است که حتا اگر نيروهای مخالف تا دندان هم مسلح شوند نمی‌توانند ارتش سوريه را شکست دهند."

وزير امور خارجه روسيه افزود: "در چنين حالتی سال‌ها شاهد کشتار و نابودی نيروهای دو طرف خواهيم بود."

در همين حال سازمان ملل در حال اعزام يک گروه به‌منظور آماده‌سازی طرح استقرار ناظران برای نظارت بر توقف درگيری‌ها، به سوريه است.

سوريه بيش از يک سال است که شاهد اعتراضات گسترده عليه حکومت بشار اسد است.

در اين يک سال به گفته سازمان ملل بيش از هشت هزار نفر کشته شده‌اند اما ديده‌بان حقوق بشر سوريه رقم کشته‌شدگان را ۱۰هزار نفر اعلام کرده‌ است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016