پنجشنبه 28 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لزوم تعجیل در توقف ماجراجویی‌هاى هسته‌اى، بيانيه پویش راه سبز دانشجویان و دانش‌آموختگان ایرانی خارج از کشور - پرسا

پس از ماه ها كشمكش و در پى شدت یافتن تحریم هاى بین المللى و عیان شدن تاثیرات مخرب آنها بر زندگى مردم، سرانجام حكومت ایران به میز مذاكرات بازگشته و نشانه هایى دال بر احتمال توقف ماجراجویى هاى هسته اى حاكمیت دیده می شود. در این میان انزواى اقتصادى روزافزون ناشى از تحریم ها نه تنها فرصت رشد و شكوفایى را از كشور سلب نموده، بلكه تورم و بیكارى را به مرحله ای غیرقابل تحمل براى مردم ایران رسانده است. با وجود تكذیب هاى مكرر رهبرى جمهورى اسلامى، وخامت اوضاع به حدى است كه حتى كارگزاران حكومتى نیز علنا نسبت به عواقب ادامه رفتارهاى مقابله جویانه ابراز نگرانى مى كنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با وجود آغاز مذاكرات، نگرانى از جدى نبودن حكومت ایران براى توقف ماجراجویى هاى هسته اى همچنان باقى است. عملكرد گذشته جمهورى اسلامى، جدیت حاکمیت براى یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز را تردید برانگیز می‌سازد. حکومت ایران بارها از فرایند مذاكرات براى کسب زمان جهت رفع مشكلات فنى‌اش استفاده کرده، و پیشنهادات جدى قدرت‌های جهانی را بى پاسخ گذاشته است. نمونه‌ای از این قبیل رفتارهای غیرمسوولانه در سال ٢٠٠٣ اخیرا توسط مسوول وقت مذاكرات بازگو شده است. این در حالی است که به باور بسیاری از صاحبنظران، مذاکرات فعلی آخرین فرصت‌ پرهیز از درگیری‌های نظامی است و کم‌ترین اثر مخرب شکست این دور از مذاکرات تشدید تحریم‌ها و تعمیق تاثیرات آن بر وخامت معیشت ایرانیان خواهد بود. لازم به یادآوری است که در صورت موفقیت ماجراجویی‌های هسته‌ای، سرنوشتی بهتر از کره‌شمالی برای کشورمان متصور نیست.

مسوول اصلی تمام هزینه‌های ماجراجویی‌ هسته‌ای شخص رهبر جمهوری اسلامی است. سیدعلی‌خامنه‌ای با تصوری مالیخولیایى از جایگاه جهانی خود، در راه تعقیب اهداف برترى جویانه‌اش،‌ نتایج اسفناکی برای مردم ایران به ثمر آورده‌است. وی در ۲۷ مرداد سال ۸۹ ادعا کرده بود که اگر "یك طرف مثل ابرقدرتها بخواهد تهدید بكند و فشارى بیاورد و تحریمى بكند و یك دست آهنىاى را نشان بدهد و از آن طرف هم بگوید خیلى خوب، بنشینیم پشت میز مذاكره! این مذاكره، مذاكره نیست. اینجور مذاكرهاى را ما با هیچ كس نمی كنیم". اینک پس از تحمل دو سال هزینه‌های ناشی از این ماجراجویی‌ها، جمهوری‌اسلامی در موقعیت ضعف ناشی از تشدید فشارهای اقتصادی و سیاسی، وارد مذاکرات شده است. در طی این مدت هرگونه بحث در مورد عواقب ماجراجویی‌های هسته‌ای در فضای رسانه‌ای داخل کشور با شدیدترین برخوردهای امنیتی روبرو می گشت واین روند هنوز هم ادامه دارد.

پرسا با پافشاری بر لزوم پایان بی‌درنگ ماجراجویی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، بر حق مردم ایران برای تعیین سرنوشت خود تاکید می‌کند. تا زمانی‌که مردم ایران در تعیین سیاست‌های کلیدی نامحرم باشند و امکان نقد آزادانه تصمیمات سرنوشت‌ساز مهیا نباشد، حاکمیت ملی محقق نخواهد شد. بهای گزاف ماجراجویی‌های هسته‌ای رهبران جمهوری‌اسلامی نمونه‌ای است از هزینه‌های فراوانی که حاکمیت اقتدارگرا بر مردم تحمیل‌ می‌کند. تا زمانی‌که مردمسالاری جایگزین حاکمیت انحصاری نگردد، ایرانیان ناچار به تحمل دشواری‌های روزافزون خواهند بود.

پویش راه سبز دانشجویان و دانش‌آموختگان ایرانی خارج از کشور - پرسا
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=9893


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016