یکشنبه 10 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازگشت اصغر فرهادی به ايران برای همدلی با مهاجران افغان

روزنامه شرق ـ گروه هنر، گيسو فغفوری: اصغر فرهادی که به‌زودی برای همدلی با مهاجران افغان مقيم ايران به کشور سفر خواهد کرد، می‌گويد: «انداختن علت ناامنی و بيکاری به گردن مهاجران، فرار از پذيرش مسووليت است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اصغر فرهادی، کارگردان فيلم «جدايی نادر از سيمين» که اين روزها در حال فراهم کردن مقدمات ساخت فيلم بعدی‌اش در پاريس است، در واکنش به اخبار رفتارهای ناشايست اخير با مهاجران افغان در ايران، بر آن شده تا چند روزی به کشور بازگردد و با نمايش فيلمش و برگزاری جلسات نقد و بررسی در ميان مهاجران افغان، همدلی خود را با آنان اعلام کند.

فرهادی در اين‌باره می‌گويد: «چنين رفتارهای ناشايستی با مهاجران در ايران برای کشوری که خود يکی از بالاترين آمار مهاجران را در کشورهای ديگر جهان دارد، تلخ است.»

اصغر فرهادی که با تاثيرگذاری فيلمش بر مردم بسياری از نقاط دنيا و همچنين آن لحظه دلنشين شاد کردن مردمش در مراسم اسکار و صحبت‌های پس از آن، به عنوان يکی از صد چهره تاثيرگذار سال جهان از سوی مجله تايم لقب گرفته، می‌افزايد: «انداختن علت ناامنی و بيکاری به گردن مهاجران، فرار از پذيرش مسووليت است.»

او در سال‌های دور در مجموعه تلويزيونی «داستان يک شهر» نيز، با اختصاص دو قسمت از اين مجموعه به مهاجران افغان که با نام «افغانی» از شبکه ۵ سيما پخش شد، به مشکلات و مسايل روز مهاجران پرداخته بود.

به نظر می‌رسد برخی مسوولان محلی در گوشه و کنار کشور با رفتارهای نسنجيده، باعث خدشه‌دار شدن وجهه انسانی- اخلاقی مردم ايران در جهان می‌شوند. چه در اصفهان و سيزده‌بدر و پارک‌هايی که ورود افغان‌ها را به بهانه حفظ امنيت ممنوع می‌کنند و چه در نوشهر که مسوولی، آنان را از حضور در شهر به دليل رفت و آمد توريست‌ها منع می‌کند.

فرهادی در روزهای ۲۲ و ۲۳ ارديبهشت در جمعی متشکل از شهروندان ايرانی و شهروندان مهاجر افغان، پس از نمايش فيلم آخرش، با آنان به گفت‌وگو خواهد نشست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016