جمعه 13 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمريکا: چين و روسيه عامل شکست ماموريت عنان

پس از آن که کوفی عنان، نماينده جامعه جهانی برای حل بحران سوريه از سمت خود کناره گيری کرد، هيلاری کلينتون وزير خارجه آمريکا گفت "جلوگيری از دسترسی کوفی عنان برای بحران سوريه به ابزار مناسب برای پيشبرد طرح صلح در سوريه باعث ناکامی اين نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه در ماموريتش شده است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی ـ وزير خارجه آمريکا روز پنج شنبه با آقای عنان گفتگوی تلفنی داشته است.

خانم کلينتون با انتشار بيانيه ای پس از اين گفتگو تاکيد کرد کوفی عنان "وظيفه دشوار توقف خونريزی و کشتار شهروندان سوريه و گذار صلح آميز سياسی در اين کشور را سرسختانه به دوش کشيده" اما "شورای امنيت سازمان ملل در برابر رسيدن ابزار لازم برای پيشبرد تلاش های او سد ايجاد کرده است."

هيلاری کلينتون تاکيد کرده آمريکا به گذار سياسی موثر مورد نظر کوفی عنان برای سوريه متعهد خواهد ماند.

"شکست محتوم"
سوزان رايس نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد نيز در بيانيه ای گفت وقتی که حکومت اسد مرتب وعده هايش را برای اعمال طرح صلح می شکند ماموريت کوفی عنان شانسی برای پيروزی ندارد.

به گفته خانم رايس "آن اعضای سازمان ملل متحد که تقاضاهای متعدد آقای عنان برای تعيين مجازات قابل توجه جهت تخطی از طرح صلح را نپذيرفتند، ماموريت آقای عنان را عملا غيرممکن کردند."

در کنگره آمريکا نيز سناتور جان مک کين از چهره های با نفوذ جمهوری خواه در آمريکا درباره برکناری آقای عنان واکنش نشان داده است.

آقای مک کين در يک سخنرانی در صحن سنای آمريکا شکست را "سرنوشت محتوم" ماموريت کوفی عنان خواند.

انتقاد همراه با تحسين
آقای مک کين با انتقاد از سياست باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا گفته از همان ابتدا حساب کردن دولت اين کشور بر همراهی روسيه در اين بحران "مضحک" بوده چون "روسيه تامين کننده اصلی تسليحات برای حکومت روسيه است".

رقيب پيشين باراک اوباما در رقابت های رياست جمهوری سال ۲۰۰۸ گفت سازمان ملل و دولت آمريکا بايد مسئوليت مشترک شکست ماموريت کوفی عنان را به عهده بگيرند.

جان مک کين با انتقاد تند از روسيه و چين در بحران سوريه گفت: "دولت آمريکا نبايد بيش از اين برای توقف خشونت ها در سوريه ساده لوحانه برخورد کند."

وی گفت: "اگر ما همچنان به بی عملی ادامه بدهيم، جنايات گسترده در حلب و ساير نقاط سوريه پديدار می شوند."

روز چهارشنبه گزارش هايی منتشر شد مبنی بر اين که رييس جمهوری آمريکا با امضای سندی مخفی حمايت تسليحاتی آمريکا از مخالفان سوری را مجاز کرده است.

جان مک کين که از طرفداران مسلح کردن نيروهای مخالف سوری است اين اقدام دولت آمريکا را تحسين کرد اما گفت اين کار کافی نيست.

اين سناتور جمهوری خواه گفت آمريکا بايد مراکز امنی را برای آموزش شورشيان و تشکيل حکومت اپوزيسيون راه اندازی کند.

طرح کوفی عنان از جمله شامل عقب نشينی نيروهای ارتش سوريه و انتقال تسليحات سنگين از مناطق شهری و توقف عمليات نظامی عليه مناطق مسکونی، اجرای آتش بس بين نيروهای دولتی و مخالفان، آزادی زندانيان سياسی و امدادرسانی به غيرنظاميان در مناطق درگيری بود اما اين طرح از سوی هيچ يک از طرفين مناقشه به اجرا در نيامد.

آقای عنان برای اجرای اين طرح به کشورهای مختلف درگير در اين بحران از جمله ايران و روسيه سفر کرد و موافقت اين کشورها برای آن را به دست آورد اما اين کار هم باعث تداوم و تشديد خشونت‌ها نشد.

مقام‌های روسيه بارها هشدار داده‌اند که ماموريت کوفی عنان می‌تواند آخرين فرصت برای جلوگيری از بروز يک جنگ داخلی در سوريه باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016