چهارشنبه 24 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۳ سال زندان در تبعید: محکومیت عبدالفتاح سلطانی وکیل سرشناس حقوق بشری، برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر

http://www.fidh.org/Observatory-condemns-Soltani-s-13?var_mode=calcul

پاريس ـ ژنو، ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ (۱۳ ژوئن ۲۰۱۲)ـ برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، محکوميت ناعادلانه آقای عبدالفتاح سلطانی را به ۱۳ سال زندان در تبعيد در شهر دورافتاده برازجان (در استان جنوبی بوشهر) در مرحله تجديد نظر محکوم می کند.

اعضای خانواده آقای عبدالفتاح سلطانی، وکيل دادگستری و عضو بنيانگذار کانون مدافعان حقوق بشر، چند روز پيش اطلاع يافتند که دادگاه تجديدنظر استان تهران آقای سلطانی را به ۱۳ سال زندان در تبعيد در در شهر دورافتاده برازجان (در استان جنوبی بوشهر) محکوم کرده است. حکم زندان در تبعيد برخلاف قوانين ايران است، زيرا اين قوانين اين نوع محکوميت را مقرر نکرده اند. بر اساس قانون، حکم محکوميت يا بايد «زندان» باشد يا «تبعيد» در نقطه ديگری از کشور. به علاوه، تبعيد به برازجان ملاقات های خانوادگی را به شدت دشوار خواهد کرد، زيرا اعضای خانواده آقای سلطانی بايد هر بار برای ملاقاتی کوتاه ۸۰۰ کيلومتر در رفت و ۸۰۰ کيلومتر در برگشت در سفر باشند. بنابراين، قوه قضاييه ايران در عمل خانواده آقای سلطانی را نيز مجازات می کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يادآوری می کنيم که آقای سلطانی در اسفند ۱۳۹۰ در دادگاه بدوی به اتهام های «تبليغ عليه نظام»، «شرکت در تشکيل کانون مدافعان حقوق بشر»، «اجتماع و تبانی عليه نظام» و همچنين «تحصيل مال حرام» به خاطر دريافت جايزه حقوق بشری نورنبرگ در سال ۱۳۸۸ محکوم شد به ۱۸ سال زندان در تبعيد محکوم شد.

بنا به گزارش ها، بازجويان وزارت اطلاعات پيش از صدور حکم تجديدنظر به آقای سلطانی فشار آورده اند تا، در ازای کاهش محکوميت و از جمله لغو تبعيد، عليه خودش و کانون مدافعان حقوق بشر سخن بگويد و او نپذيرفته است.

برنامه نظارت يادآوری می کند که آقای سلطانی سالهاست که قربانی آزار و اذيت قضايی بوده اما اين آزار پس از انتخابات مورد مناقشه رياست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸ افزايش يافته است. چندين عضو ديگر کانون مدافعان حقوق بشر پس از بسته شدن کانون در آذر ۱۳۸۷، قربانی پرونده سازی های گسترده بوده اند، از جمله آقای محمد سيف زاده، خانم نرگس محمدی و خانم نسرين ستوده که محکوميت های ۲ سال، ۶ سال و ۶ سال زندان را می گذرانند، آقای محمدعلی دادخواه، که محکوميت ۹ سال زندان او در تجديدنظر تاييد شده، و آقای عبدالرضا تاجيک که برای فرار از حکم ۶ سال زندان ناگزير از خروج ازکشور شد.

برنامه نظارت بر اين باور است که محکوميت تازه آقای عبدالفتاح سلطانی تنها برای خاموش کردن صدای او و جلوگيری از فعاليت های حقوق بشری او، به ويژه به عنوان يک وکيل حقوق بشری، صادر شده است. به طور کلی، اين حکم را بايد در چارچوب سرکوب عمومی تمام فعاليت های حقوق بشری و ترساندن وکلای مدافع حقوق بشر و نيز تمام مدافعان حقوق بشر در ايران در نظر گرفت.

برنامه نظارت از دولتمردان ايران به تاکيد می خواهد فوری و بدون قيد و شرط به آزار و اذيت قضايی عليه آقای عبدالفتاح سلطانی پايان دهند و او و تمام مدافعان حقوق بشر را که به خاطر فعاليت های حقوق بشری خود در بازداشت به سر می برند، آزاد نمايند و به طور کلی اعلاميه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر، اعلاميه جهانی حقوق بشر و عهدنامه های بين المللی حقوق بشر را که ايران تصويب کرده رعايت کنند.
تماس برای اطلاعات بیشتر

· OMCT: Delphine Reculeau : + 41 22 809 49 39
· FIDH: Karine Appy / Arthur Manet : + 33 1 43 55 25 18


ترجمه و پخش: جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر)؛ lddhi(at)fidh.net

ـــــــــــــ

E-mail: lddhi(at)fidh.net
یا lddhi.fidh(at)gmail.com
Skype: lddhi.fidh
Twitter: http://twitter.com/humanrightsiran

صفحه ایرانِ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر
http://www.fidh.org/-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86,1320-

Iran Page (English):
http://www.fidh.org/-Iran,228-


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016