جمعه 14 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دلار تا روز شنبه ۲۰۰ تومان ارزان می شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، از روز گذشته که کاهش نرخ ارز در بازار آزاد آغاز شده، این سیر امروز هم ادامه یافته است.

بنابراین گزارش، نرخ خرید دلار در صرافی‌ها تا ساعت تنظیم این خبر بین 2950 تا 3000 تومان در نوسان است.

نرخ فروش این ارز نیز بین 3000 تا 3200 تومان متغیر گزارش شده است.

نرخ خرید و فروش دلار توسط دلال‌ها از ارقام صرافی‌ها کمتر بوده و دلال‌ها با قیمت 2700 تا 2780 تومان به خرید این ارز اقدام می‌کنند و ظاهراً از فروش هم توسط این افراد خبری نیست.

بر اساس شنیده‌های خبرگزاری فارس نرخ دلار تا روز شنبه 200 تومان دیگر نیز کاهش خواهد یافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی مرکز مبادلات ارزی دارندگان و متقاضیان ارز تاكيد كرد: طبيعتا هر طرحي داراي مشكلات خاص خود است و براي مشكلاتي كه از سوي ارباب جرايد، صادركنندگان و واردكنندگان مطرح مي‌شود در اولين‌فرصت در چارچوب كميته‌اي كه وجود دارد راهكارهاي لازم را طراحي و بعد اجرا مي‌كنيم و تا به امروز نيز بسياري از مشكلاتي كه توسط متقاضيان مطرح شده را برطرف كرديم.

صمدكريمي ـ سخنگوی مرکز مبادلات ارزی دارندگان و متقاضیان ارز ـ در گفت‌و‌گو با خبرنگار بانك خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب ابراز كرد: مركز مبادلات در واقع به عنوان پنجره واحدي عمل مي‌كند كه نمايندگان بانك‌ها در آن‌جا جمع شدند و با همكاري هم مشكلات متقاضيان بررسي و برطرف مي‌شود و با تجميع بانك‌ها در اين مركز ارتباط بين بانك‌ها تسريع يافته و ديگر نياز نيست براي ارتباط بين بانك‌ها نامه نگاري شده يا زمان زيادي صرف كرد.

وي در پاسخ به اين سوال برخي متقاضيان در نقل و انتقال با مشكلاتي مواجه هستند گفت: احتمال اين‌كه حواله‌‌اي انجام نشود و نقل و انتقالاتي در اين زمينه صورت نگيرد بسيار كم است ولي امكان دارد مشكلاتي براي نقل و انتقالات داشته باشيم ولي اين مشكلات عمده نخواهد بود چون در سيستم به طور دقيق محل ارز، نوع ارز و ميزان آن مشخص است و اگر مشكلي به وجود بيايد سريع برطرف مي‌شود.

وي گفت: ما در اين مركز با همكاري بانك مركزي و شبكه بانكي كشور درصدد برطرف كردن اين مشكلات هستيم.

كريمي گفت: در قدم‌هاي بعدي بخشي از منابع صندوق توسعه ملي و ساير صادر كنندگان غير نفتي در اين بازار عرضه خواهد شد.

وي پيش از اين نيز گفته بود: در آينده شاهد ثبات در بازار ارز خواهيم بود و طبيعي است بعد از ايجاد ثبات طبيعتا با كنترل شوك‌هاي خارجي اقتصاد مي‌توانيم شاهد روند نزولي نرخ ارز در بازار باشيم.

همچنين مينو کیانی راد‌ ـ معاون ارزي بانك مركزي ـ درخصوص تاثیر بازار مبادلات ارز بر بازار ارز بیان كرد: باید اجازه داد مدتی از فعالیت مرکز مبادلات ارزی بگذرد تا به تقاضاهای واقعی پاسخ داده شود و فشار بر بازار آزاد از این نظر، کاسته شود. در این صورت، دلیلی برای افزایش نرخ ارز وجود ندارد.

وي درباره نحوه محاسبه نرخ ارز در این مرکز گفت: پس از درنظر گرفتن سبدی از ارزهای معامله شده در صرافی‌های مجاز، نرخ اولیه به‌دست ‌می‌آید و پس از کسر کارمزد ، دو درصد از این رقم کاسته می‌شود و در نهایت، نرخ ارز غیرمرجع ( مبادله‌ای) به دست می‌آید.

گفتني است؛ بانك مركزي مركز مبادلات ارزي را با هدف تسهيل مبادلات و رسيدگي به تقاضاهاي واردكنندگان راه‌اندازي كرده است، به دانشجويان بورسيه و بيماران داراي تاييديه ارز به نرخ مرجع فروخته مي‌شود. هم‌چنين بانك مركزي در اطلاعيه‌اي از خريد و فروش ارز در بانك‌ها براي مصارفي مانند مسافرت خبر داد.

بر اين اساس فروش ارز به نرخ مرجع کماکان برای دانشجویان بورسیه (مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و پزشکی) همچنین بیماران دارای تاییدیه شورای عالی پزشکی و زائران حج تمتع 1391 امکان‌پذیر خواهد بود.

کلیه بانک‌ها مجازند ارز متقاضیان را (اعم از حواله و اسکناس) به نرخ غیرمرجع (مبادله‌ای) که روزانه توسط اداره بین‌الملل بانک مرکزی اعلام می‌شود خریداری كنند.

همچنين کلیه بانک‌های عامل می‌توانند ارزهای خریداری شده به شرح بند(2) فوق را به نرخ غیرمرجع (‌مبادله‌ای) به علاوه یک درصد (با احتساب کارمزد) بابت مصارف خدماتی (به‌ استثنای ارز مسافرتی) و در چارچوب مقررات به فروش برسانند.

از ديگر تصميم‌هاي ارزي بانك مركزي درباره مسافران است كه بر اين اساس مسافران خارج از کشور می‌توانند ارز مسافرتی موردنیاز خود را به نرخ غیر مرجع (مبادله‌ای) به علاوه یک درصد (با احتساب کارمزد) در چارچوب مقررات از بانک‌های ملی ایران یا ملت تامین كنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016