شنبه 23 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هنرمند بايد آزاد و مورد حمايت باشد! سازمان های جبهه ملی ايران در خارج از کشور

سياست های ضد فرهنگی و ضد هنری نظام تماميت خواه و بی فرهنگ جمهوری اسلامی و اقدامات بيمعنی و واپسگرانه آن در اين عرصه مانند ممنوع نمودن آواز زنان و موسيقی، محدوديت های نابود کننده عليه سينما و تئاتر، سرکوب تا حد اعدام هنرمندان جوان موسيقی راپ، نمونه های کوچکی از اين سياست های ضد مردمی و ضد ملی رژيم است. اخيرا سرکوب جنون آميز هنر و هنرمند به نقطه اوج جديد رسيده که حمله به نمايشگاه کتاب، مجازات شلاق عليه هنرمندی که کاريکاتور نماينده اراک در مجلس شورای اسلامی را کشيده است و صدور فتوای ارتداد عليه يک خواننده راپ نمونه های جديدی از آنرا ارائه ميدهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در دنيايی که موزه ها در سراسر جهان مرکزی برای ارتباط و تبادل هنر بين مردم هنردوست و هنرمندان است، در چنين روزگاری با نهايت تاسف ما شاهد آن هستيم که تمام مراکز هنری، موزه ها و بسياری از مدارس و دانشگاهها، انحصاراً زير نظر افراد بی صلاحيت، بی انگيزه و غريبه با هنر و بدون کمترين دانشی در اين زمينه قرار گرفته است. انتخاب مسؤلين نمادهای هنری بر اساس عقايد دينی و وابستگی حکومتی صورت می پذيرد تا لياقت و استعداد و دانش هنری. موزه ها بجای آنکه مرکز نمايش تاريخ و فرهنگ و هنر غنی و عرصه نمايش آثار هنرمندان قديم و معاصر اين سرزمين پرافتخار باشند، حساب شده بيحرکت نگاه داشته شده اند. اين ميدان های نمايش هنر که بايد مانند موزه های کشورهای پيشرفته، پر رفت و آمد باشند، بصورت قبرستانی در آمده اند. حکومت با محدود کردن صنعت توريسم تا حد نابودی آن کوشيده است. هدف حکومت در جلوگيری از رشد صنعت توريسم، جلوگيری از آميزش مردم ايران با مردم جهان و آشنايی ايشان از فرهنگ و خصلت های دمکراتيک بسياری از مردم جهان است. حکومت حتی نمايش پوشش توريست ها را هم بر نميتابد. اين سياست نه تنها محل درآمد هنگفتی برای کشوری با قدمت تاريخی و فرهنگی نظير ايران را بسته است، بلکه خطری برای نابودی صنايع دستی ايران گرديده و هنرمندان باشکال مختلف از استفاده مالی از يک محل درآمد اقتصادی بزرگ محروم مانده اند. در چنين اوضاعی هنرمندان مملکت برای ارتزاق اجباراً در چهارچوبهای کليشه ای و قراردادی و خط قرمزهای رژيم دست و پا ميزنند. و احيانآ اگر محلی برای درآمد هنری در جايی باز شود در خدمت انحصاری خدمتگزاران رژيم خواهد بود.

هنرمند بايد آزاد و از هر جهت مورد حمايت باشد تا بتواند در محيطی آرام و امن و دلگرم، با خلاقيت تمام و بهر شکل و شيوه ای که ميخواهد هنر خود را خلق و عرضه کند. اين مردمند که با درجه استقبال خود از يک اثر هنری، بر آن ارزش می نهند. هنر بايد در خدمت هنر باقی بماند در غير اينصورت هنری خالی از خلاقيت و نوآوری و صرفآ پنجره ای برای انجام سفارشات و اهداف کارفرما خواهد بود. هنر بايد نمايش ذهنيت هنرمند باشد تا تنها وسيله برای زنده ماندن او گردد.

سازمانهای جبهه ملی ايران در خارج از کشور سياست های ضد ايرانی و ضد ملی جمهوری اسلامی بويژه اقدامات ضد فرهنگ و هنر اخير آن را بشدت محکوم نموده، بار ديگر تاکيد مينمايد که آزادی هنر و هنرمند بخشی از آزادی انسانهاست که تنها با رهائی از هرگونه ديکتاتوری و در سايه دموکراسی و جدائی دين از حکومت ميسر ميگردد.

هيات اجرائی سازمانهای جبهه ملی ايران در خارج از کشور
مهندس کامبيز قائم مقام ـ مهندس بهمن مبشری - دکتر همايون مهمنش
بيست و دوم ارديبهشت ۱۳۹۱ برابر يازدهم مه ۲۰۱۲

info@iranazad.info
http://www.iranazad.info/


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016