شنبه 21 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علیرضا محجوب: ایران فردا، نیاز به رییس جمهوری دارد که مهندس اقتصاد باشد

« ایران فردا، نیاز به رییس جمهوری دارد که مهندس اقتصاد باشد»، « قالیباف گزینه‌ای مصمم برای انتخابات ریاست جمهوری است»، « جریان اصولگرا نیاز به بازسازی و بازنگری دارد»، « تکیه بر شاخص‌های مشهور تنها ارائه نسخه‌های تکراری است» و « اقتصاد ایران با راهكارهاي سال های 64 و 65 قابل اداره نیست» اينها گزيده‌اي از اظهارنظرهاي علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگار پارلمانی ایسنا است.

عليرضا محجوب در اين گفت‌وگوي تفصيلي ضمن تشريح و ارزيابي فضاي سياسي كشور با توجه به در پيش رو بودن انتخابات رياست جمهوري، در مورد معرفي كانديدا از هم‌اكنون از سوي برخي تشكل‌ها و گروه‌ها اظهار داشت: در شرايط فعلي شانس برتر با محمدباقر قاليباف است و سپس اطرافيان رييس‌جمهور نيز به همين اندازه شانس دارند، البته بايد در نظر داشت شانس قابل تقسيم و كسب كردن است.

وي هم‌چنين در مورد انتخاب حسين كمالي، دبيركل حزب اسلامي كار، به‌عنوان كانديداي موردنظر تشكل متبوعش گفت: تاكيد ما بر انتخاب كمالي به معني اين نيست كه شانس بزرگي خواهيم داشت، در اين زمينه شرايط محاسبه‌شده‌اي نيز وجود دارد زيرا اگر رقابت‌ها زياد باشد به همان اندازه شانس خواهيم داشت و مي توانيم رأي قابل توجهي كسب كنيم.

نماينده مردم تهران در مجلس تصريح كرد: اگر شرايط امروز حاكم باشد يعني اگر رقابت‌ها زياد و كانديداها متعدد باشند، ما نيز شانس ترقي خواهيم شد و اين در حالي است كه معتقديم اگر قاليباف در صحنه حضور يابد، شانس اول با اوست.

کمالی کاندیدای نهایی حزب اسلامي کار است

محجوب با بيان اين‌كه كمالي كانديداي نهايي حزب اسلامي كار است، اما مشخص نیست که وی ثبت‌نام کند یا نه، خاطرنشان كرد: كمالي عضو شوراي مركزي خانه كارگر است و در سابقه اجرايي خود سه دوره وزارت و سه دوره نمايندگي مجلس و رياست كميسيون اجتماعي را دارد و حدود ده سال نيز دبيركل خانه كارگر بوده است، بنابراين تمام مجموعه سوابق اجرايي وي از لحاظ ما قابل قبول است، به‌ويژه ديدگاه اقتصادي معطوف به مردم، كار و توليد جزو مزيت‌هاي اساسي وي است.

ایران فردا نیاز به رییس جمهوری دارد که مهندس اقتصاد باشد

وي با اشاره به اين‌كه ايران فردا و دوره رياست‌جمهوري آينده به رييس‌جمهوري نياز دارد كه مهندس اقتصاد ‌باشد و با اين علم آشنايي كامل داشته باشد تصريح كرد: براساس مسيري كه مقام معظم رهبري ترسيم كرده‌اند و با توجه به شعار سال جاري كه «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» است، مي‌توان در راستاي مهندسي اقدام كرد زيرا اگر غير از اين باشد بايد گفت كه تمام راه‌ها را رفته‌ايم اما پاسخي نگرفته‌ايم و نتيجه‌ اين مسئله هم اينست كه نه‌ تنها ثروت توليد نمي‌شود بلكه تجارت نيز رونق نخواهد گرفت.

براي هيچ رييس‌جمهوري گناه نمي‌نويسم!

محجوب، مديريت كلان اقتصادي كشور را به‌عنوان موضوع اصلي كشور عنوان كرد و افزود: من هم براي هيچ رييس‌جمهوري گناهي نمي‌نويسم، چه رييس‌جمهوري كه كارهاي فرهنگي انجام داده يا رييس جمهوري كه به فعاليت‌هاي عمراني اقدام كرده است.

وي خاطرنشان ساخت: بنابراين تصور اين است كه بتوان با حضور حسين كمالي اين برداشت كه يك مهندسي و اقتصاد جديد و كشوري مبتني بر اقتصاد طراحي كرد، عملياتي خواهد بود، زيرا وي ويژگي‌هاي مديريتي قابل قبول را دارا است و ارگان‌هاي مختلف را با توجه به سوابق اجرايي كه داشته تجربه كرده و هيچ كسري مديريتي ندارد.

اگر شرايط متفاوت شود، قادر خواهيم بود تا حدي متفاوت باشيم

نماينده مردم تهران در مجلس ادامه داد: البته انتخاب امر ديگري است و ضرورت دارد كه در اين زمينه واقع‌بين باشيم، با اين وجود شانس زيادي براي كانديداي موردنظر خود پيش‌بيني نمي‌كنيم، اما مطمئن هستيم كه اگر شرايط متفاوت شود، قادر خواهيم بود تا حدي متفاوت باشيم.

محجوب درباره این که گفته می شود در حال حاضر ورود به عرصه انتخابات زودهنگام است، چرا تشکل متبوعش زودتر اقدام به معرفي كانديداي خود كرده‌است، گفت: البته شرايط حضور برخي افراد براي كانديداتوري رياست‌جمهوري از مدتی پیش و یا دو سال قبل نيز آغاز شده، اگر بگوييم اكنون شروع شده، شاید حتی دير باشد چرا که فكر مي‌كنيم قاليباف زودتر از اينها اقدام به اين كار كرده، گرچه رسما اعلام نشده و "رسما" زماني است كه شخصي در زمان انتخابات ثبت‌نام كند.

وي ابراز عقیده كرد: قاليباف گزينه‌اي مصمم است و اين مصمم بودن براي كشور يك حسن به شمار مي‌رود، گرچه ممكن است تلقي بار منفي داشته باشد و بگويند كه كشور زودتر به محاق انتخابات رفته اما عوارض بعدي آن بسيار كم خواهد بود زیرا به افرادي برمي‌خوريم كه زمان كافي براي معرفي و شناخت آنها وجود داشته و نتيجه آن نیز در به حداقل رسيدن تلاطم در جامعه است.

مواضع مان نسبت به مجلس پنجم و ششم تاکنون تغییری نکرده است/ هیچ موقع در لیست آقایان قرار نگرفتیم

علیرضا محجوب

محجوب در پاسخ به اين سوال كه تا چند وقت پيش به عنوان چهره اصلاح‌طلب شناخته شده بوده، در پاسخ به اين پرسش كه در شرايط فعلي در مجلس نهم خود را يك نماينده اصولگرا مي‌داند يا اصلاح‌طلب؟ اظهار داشت: اگر منظورتان اصلاح‌طلب بودن است، متاسفانه ما هيچ موقع در ليست آقايان قرار نگرفتيم، حتي در مجلس ششم كه بارزترين مجلس در اين گرايش بود، همانطور که واضح است ما در انتخابات ميان‌دوره‌اي به مجلس راه يافتيم به دليل اينكه از انتخابات افتاديم، چون اصولا در ليست آنها نبوديم.

نماينده مردم تهران در مجلس افزود: در هر دوره از مجلس هم كه در خانه ملت حضور داشتم، از هر دو گروه دعوتنامه فرستاده شد که اين نشان دهنده آن است كه هركسي اميدي داشته نامه فرستاده يا برداشت و احساس خوشايندي داشته است.

وي با تاكيد بر این که مواضعش نسبت به مجالس پنجم و ششم تغيير نكرده است، گفت: همان مواضعي كه پيش از اين وجود داشته، امروز نیز بر آنها تاكيد مي‌كنيم و حتي مواضع اقتصادي‌ام تغيير نكرده است.

محجوب تصریح کرد: به عنوان مثال در مجلس ششم بيشتر كار حول مباحث اقتصادي بود، حتي شخصي را فرستادند كه به ما بگويد مواضع خود را در مسائل اقتصادي اصلاح کنیم، و به آنها اينگونه پاسخ داده شد كه نه سرمايه‌داري را تاييد می‌كنیم و نه با سرمايه‌داري موافق هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: بنابراين اگر از برخي جهات با گروه‌ها نزديك باشيم، باز هم در يك ليست واقع نخواهيم شد، زيرا در انتهاي آن در يك نقطه كور به هم مي‌رسيم، در نتیجه مواضع ما به ویژه مواضع اقتصادي ما شفاف و تغييرناپذير است.

تفاوت فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان در مواضع داخلی مجلس است

محجوب در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره این که تفاوت دو فراكسيون رهروان ولايت و اصولگرايان در مجلس چيست؟ اظهار کرد: البته بنده عضو هيچ‌ فراكسيونی جز فراكسيون كارگري نيستم، گرچه در ابتداي مجلس نهم در برخی از جلسات آنها حضور داشتم، اما رسما عضويت هيچ فراكسيوني را پيش از اين نداشته‌ام.

وي افزود: بنابراین در مورد دو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان ممکن است تفاوت در مواضع آن‌ها در مسائل داخلي مجلس باشد كه بسيار متفاوت از آن چيزي است كه می توان متصور ‌شد، لذا مشخص است كه فراكسيون رهروان ولايت طرفدار رييس و هيات رييسه مجلس بوده است كه ما نيز در خدمت‌شان بوديم و حتي در جلسات آنها شركت داشتيم.

محجوب یادآور شد: در واقع، آنچه وجود دارد، به طور كلي در برخي مسائل مورد اختلاف است كه عمدتا مسائل جاري مجلس، تفاوت در رويكردها، هيات رييسه و استقلال مجلس است.

جریان اصولگرا نیاز به بازسازی و بازنگری دارد

نماينده مردم تهران در مجلس درباره بازسازي و يا بازنگري در خط مشي‌ها ميان گروه‌ها و جريانات سياسي با توجه به در پيش رو بودن انتخابات رياست‌جمهوري به خبرنگار پارلمانی ایسنا، گفت: پيش از پرداختن به بازسازي بايد نوسازي سياسي صورت گيرد، البته در ميان گروه‌های سیاسی نيز جريان اصولگرا در برخی بخش‌ها نیاز به نوسازي دارد، به عنوان مثال اگر قاليباف در انتخابات حضور يابد، بايد با نوسازي به ميدان وارد شود و با بازسازي نمي‌تواند جواب گيرد.

وي تصریح کرد: نوسازي موانع مختلفي دارد، این در حالی است که احزاب و جريانات متفاوت انتخابات ممکن است نسبت به مسائل خارجي رويكرد نوسازانه داشته باشند.

محجوب در ادامه اذعان کرد: منافع عمومي وقتي در ترازوي معادله قدرت‌ها گذاشته شود، در روابط خارجي مشخص نيست كه بتواند موفق باشد لذا اگر نوسازي بسیار گسترده صورت گيرد، در آن زمان نيازمند ارتباطات عجيب و غريب با خارجي‌ها و ميدان‌دادن‌هايي خواهيم بود كه باز با شئونات ما تزاحم پيدا مي‌كند.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: بنابراين با كمي متعادل كردن يا حفظ مخاصمه در وضعيت موجود كارهاي دشوار امکان پذیر خواهد بود،‌ اما حفظ وضع موجود نيز از نظر خارجي کمکی به ما نخواهد كرد، تحريم‌ها را از روبه‌روي ما بر نخواهد داشت، مشكلات اقتصادي را حل نخواهد كرد، فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري يا رابطه اقتصادي را بهتر نخواهد كرد، لذا بايد از فرصت‌هاي موجود داخل استفاده كرده و طراحي جديدي را ارائه كرد.

تکیه بر شاخص‌های مشهور تنها ارائه نسخه‌های تکراری است

وي با اشاره به این که در امر داخلي اين امكان وجود دارد كه جريانات دست به تغییر در سيستم اقتصادي زنند و برنامه و استراتژي مشخصي را ارائه کنند، بیان کرد: اما تكيه بر روي شاخص‌هاي مشهور از قبيل تورم، اشتغال و... تنها ارائه نسخه‌هاي تكراري است لذا معتقدم مطالب تكراري جذابيت ايجاد نکرده و حتي مشكلي را حل نخواهد کرد، در نتيجه كانديداها و جريانات بايد به دنبال حل مشكل باشند و يا در مردم اين احساس را ايجاد كنند كه قادر به نوسازي اقتصادي هستند.

*** نوسازی اقتصادی یعنی بازگشت از راه سرمایه داری و تاکید بر مدارهای تعاونی و دولت

محجوب تاكيد كرد: معتقدم نوسازي اقتصادي يعني بازگشت از راه سرمايه‌داري، بازگشت از راه اقتصاد آزاد و تاكيد بر روي مدارهاي تعاوني و دولت در برخی شاخصه‌هايي كه در آن ناموفق بوده‌ایم، زیرا اکنون شاهد تعطیلی بسیاری از واحدها و به ویرانه منتهی شدن آن ها و یا حتی مورد سوء استفاده قرار گرفتن شان هستیم.

وي در ادامه افزود: فرض كنيد شخصي بدون هيچ تلاشي صاحب صدها ميليارد تومان پول شده و حداقل از کنار آن 30 شركت ايجاد كرده و دارايي‌هاي داخلي و خارجي خود را ده‌ها بار افزوده است، خب، اين چه جور نوسازي است كه فقط تجار و حتي توليدكنندگان، تولید تجارت پیشه گرا را تقويت مي‌كند، اسم این کار نوسازی نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان كرد: بنابراین، منظور از بازگشت از راه سرمايه‌داري بازگشت به مدارهاي اقتصادي مختلفي است كه تمام جهان به آن رجوع كرده‌اند مانند كشورهاي آمريكا و روسيه لذا كساني كه حرف مي‌زنند، بدانند سقوط در اقتصاد آسان است و اكنون دوره سقوط آزاد است، چرا كه اگر روس‌ها زودتر به فكر اقتصاد مي‌افتادند سقوط نمي‌كردند و اگر چيني‌ها دست به اقتصاد مختلف نمي‌بردند، چين امروزي شكل نمي‌گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


*** دنیا مشغول رفتارگرایی در عرصه اقتصادی است

محجوب با بیان این که در حال حاضر بسياري در دنيا مشغول تلفيق يا رفتارگرايي در عرصه اقتصادي هستند، در ادامه ابراز عقيده كرد: رفتارگرايي در عرصه اقتصادي برتر از آرمان‌گرايي خود را نشان مي‌دهد در حالی که آرمان‌گرايان عقب‌مانده‌تر از ساير بخش‌ها هستند. لذا اكنون يك جريان چپ ماركسيستي وجود دارد كه آرمان‌گراست و يك جريان فعلي كه اقتصاد را مي‌چرخاند و معتقد به منش‌ها و مكتب فيلادلفيا است، اينها از نظر ما آرمان‌گرا هستند، يعني نئوماركسيست‌ها در اقتصاد ايران حاكميت داشته و يكه‌تازي مي‌كنند.

نماينده مردم تهران در مجلس تصريح كرد: اگر كسي آمده و قصد دارد كار اقتصادي انجام دهد چرا دستش را بالا مي‌برد و اگر بلد نيست دستش را پايين نگه دارد، چرا مدعي است؟ به همين جهت است كه تيم اقتصادي موجود نشان داده‌اند كه از نظر تفكر محل بحث هستند با اينكه مهربان بوده و دلسوزند، اما اين شاخص‌ها كافي نيست، بايد مي‌توانستند دست شان را معطوف به توليد و كار نگه دارند كه در آن زمان افتخار مي‌كرديم كه برخلاف آنچه پيش‌بيني كرده بوديم، برنده شدند.

اقتصاد ایران با راه سال های 64 و 65 قابل اداره نیست

وي خاطرنشان کرد: اما امروز نمي‌دانند كه اقتصاد ايران ديگر با برنامه های آن سال ها قابل اداره نيست. زیرا هر اندازه آن راه‌ها درست بوده در همان موقع درست بوده، امروز راه برگشت به گذشته براي مردم وجود ندارد بايد راه‌هاي جديدي پیدا كرد.

علیرضا محجوب

نماينده مردم تهران در مجلس در ادامه این گفت وگو بر ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتي، تاکید کرد و با اشاره به به مولفه‌ها و ويژگي‌هاي اين طرح اظهار کرد: سخنان رهبري در زمینه اقتصاد مقاومتی حجت و حكيمانه است، در واقع بنايي متفاوت گذاشته خواهد شد و شكل ديگري از اقتصاد را بنا خواهيم كرد، اما اين لزوما راه‌هاي سال‌هاي 64 و 65 نيست.

محجوب با توجه به تشكيل كميته مشترك دولت و مجلس در مورد موثر بودن اين كميته براي مهار گراني‌ها و حل معضلات اقتصادي، به خبرنگار پارلمانی ایسنا، گفت: تشريفات خوبي است، ان شاءالله كه بتوانند راه‌هايي را پيدا كنند. البته هنوز چنين اصلي را نمي‌بينم كه دو طرف بخواهند با يكديگر به اتفاق نظر رسيده و راه‌هايي را بپذيرند زیرا بنده تنها راه‌هاي مجلس را معتبر مي‌شناسم.

سواد و علم نه قابل کتمان است و نه پنهان

وي با بيان اينكه در گذشته نظر موازي با اقتصاددانان مجلس نداشته‌ام و حتي شايد اكنون نيز در بسياري از نظرات متفاوت و مخالف عمل كنم، ابراز داشت: اما سواد و علم نه قابل كتمان است و نه پنهان، نمي‌توانيم عالمي را به جهت داشتن نظر خاص بگوييم عالم نيست. اكنون علماي اقتصادي مجلس را كتمان مي‌كنند آيا مي‌شود با اين كار با مجلس راجع به مسائل اقتصادي به نتيجه واحد رسيد؟

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین مي‌توان آن را تشريفاتي دانست، لذا انتظار اين است كه با صاحب‌نظران، صاحبفكران و كساني كه منتقد دلسوز هستند، جلساتي برگزار کرده تا مشكلات را بررسي و برطرف كنند. در واقع كسي با دولت لج نيست، تنها مي‌كوشد تا به دولت كمك كند.

محجوب تصریح کرد: اميدواريم وحدتي كه مقام معظم رهبري بر آن تاكيد دارند، تبلور يابد ولي فقط اميدواريم چون آثار عملي در قدم گذاشتن نمي‌بينيم لذا با اين تقابل مجلس و دولت مشكل حل نمي‌شود.

دولت به استراتژی مجلس در عرصه اقتصادی اعتماد پیدا کند

وي افزود: اين موضوع احتياج به ايمان، اعتقاد و گذشت از بسياري مواضع گذشته دارد و بايد دولت به استراتژي مجلس در عرصه اقتصادي اعتماد پيدا كند و سپس آن را عملياتي كند.

محجوب خاطرنشان كرد: مجلسي كه دارو بخورد خوب مي‌شود، گرچه مجلس نسخه‌هايي پيچيده كه من شخصا برخي از آن نسخه‌ها را قبول ندارم و وقتي كه مي‌كوشم نسخه را عوض كنم، دست‌شان را بالا مي‌برند، صورت مساله را پاك مي‌كنند و مي‌گويند اين راه را ادامه نمي‌دهيم، چه معنايي مي‌تواند داشته باشد.

برخی نمایندگان تکنوکرات‌های کهنه کار در عرصه‌های مدیریتی هستند

نماينده مردم تهران در پايان اين گفت‌وگو درخصوص تشكيل هيات نظارت بر نمايندگان اظهار داشت: بسياري از كساني كه در مجلس نهم حضور دارند، مقامات اجرايي و تكنوكرات‌هاي كهنه‌كار در عرصه‌هاي مختلف مديريتي هستند و قاعدتا امروز نظارت از هر زمان ديگري واجب‌تر و ضروري‌تر است.

وي گفت: گرچه نمايندگان در دوره‌هاي گذشته حرفه‌اي بودند ولي با راه‌هاي قانون‌گريزي و مقررات‌گريزي بيگانه بوده‌اند اما تكنوكرات‌ها در ايران ياد مي‌گيرند قانون‌گريزي يك امر معمولي در كار اداري است در حالي كه مجريان و روسا اين موانع را حذف مي‌كنند.

محجوب نظارت را در اين شرايط بيش از گذشته لازم و ضروري دانست و گفت: حتي مجلس در اين زمينه بخشي را قانوني كرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016