سه شنبه 7 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمادگی فرانسه برای به‌رسميت شناختن دولت انتقالی در سوريه

• رييس‌جمهور فرانسه اعلام کرد، در صورت تشکيل دولت موقت فراگير در سوريه که تمامی گروه‌های سياسی را نمايندگی کند، دولت فرانسه آن را به رسميت خواهد شناخت. وی همچنين نسبت به استفاده رژيم اسد از سلاح‌های شيميايی هشدار داد.


دويچه وله ـ فرانسوا اولاند، رييس‌جمهور فرانسه، روز دوشنبه (۲۷ اوت/۶ شهريور) در تازه‌ترين واکنش نسبت به تحولات سوريه از مخالفان حکومت بشار اسد خواست اقدام به تشکيل دولتی موقت و فراگير کنند.

اولاند اين درخواست را روز گذشته در همايش سفيران فرانسه در کاخ اليزه مطرح کرد. وی همچنين تاکيد کرد، به محض اينکه تمامی گروه‌های سياسی در دولت انتقالی حضور داشته باشند، پاريس از اين دولت حمايت خواهد کرد و آن را به‌رسميت خواهد شناخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرانسه پيش‌تر نيز خواستار ايجاد منطقه "پرواز ممنوع" بر فراز بخشی از آسمان سوريه شده بود؛ درخواستی که مورد تاييد ايالات متحده آمريکا قرار گرفت و حمايت ترکيه را نيز در پی داشت.

"استفاده از سلاح‌های شيميايی زمينه‌ساز مداخله‌مستقيم در سوريه"

رييس‌جمهور فرانسه که در جمع ديپلمات‌های اين کشور سخن می‌گفت همچنين اعلام کرد اگر حکومت بشار اسد از سلاح شيميايی استفاده کند، زمينه مداخله‌ی مستقيم در سوريه فراهم خواهد شد.

اين هشدار پيش‌تر از سوی باراک اوباما، رييس‌جمهوری ايالات متحده آمريکا و ديويد کامرون، نخست‌وزير بريتانيا نيز مطرح شده بود.

با اين حال رهبران آلمان و فرانسه در ديداری که به تازگی در برلين داشتند سخنی از به‌رسميت شناختن دولت احتمالی برآمده از اپوزيسيون سوريه در آينده به ميان نياوردند.

در محافل ديپلماتيک اين گمانه‌زنی مطرح است که نيروهای مخالف بشار اسد از يکپارچگی لازم برای تشکيل دولت موقت برخوردار نيستند و نمی‌توانند مردم سوريه را به طور همه‌جانبه نمايندگی کنند.

ايالات متحده آمريکا پيش از اين اعلام کرده بود که قبل از تشکيل دولت توسط نيروهای مخالف بشار اسد، آن‌ها می‌بايست با مردم سوريه در داخل و خارج از اين کشور هماهنگ شوند و مسير و برنامه دمکراتيکی برای انتقال قدرت طراحی کنند.

گفته می‌شود نيروهای مخالف سوريه در تلاش برای ارائه جدول زمان بندی برای اداره کشور در زمان پس از سرنگونی رژيم اسد هستند.

همايش‌های "بنياد دانش و سياست" آلمان با شرکت مخالفان سوری

از جمله از ماه ژانويه تاکنون بيش از ۴۰ تن از مخالفان بشار اسد در برلين ديدار داشته‌اند. اين همايش‌ها از سوی "بنياد دانش و سياست" در آلمان سازمان‌دهی می‌شوند.

موريل آسبورگ از مسئولان اين بنياد در گفت‌و‌گويی با دويچه وله در ارتباط با اهداف برگزاری نشست نيروهای مخالف بشار اسد به پروژه "فردای بعد از اين: پشتيبانی از گذار دموکراتيک در سوريه" اشاره کرد و گفت: «اين پروژه از سوی شماری از نيروهای سوری در تبعيد به راه افتاده است و هدف از آن بررسی چالش‌های در پيش رو به هنگام تغيير رژيم در سوريه است. اين نيرو‌ها می‌خواهند آن دسته از مردم سوريه را که تاکنون به تغيير رژيم در کشورشان به ديده‌ی ترديد می‌نگريستند، در مورد انتقال قدرت در سوريه متقاعد کنند.»

وی همچنين يادآور شد که اين گروه از نيروهای اپوزيسيون با يکديگر توافق دارند که در حکومت پس از اسد می‌بايست تمامی مردم در مقابل قانون يکسان باشند؛ بی‌آنکه دين و قوميت آن‌ها در اين باره نقش تعيين‌کننده‌ای ايفا کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016