پنجشنبه 5 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

«افزايش حملات هوايی» ارتش سوريه عليه مخالفان در شهرهای مختلف

راديو فردا ـ به گفته فعالان سوری تداوم درگيری‌های شديد بین نيروهای دولتی سوريه و مخالفان در چند محور بر شمار تلفات در اين کشور افزوده است و در روز چهارشنبه بيش از ۱۰۰ نفر در مناطق مختلف سوريه کشته شدند. بنا بر گزارش‌ها، استفاده از حملات هوايی توسط ارتش سوريه عليه مخالفان به میزان چشمگيری افزايش يافته است.

در همين حال روند اعلام جدايی ديپلمات‌ها از نظام بشار اسد، رئيس جمهور سوريه ادامه يافت. روسيه نيز به دولت سوريه نسبت به استفاده از تهدید سلاح شيميايی هشدار داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


درگيری‌ها در مناطق مختلف سوریه

به گزارش شبکه خبری الجزيره به نقل از ديده‌بان حقوق بشر سوريه، روز چهارشنبه دستکم ۱۱۸ نفر در جريان درگيری ميان نيروهای دولتی اين کشور و مخالفان در مناطق مختلف کشته شدند. شماری از استان‌های سوريه هم شاهد حملات هوايی نيروهای ارتش سوريه بود که محل حضور مخالفان مسلح را گلوله باران کردند.

در حلب نيروهای ارتش آزاد سوريه، مخالفان مسلح بشار اسد،که پنجشنبه گذشته آغاز عمليات آزاد سازی اين شهر را اعلام کردند، در تلاشند در مقابل حملات نيروهای دولتی ايستادگی کنند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، فعالان سوری گفته‌اند که شهرک اعزاز در حومه حلب به طور کامل در نتيجه درگيری‌های سنگين تخريب شده است. در دو طرف جاده منتهی به اين شهرک هم خودروهای ويران شده و آتش گرفته نيروهای دولتی سوريه به چشم می‌خورد.

فعالان سوری همچنين می‌گويند، ارتش سوریه به حملات هوايی خود عليه مناطق تحت تصرف مخالفان در شهر حلب افزوده است. بنا بر اين گزارش دو منطقه صلاح الدين و صالحين به شدت توسط هليکوپترهای ارتش سوريه گلوله باران شد. فعالان سوری تصاويری بر روی شبکه اينترنت منتشر کردند که حملات جنگنده‌های ارتش سوريه به برخی از مناطق شهر حلب را نشان می‌دهد. در صورت صحت اين تصاوير، اين نخستين بار خواهد بود که نيروهای دولتی از جنگنده‌های خود عليه پايگاه‌های مخالفان استفاده کرده‌اند.

دولت سوريه از روز سه شنبه گسيل نيروهای خود از مناطق مختلف به سمت شهر حلب برای پاکسازی آن از حضور مخالفان را آغاز کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که هزاران نيروی ارتش سوريه مجهز به تانک و خودروهای زرهی، از جبل الزاويه در استان ادلب روانه حلب شده‌اند.

شبکه خبری الجزيره از دمشق گزارش داده است که نيروهای ارتش سوريه با بيش از ۳۰ نفربر و شمار زيادی از خودروهايی که تيربار بر بالای آن‌ها قرار داده شده است، به منطقه جوبر يورش برده‌اند. اين نيرو‌ها ده‌ها تن از جوانان منطقه را دستگير کردند.

شبکه خبری شام هم از ادامه گلوله باران توپخانه‌ای مناطق القدم و عسالی دمشق توسط نيروهای دولتی خبر داده است. نيروهای دولتی تا کنون نتوانسته‌اند مخالفان را مجبور به عقب نشينی از اين دو منطقه کنند. حرستا، معضميه و الزبدانی از مناطق حومه دمشق هستند که چهارشنبه در چند نوبت توسط توپخانه ارتش سوريه گلوله باران شدند.

درگيری‌های مشابه در ادلب، درعا، حمص و دير الزور ميان نيروهای دولتی و مخالفان ادامه دارد.

در همين حال ترکيه بسته شدن مرزهای تجاری خود با سوريه را اعلام کرد اما در عين حال خاطرنشان کرد که جلوی ورود آوارگان سوری به خاک خود را نمی‌گيرد.

ادامه جدايی ديپلمات‌ها از نظام بشار اسد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبد اللطيف الدباغ، سفير سوريه در امارات متحده عربی چهارشنبه جدايی خود را از نظام بشار اسد اعلام کرد.

این خبر يک روز پس از آن منتشر می شود که همسر الدباغ، لمياء الحريری نماينده سوريه در قبرس، با جدايی از نظام بشار اسد به صف مخالفان او پيوسته بود.

البته سفير سوريه در امارات متحده عربی به دليل اخراج سفرای سوريه از کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس در محل ماموريت خود حضور نداشت. بنا بر اين گزارش الدباغ و حريری هم اکنون در قطر حضور دارند.

بدين ترتيب شمار سفرای جدا شده از نظام بشار اسد به سه تن رسيد. پيش‌تر نواف فارس سفير سوريه در عراق جدايی خود را از نظام بشار اسد اعلام کرده بود.

هشدار روسيه به سوريه

از سوی ديگر وزارت امور خارجه روسيه روز چهارشنبه اعلام کرد که مسکو به دمشق اعلام کرده تهديد به استفاده از سلاح شيميايی پذيرفتنی نيست.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ميخائيل يوگدانوف معاون وزير امور خارجه روسيه با سفير سوريه در مسکو تشکيل جلسه داده «و آشکارا به او گفته تهديد به استفاده از سلاح شيميايی قابل قبول نيست.»

پيش از اين جهاد مقدسی سخنگوی وزارت امور خارجه سوريه گفته بود که اين کشور از اسلحه شيميايی خود در داخل و عليه معترضان استفاده نخواهد کرد اما ممکن است در صورتی که در معرض حمله خارجی قرار گيرد، اين اسلحه را به کار گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016