دوشنبه 2 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه کميته گزارشگران حقوق بشر در مورد وضعيت محمدصديق کبودوند

محمد صديق کبودوند يک فعال حقوق بشر است که در سيستم قضايی ايران، تنها به صرف فعاليت‌های مدنی خود، به تحمل ۱۱ سال حبس تعزيری محکوم شده است

کميته گزارشگران حقوق بشر- محمد صديق کبودوند، رئيس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان که هم‌اکنون ششمين سال بازداشت خود را پشت سر می‌گذارد در پی ۵۶ روز اعتصاب غذا به بيمارستان منتقل شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کبودوند، نمونه يک فعال حقوق بشر است که در سيستم قضايی ايران، تنها به صرف فعاليت‌های مدنی خود، به تحمل ۱۱ سال حبس تعزيری محکوم شده است.

کبودوند در سال ۸۲ هفته‌نامه پيام مردم را منتشر کرد. گستره‌ی انتشار آن تهران و استان‌های کردنشين بود و به دو زبان فارسی و کردی انتشار می‌يافت. "پيام مردم " به دليل صراحت لهجه در بيان مطالب، به عنوان نشريه‌ای ايرانی که گروه حقوق بشری داشته و بخش عمده‌ای از مطالب را به موضوعات آموزش و آشنايی با مفاهيمی چون دموکراسی، حقوق زنان، حقوق اقليتها و مردم کرد و حقوق مدنی و شهروندی اختصاص می داد، پس از چندی از سوی دادگستری کردستان توقيف شده و کبودوند نيز بازداشت شد.

پس از توقيف پيام مردم، کبودوند با توديع وثيقه آزاد شد و اين‌بار با راه‌اندازی سايت اينترنتی پيام مردم و ايجاد وبلاگ‌هايی به نام رنج مردم، روزگار، روز کرد و روزنامه‌نگار کرد به فعاليت‌های خود بويژه در زمينه حقوق بشر ادامه داد. او در ادامه فعاليت‌های روزنامه‌نگاری برای اجرايی کردن ايده‌ی خود در خصوص ضرورت تأسيس انجمن‌های مدنی و سازمان حقوق بشری که پيش‎تر در هفته‌نامه پيام مردم و سايت‌ها و وبلاگ‌های خود به طرح آن پرداخته بود، در سال ۸۵ موجوديت سازمان حقوق بشر کردستان را در تهران اعلام کرد.

اين روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر در دهم تيرماه سال ۸۶ بازداشت و تاکنون در زندان به سر می‌برد. وی در طی دوران حبس خود حتی يک روز نيز از حق مرخصی برخوردار نبوده است.

کبودوند در دادگاه؛ به اتهام اقدام عليه امنيت ملی از طريق تشکيل و اداره سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به ده سال حبس و از بابت تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی از طريق ارتباط و مراوده با سازمان‌های بين‌المللی حقوق بشر و ارتباط و مکاتبه با شخص کوفی عنان دبيرکل سازمان ملل متحد و گفتگو با رسانه‌های عمومی به يکسال حبس و جمعاً به يازده سال حبس محکوم شد.

محمد صديق کبودوند، در ماه‌های گذشته به دليل بيماری فرزندش، درخواست حضور در کنار خانواده‍‌اش را داشت که با اين درخواست مخالفت شد، وی در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان نسبت به شرايط خود، دست به اعتصاب غذای نامحدود زد.

کميته گزارشگران حقوق بشر، محمد صديق کبودوند را يک فعال حقوق بشر می‌داند که تنها در جهت دفاع از حقوق مردم و به خصوص مردم کرد، فعاليت کرده است. محکوميت سنگين وی و برخوردهای انجام شده با او، مصداق بارز عدم استقلال و بی‌عدالتی در سيستم قضايی ايران است. اين کميته ضمن اعتراض به ادامه نگه‌داری کبودوند در زندان، خواهان آزادی فوری و بی قيد و شرط وی است و توجه نهادها و سازمان‌های حقوق بشری را نسبت به نقض حقوق او جلب می‌کند.

بديهی است عدم اعتراض جدی نسبت به شرايط دشوار اين زندانی سياسی، تنها منجر به ادامه برخوردهای امنيتی با فعالان حقوق بشر در ايران خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016