سه شنبه 3 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مرکز آمار: جمعيت ايران به ۷۵ ميليون نفر رسيد

رئيس مرکز آمار ايران گفت: براساس نتايج قطعی سرشماری جمعيت کشور به ۷۵ ميليون و ۱۴۹ هزار نفر رسيده است وی افزود تهران پرجمعيت‌ترين و ايلام کم جمعيت‌ترين استان کشورند. همچنين ۲۸ درصد جمعيت ايران روستايی و ۷۲ درصد شهری هستند، ۹۳.۲ درصد ايرانی‌ها باسوادند و زنان ۶۰ درصد ورود‌های دانشگاه‌ها را در اختيار دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری فارس: رئيس مرکز آمار ايران گفت: براساس نتايج قطعی سرشماری جمعيت کشور به ۷۵ ميليون و ۱۴۹ هزار نفر رسيده و در کشور حدود ۱.۶ ميليون خانه خالی وجود دارد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس عادل آذر امروز در جمع خبرنگاران با اعلام اينکه نتايج قطعی هفتمين سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور که در آبان سال ۹۰ انجام شد هفته گذشته در هيئت دولت ارائه شده است، اقدام به ارائه گزارش نهايی در جمع خبرنگاران و برای اطلاع عموم کرد.

وی تاکيد کرد: نتايج تفصيلی سرشماری در ۸۶۰ نشريه در سراسر کشور منتشر خواهد شد.


*جمعيت ايران ۷۵ ميليون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر

عادل آذر يادآور شد: براساس نتايج قطعی سرشماری، جمعيت کشور از ۷۰ ميليون نفر سال ۸۵ به ۷۵ ميليون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر در سال ۹۰ رسيده که از اين رقم ۵۰.۴ درصد مرد و ۴۹.۶ درصد زن و ۲۸.۵ درصد روستايی و ۷۱.۴ درصد شهری تشکيل می‌دهند.

وی افزود: جمعيت کشور از ۳۳.۷ ميليون نفر سال ۵۵ به حدود ۲ برابر يعنی ۷۵.۱ ميليون نفر در سال ۹۰ رسيده است.

* وجود ۱۰۲ مرد در برابر ۱۰۰ زن

رئيس مرکز آمار ايران يادآور شد: درباره نسبت جنسی يعنی در ازای هر ۱۰۰ خانم چند مرد وجود دارد؟ پاسخ اين است که اين نسبت از ۱۰۶ نفر سال ۵۵ به ۱۰۲ نفر رسيده است، اين شاخص در بدو تولد ۱۰۵ نفر است.


*کاهش ابعاد خانوار به ۳.۵۵ نفر

وی تاکيد کرد: تعداد خانوار کشور از ۱۷.۵ ميليون خانوار در سال ۸۵ به ۲۱ ميليون و ۱۸۵ هزار و ۶۴۷ خانوار افزايش يافته است، بعد خانوار در سال ۵۵ رقم ۵.۲ نفر بود که در سال ۸۵ اين رقم به ۴.۰۳ و در سال ۹۰ به ۳.۵۵ نفر رسيده است.


*تهران پرجمعيت‌ترين و ايلام کم جمعيت‌ترين استان

بزرگترين استان کشور از نظر جمعيت استان تهران با ۱۲ ميليون نفر و کوچکترين استان ايلام با ۵۵۷ هزار و ۵۹۹ نفر وجود دارد و بيشترين نسبت جنسی در استان بوشهر با ۱۱۹ نفر به خاطر تجمع مردان کارگر در عسلويه و کمترين آن ۹۹ نفر در ايلام شناسايی شده است.

وی تاکيد کرد: در جريان سرشماری بالای ۹۴ درصد مردم شماره ملی خود را اظهار کرده‌اند و اين نخستين سرشماری است که براساس شماره ملی تهيه شده که در جريان آن ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر در عمليات ميدانی در ۱۳۳۱ شهر و ۹۶ هزار و ۵۴۶ پارچه آبادی مراجعه کرده‌اند.

آذر افزود: درصد رشد جمعيت کشور در سرشماری سال ۹۰ رقم ۱.۲۹ درصد بود که اين رقم در سرشماری ۸۵ رقم ۱.۶۲ درصد بوده است. و بيشترين درصد رشد جمعيت در استان بوشهر و البرز با درصدهای ۳.۱۱ و ۳.۰۴ مشاهده شده و کمترين رشد در اردبيل و ايلام اعلام شده است.


*۲۸ درصد جمعيت روستايی و ۷۲ درصد شهری

وی با بيان اينکه روند شهرنشينی از سال ۳۵ تا ۹۰ شروع شده گفت: از سال ۱۳۵۹ که جمعيت کشور ۵۰-۵۰ در شهر و روستا وحود داشت از آن پس روند به سمت شهرنشينی افزايش يافته و در حال حاضر ۲۸ درصد روستايی و ۷۲ درصد شهری هستند.


*افزايش شهرها از ۲۰۱ به ۱۳۳۱ شهر

وی تاکيد کرد: تعداد شهرهای کشور از رقم ۲۰۱ شهر در سال ۱۳۳۵ به رقم ۱۳۳۱ شهر در سال ۹۰ افزايش يافته است و در کشور ۸ کلانشهر با جمعيت بالای يک ميليون نفر مانند تهران، مشهد، کرج، اصفهان، تبريز، شيراز، قم وجود دارند.

آذر در مورد شاخص تراکم جمعيت در کيلومتر مربع گفت: اين رقم از ۴۳ نفر سال ۸۵ به ۴۶ نفردر سال ۹۰ افزايش يافته و ميانگين سنی جمعيت از ۲۷.۹ سال به ۲۹.۸ سال افزايش يافته است.


*بهبود شاخص اميد به زندگی مردان و زنان

رئيس مرکز آمار ايران در مورد شاخص اميد به زندگی گفت: اين شاخص در مورد مردان از ۷۱.۱ سال به ۷۲.۱ سال ظرف ۵ سال گذشته و در مورد زنان از ۷۳.۱ سال به ۷۴.۶ سال افزايش يافته يعنی اميد به زندگی در بانوان کشور ۲.۵ سال بيشتر شده است.

وی به شاخص ميانه سنی يعنی ۵۰ درصد جمعيت بالاتر و پائين‌تر از اين رقم اشاره کرد و گفت: اين شاخص برای جمعيت صفر تا ۱۴ سال ۲۳.۴ درصد، جمعيت ۱۵ تا ۶۴ سال ۷۰.۹ درصد و جمعيت ۶۵ سال و بيشتر ۵.۷ درصد بوده است.


*مسن ترين جمعيت در گيلان و جوانترين در سيستان

آذر مسن‌ترين جمعيت استانی کشور را در گيلان و جوان‌ترين را در سيستان و بلوچستان اعلام کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد موج دوم افزايش جمعيت بعد از موج جمعيتی دهه ۶۵ تا حدی با کنترل جمعيت گرفته شده و نسبت جمعيت جوان طبق تعريف جهانی جمعيت ۱۵ تا ۲۴ ساله گفته می‌شود اما براساس تعريف بومی سازمان ملی جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال جمعيت جوان گفته می‌شود.

وی تعداد کل خانوار کشور را ۲۱ ميليون و ۱۸۵ هزار و ۶۴۷ خانوار و بعد خانوار را ۳.۵۵ نفر در کشور اعلام کرد که از اين رقم بعد خانوار شهری ۳.۴۸ نفر و بعد خانوار روستايی ۳.۷۴ نفر بوده است که استان سيستان و بلوچستان بيشترين بعد خانوار ۴.۲ نفر و جوانترين جمعيت کشور را دارد.

*افزايش ۷.۱ درصدی خانواده‌های تک نفره

وی تاکيد کرد:‌خانواده‌های تک نفره در سال ۸۵ حدود ۵.۲ درصد تشکيل می‌دادند که اين رقم در سال ۹۰ به ۷.۱ درصد افزايش يافته است.


*افزايش مسلمانان و مسيحيان و کاهش کليميان

رئيس مرکز آمار ايران در مورد دين ملت ايران گفت: از ۷۰ ميليون نفر مسلمان در سال ۸۵ به ۷۴.۶۸ ميليون نفر جمعيت مسلمان و از ۱۰۹ هزار نفر مسيحی در سال ۸۵ به ۱۱۷ هزار نفر افزايش يافته است و تعداد کليميان در اين مدت کاهش يافته است.


*افزايش مهاجران عراقی و افغان

آذر افزود: جمعيت مهاجر در ايران در مورد اتباع افغانستان از ۱.۲ ميليون نفر در سال ۸۵ به ۱.۴۵۲ ميليون نفر و جمعيت عراقی از ۴۴.۰۹ هزار نفر در سال ۸۵ به ۵۱.۵ هزار نفر در سال ۹۰ افزايش يافته است.

همچنين براساس نتايج سرشماری ۵۶.۷ درصد زنان در سال ۸۵ دارای همسر بودند که اين رقم در سال ۹۰ به ۶۱ درصد افزايش يافته و مردان همسردار از ۵۴.۶ درصد به ۶۰ درصد افزايش يافته است.


*ثبات نسبی تغيير سن ازدواج مردان و زنان

سن ازدواج در مورد مردان از ۲۶.۲ سال در سال ۸۵ به ۲۶.۷ سال در سال ۹۰ و سن ازدواج خانم‌ها از ۲۳.۳ سال به ۲۳.۴ سال افزايش يافته است.


*۹۳.۲ درصد ايرانی‌ها باسوادند؛ زنان ۶۰ درصد ورود‌های دانشگاه‌ها

رئيس مرکز آمار ايران در مورد درصد باسوادی گفت: ۹۳.۲ درصد ايرانی‌ها باسواد هستند که تعداد تحصيل‌کرده‌های دانشگاهی و حوزوی از ۳۱۰ هزار نفر در سال ۵۵ به ۵ ميليون و ۴۰۰ هزار نفر در سال ۹۰ رسيده که درصد تحصيلات عالی در مردان ۱۸.۲ درصد و در زنان ۱۸.۴ درصد رسيده که اين رقم در ورودی دانشگاه‌ها نيز نشان داده می‌شود به گونه‌ای که ۶۰ درصد ورودی دانشگاه‌ها در کشور زن هستند.

وی گفت: بالاترين درصد تحصيل در رشته‌های حقوق، بازرگانی و علوم اجتماعی با سهم ۲۸.۶ درصد و پس از آن رشته مهندسی با ۲۸ درصد بوده است.


* ثبت ۱۱ ميليون و ۲۲۱ هزار کاربر اينترنتی در کشور

آذر افزود: ضريب نفوذ اينترنت در کل کشور براساس معيار اينکه فرد حداقل يک بار شخصا از اينترنتی استفاده کرده باشد بين جمعيت ۱۵ تا ۲۴ سال ۳۰ درصد بوده و در کل کشور ۱۱ ميليون و ۲۲۱ هزار کاربر اينترنت ثبت شده‌اند.


*۱،۶ ميليون خانه خالی در کشور،۳۱۲ هزار تا در تهران

وی تاکيد کرد: تعداد واحدهای مسکونی خالی کشور يک ميليون و ۶۶۳ هزار و ۴۱۲ واحد بوده که از اين رقم ۳۱۲ هزار واحد در تهران بوده است.

وی تاکيد کرد: ۹۹.۵ درصد جمعيت دارای برق، ۹۶.۵ درصد آب لوله‌کشی، ۹۵ درصد دارای حمام و ۸۰ درصد از نعمت گاز برخوردار هستند.


*۱۳.۵ درصد نرخ بيکاری سال ۹۰

عادل آذر در مورد اعلام نرخ تروم بيکاری گفت: مرکز آمار ايران به صورت حرفه‌ای نرخ‌های تورم بيکاری را در پايان هر ماه و فصل از سال اعلام می‌کند که نرخ تورم يک زمان ۹ درصد و در سال ۹۰ رقم ۱۳.۵ درصد بود که بدون جانبداری اعلام شده است.

وی تاکيد کرد: با توجه به اينکه نرخ تورم ظرف ۵۰ سال توسط بانک مرکزی و ۳۵ سال توسط مرکز آمار ايران تهيه و محاسبه می‌شود گفت: شورای عالی آمار تصميم گرفته تا زمانی که معيار و سال پايه اين دو مرکز يکسان نشود فعلا اين نرخ از طريق بانک مرکزی اعلام می‌شود.


*دليل تفاوت نرخ تورم مرکز آمار و بانک مرکزی

آذر افزود: سال پايه محاسبه نرخ تورم توسط بانک مرکزی سال ۸۳ و توسط مرکز آمار ايران سال ۸۱ انتخاب شده و تنوع کالايی برای هر دو مجموعه حدود ۴۹۰ قلم کالا بوده اما تفاوت جامع آماری در مورد تورم اين است که مرکز آمار جامعه شهری و روستايی و بانک مرکزی فقط جامع شهری رامحاسبه می‌کند.

رئيس مرکز آمار ايران افزود: نرخ بيکاری فصل بهار ظرف هفته آينده توسط مرکز آمار اعلام خواهد شد.

وی تاکيد کرد: اعلام نرخ بيکاری از سوی مرکز آمار ايران براساس معيار سازمان جهانی کار يعنی به فردی شاغل گفته می‌شود که ظرف يک هفته حداقل يک ساعت کار در مقابل مزد انجام داده باشد.

آذر در مورد معيار اينکه چگونه خانه خالی شناسايی شده گفت: فهرست خانه‌های مسکونی ابتدا تهيه می‌شود و سپس مامور سرشماری براساس آن فهرست مراجعه می‌کند که تا ۳ مرتبه مراجعه می‌شود و پس از آن از همسايگان تحقيق می‌شود که چرا صاحب اين خانه حضور ندارد و اينگونه می‌فهمند که واحد مسکونی خالی از سکنه بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016