شنبه 17 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر: رضا شهابی و ديگر فعالان سنديکايی زندانی بايد آزاد شوند

http://www.fidh.org/Release-Shahabi-all-other?var_mode=calcul
برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه ای دريافت کرده و از شما درخواست می کند فورا در باره مساله زير در ايران اقدام کنيد.

اطلاعات تازه

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر از طريق «جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران» (LDDHI) از تأييد حکم محکوميت آقای رضا شهابی، صندوق‌دار و عضو هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، مطلع شده است.

بنا به گزارش در روز ۱۳ تير ۱۳۹۱ ، وکيل مدافع آقای رضا شهابی اطلاع يافت که حکم دادگاه بدوی شامل بر شش سال زندان، پنج سال محروميت از فعاليت‌های سنديکايی و ۷۰ ميليون ريال جريمه نقدی تنها يک ماه پس از ارائه لايحه اعتراضی وکيل مدافع به حکم بدوی در دادگاه تجديد نظر تأييد شده است. آقای شهابی در حال حاضر در بند ۳۵۰ زندان اوين در بازداشت به سر می‌برد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


علاوه‌براين، در روز ۲۵ خرداد ۱۳۹۱، تعداد زيادی از ماموران مسلح امنيتی به نشست ششمين مجمع عمومی کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل‌های کارگری[۱] حمله کردند و پس از تيراندازی و ارعاب همسايگان بيش از ۶۰ نفر از شرکت‌کنندگان در جلسه از جمله تعداد زيادی از اعضای کميته هماهنگی و نيز فعالان سنديکايی ديگر را دستگير کردند.

سازمان‌دهندگان مجمع عمومی در نامه‌ای به تاريخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ از وزارت کار و امور اجتماعی محلی برای برگزاری مجمع عمومی درخواست کرده بودند، اما وزارت کار اين درخواست را در تاريخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ رد کرده بود. بنابراين آن‌ها چاره‌ای جز برگزاری مجمع عمومی در خانه‌ای خصوصی نداشتند. بسياری از بازداشت‌شدگان در همان روز يا روزهای بعد با وثيقه آزاد شدند.

دو نفر از بازداشت‌شدگان، آقای جليل محمدی و آقای عليرضا عسگری، تا اين تاريخ هنوز در زندان رجايی شهر کرج در بازداشت به‌سرمی‌برند.

به علاوه، آقای پدرام نصراللهی، يکی ديگر از اعضای کميته هماهنگی، در تاريخ ۱۱ تير ۱۳۹۱ به خاطر فعاليت‌های سنديکايی خود در دادگاه انقلاب اسلامی سنندج مورد محاکمه قرار گرفت. آقای نصراللهی در تاريخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ بازداشت و در تاريخ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ با وثيقه آزاد شده بود. بنابه گزارش‌ها ، دليل محاکمه او عضويت در کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل‌های کارگری و فعاليت‌های سنديکايی او بوده است. او در پی دستگيری در تيرماه ۱۳۸۷، سه ماه و ۱۵ روز در بازداشت به سر برده و نيز در مرداد ماه ۱۳۸۹ به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» و «تبليغ عليه نظام» به چهار ماه زندان محکوم شده بود.

اطلاعات پيشينه ای

وکيل مدافع آقای رضا شهابی، در تاريخ ۲۶ فروردين ۱۳۹۱ اطلاع يافت که قاضی ابوالقاسم صلواتی رييس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی در مرحله بدوی موکل او را به شش سال زندان محکوم کرده است. آقای شهابی به اتهام «تبليغ عليه نظام» (يک سال زندان) و «تبانی به قصد اقدام عليه امنيت ملی» (پنج سال زندان) محکوم شد. او همچنين به ۵ سال محروميت از فعاليت های سنديکايی و پرداخت جريمه نقدی به مبلغ ۷۰ ميليون ريال محکوم شد. علاوه‌بر اين، باوجود اين که وضعيت جسمانی آقای شهابی در زندان رو به وخامت رفته است، مسئولان زندان او را از خدمات درمانی مناسب محروم کرده‌اند.

گذشته از اين، چندين فعال سنديکايی به خاطر فعاليت‌های اتحاديه‌ای خود در حال حاضر در بازداشت هستند يا محکوميت زندان خود را می‌گذرانند، از جمله آقايان علی نجاتی، شاهرخ زمانی، محمد جراحی، بهنام ابراهيم زاده، رسول بداغی، محمد حسينی، مهدی فراحی شانديز و علی اخوان. بسياری از فعالان سنديکايی ديگر نيز پس از گذراندن دوره های بازداشت با وثيقه آزاد هستند و در انتظار محاکمه به سر می‌برند.

اقدام های مورد درخواست:

لطفا به دولتمردان ايران نامه بنويسيد و از آنها بخواهيد:

۱ ـ فوری و بدون قيد و شرط بازداشت‌شدگان را آزاد کنند، زيرا بازداشت آنها تنها به قصد تنبيه فعاليت های حقوق بشری ايشان است.

۲ – تحت هر شرايطی، سلامت روحی و جسمانی مدافعان حقوق بشر نام‌برده در بالا و نيز تمام مدافعان حقوق بشر و خانواده هايشان را در ايران تضمين کنند؛

۳ ـ به هر گونه آزار و اذيت ـ از جمله در سطح قضايی ـ عليه مدافعان حقوق بشر نام‌برده در بالا و نيز تمام مدافعان حقوق بشر در ايران پايان دهند؛

۴ ـ در هر شرايطی اعلاميه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاريخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (۹ دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصويب شده، رعايت کنند، به ويژه:

· ماده ۱ آن که می گويد: «همه افراد حق دارند به صورت فردی يا گروهی در سطوح ملی و بين المللی برای حمايت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق اين حقوق و آزادی ها فعاليت کنند،»

· ماده ۵ (ب) که می گويد: «همه افراد حق دارند برای حمايت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق اين حقوق و آزادی ها به صورت فردی يا گروهی در سطوح ملی و بين المللی (...) برای تشکيل سازمان های غيردولتی، انجمن ها يا گروه ها، عضويت يا شرکت در آنها اقدام کنند،»

· ماده ۲ـ۱۲ که می گويد: «دولت بايد کليه تدبيرهای لازم را به کار گيرد تا حمايت مراجع ذيصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهديد، اقدامات تلافی جويانه، تبعيض منفی عملی و يا قانونی، فشار يا هرگونه اقدام خودسرانه ديگر در پی استفاده مشروع و قانونی اين افراد از حقوق مذکور در اعلاميه حاضر، تضمين گردد.»

۵ ـ به طور کلی، در هر شرايطی تضمين کنند که حقوق بشر و آزادی های اساسی مطابق با عهدنامه های بين المللی حقوق بشر و موازين بين المللی که ايران نيز متعاهد آنهاست رعايت خواهند شد.

نامه ها را به مقامات زير ارسال کنيد:

· رهبر جمهوری اسلامی، آيت الله سيدعلی خامنه ای:
info_leader@leader.ir

· رياست جمهوری، آقای محمود احمدی نژاد:
فکس: ۵۸۸۰ ۶۴۹ ۲۱ ۰۰۹۸
dr-ahmadinejad@president.ir

· رياست قوه قضاييه، آيت الله صادق لاريجانی:
info@bia-judiciary.ir & info@dadgostary-tehran.ir؛
فکس: ۶۵۶۷ ۳۳۱۱ ۲۱ ۹۸+/۶۶۷۱ ۸۷۹ ۲۱ ۹۸+

· وزير امور خارجه، آقای علی اکبر صالحی:
فکس: ۶۶۷۴۳۱۴۹-۲۱-۹۸+
matbuat@mfa.gov

· دبير ستاد حقوق بشر، آقای محمد جواد لاريجانی،
info@humanrights-iran.ir

· سفير محمدرضا سجادی، نمايندگی دائمی جمهوری اسلامی ايران در ژنو، سوئيس
Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran, Chemin du Petit-Saconnex ۲۸, ۱۲۰۹ Geneva, Switzerland, Fax: +۴۱ ۲۲ ۷۳۳۰۲۰۳

Email: mission.iran@ties.itu.int

· سفارت ايران در بروکسل، بلژيک

Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran, Chemin du Petit-Saconnex 28, 1209 Geneva, Switzerland,
Fax: + ۳۲ ۲ ۷۶۲ ۳۹ ۱۵.
Email: iran-embassy@yahoo.com

لطفا به نمايندگان ديپلماتيک جمهوری اسلامی ايران در کشورخودتان نيز نامه بنويسيد.

***

پاريس ـ ژنو، ۲۳ فروردين ۱۳۹۱

لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره اين درخواست مطلع فرماييد.

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، برنامهء مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است که به حمايت از مدافعان حقوق بشر اختصاص دارد و هدف اصلی آن پشتيبانی مشخص از اين افراد در زمان نياز است.

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر:

E-mail: Appeals@fidh-omct.org

· Tel and fax FIDH + ۳۳ (۰) ۱ ۴۳ ۵۵ ۲۵ ۱۸ / +۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۱۸ ۸۰

· Tel and fax OMCT + ۴۱ (۰) ۲۲ ۸۰۹ ۴۹ ۳۹ / + ۴۱ ۲۲ ۸۰۹ ۴۹ ۲۹

ترجمه و پخش: جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر)؛

پست الکترونيکی lddhi(at)fidh.net

ـــــــــــــــــــــــ
[۱] کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل‌های کارگری در آستانه روز ۱۱ ارديبهشت ( اول ماه مه ) ۱۳۸۴ به وسيله هيئت مؤسسان و با گردآوری امضا از ۶۰۰۰ کارگر، برای کمک به تشکيل اتحاديه‌های مستقل کارگری تشکيل شد. کميته هماهنگی در سال ۱۳۸۸ براساس رای پنجمين مجمع عمومی خود از وزارت کار و امور اجتماعی درخواست ثبت کرد، اما دولتمردان هنوز به اين درخواست پاسخ نداده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016