دوشنبه 15 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۷۰ معدن در شرف تعطيلی هستند

به دنبال تداوم سياست اخذ عوارض از سنگ‌های تزئينی، حدود ۷۰ معدن در استان‌های مختلفی از جمله فارس، اصفهان و مرکزی تعطيل شده و برخی نيز در شرف تعطيلی قرار گرفته‌اند.

ايلنا: پس از انتشار خبری درخصوص وضعيت بلاتکليف فعالان معدنی در حوزه سنگ‌های تزئينی به واسطه لغو مصوبه ممنوعيت دريافت عوارض ۷۰ درصدی برای صادرات سنگ‌های تزئينی در سال جاری، وزارت صنعت، معدن و تجارت پاسخی ارائه داد مبنی بر اينکه به دستور وزير مربوطه، پيشنهاد لغو عوارض در سال ۹۱ ارائه شده تا موجبات نگرانی فعالان اين حوزه برطرف شود. اين درحالی است که تاکنون هيچ اقدامی در اين راستا به صورت عملی صورت نگرفته است.

کامران وکيل، دبير اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی، با تاکيد بر اينکه از ابتدای سال جاری تاکنون هيچ اقدامی ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنين گمرک ايران در راستای اصلاح بخشنامه مربوط به اخذ عوارض از صادرات سنگ‌های تزئينی صورت نگرفته است، به ايلنا گفت: باتوجه به بررسی‌های صورت گرفته، مقرر بود که دريافت عوارض برای صادرات سنگ‌های تزئينی در سال جاری لغو شود. در اين خصوص باوجود ارسال نامه مربوطه به سازمان توسعه تجارت، هيچگونه اقدامی توسط اين سازمان صورت نگرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اظهار داشت: در اين خصوص علاوه بر آغاز اخذ مجدد عوارض از صادرکنندگان سنگ از ۲۹ فروردين ماه سال جاری، دفتر صادرات گمرک اعلام کرد؛ صادرکنندگانی که از تاريخ اول فروردين ماه امسال لغايت ۲۹ فروردين اقدام به صادرات سنگ کرده‌اند، ملزم به پرداخت عوارض ۷۰ درصدی به گمرک هستند.

پيش از اين دبير اتحاديه محصولات معدنی با اشاره به وضعيت نامناسب فعالان معدنی، به ايلنا گفته بود که درصورت عدم لغو مصوبه مربوط به اخذ عوارض صادراتی از سنگ‌های تزئينی، حدود ۷۰ معدن مرتبط درمعرض تعطيلی قرار گرفته و يا تعطيل خواهند شد. در اين خصوص، کامران وکيل با قرار گرفتن در سومين ماه سال ۹۱ از تحقق پيش بينی قبلی خود خبر داد.

وکيل در اين خصوص به ايلنا گفت: امروز از ميان ۷۰ معدنی که به واسطه سياست اخير به شدت تحت‌الشعاع قرار گرفته بودند، تعداد زيادی تعطيل شده و باقی نيز در شرف تعطيلی قرار گرفته‌اند. بر اين اساس در استان فارس، معادنی از قبيل؛ معدن شرکت پرشين ماربل، آفاق فاطر، شايان مرمريت شيراز، قطرويه و نی ريز شرکت آی ام اس، معدان گروه آرين در بوانات، معدن سنگ مرمريت زارعی از آن جمله محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: معادن مرمريت شرکت سنگ صلصالی استان اصفهان، مجموعه معادن سنگ لاشتر اصفهان، معادن سنگ تراورتن آذرشهر، معادن تراورتن‌های درجه دو محدوده شهرستان محلات نيز از ديگر معادن تعطيل شده و يا در شرف تعطيلی هستند.

وکيل همچنين به توقف صادرات سنگ توسط هجده واحد عمده صادر کننده سنگ و دپوی حدود ۲۳ هزار تن سنگ در بنادر و چند برابر همين ميزان در محل معادن صادرکننده سنگ، نيز اشاره کرد که تمام اين مسائل ناشی از دريافت عوارض از صادرات سنگ‌های تزئينی است.

دبير اتحاديه محصولات معدنی با تاکيد بر لزوم پاسخگويی مسئولان مربوطه ازجمله وزارت صنعت، معدن و تجارت در قبال تبعات اخذ عوارض ۷۰ درصدی از صادرات سنگ‌های تزئينی، عنوان کرد: امروز مسئولان وزارت، صنعت، معدن و تجارت بايد پاسخ دهند که بی توجهی به نامگذاری امسال که حمايت از توليد ملی است، برچه مبنايی صورت گرفته است؟ براين اساس با توجه به هشدارهای فراوان و مکاتبات مکرر، بی توجهی نسبت به سرنوشت بالغ بر بيست هزار نيروی کار بخش معدن و حدود هشتاد معدن سنگ تزئينی کشور واقع در استانهای مرکزی، اصفهان، فارس، کرمان و ... به چه دليل رخ داده است؟

وکيل در اين زمينه اضافه کرد: در حاليکه تحريم‌های اقتصادی، حضور فعالان اقتصادی در عرصه‌های جهانی را با چالش مواجه کرده است، بی‌توجهی به وضعيت اين قبيل توليد و صادرکنندگان و انجام اقداماتی هم راستا با تحريم کنندگان چگونه قابل توجيه است؟ هزينه‌های ناشی از توقف کار و تعطيلی معادن مورد بحث چگونه جبران خواهند شد؟

به گفته وی؛ وضع ناگهانی عوارض و اين قبيل بخشنامه‌ها، به کاهش شديد رغبت سرمايه‌گذاران برای انجام اکتشافات جديد منتهی شده که درصورت تداوم اين فضای نابسامان و عدم اکتشاف و احداث معادن جديد، در آينده نه چندان دور با محدوديت معادن فعال مواجه خواهيم شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016