چهارشنبه 3 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پارازیت‌های ماهواره‌ای؛ متهم ردیف اول افزایش آمار سقط جنین


کلمه – گروه اجتماعی: در حالی که اکثر کارشناسان و پزشکان بی طرف نسبت به خطرات و عواقب خطرناک پارازیت های ماهواره ای هشدار می دهند، این روزها شواهد حاکی از افزایش ارسال پارازیت هاست. پس از قطع پخش شبکه های وابسته به صدا و سیمای ایران بر روی ماهواره های اینتل ست و هاتبرد، دولت اقدام به تشدید ارسال پارازیت های ماهواره ای در پاسخ این اقدام کرده است.

به گزارش کلمه، گزارش ها و مطالب علمی و دانشگاهی جدید، همچنان از تاثیرات و عواقب خطرناک ارسال پارازیت بر سلامت انسانها به خصوص در افزایش سرطان و سقط جنین خبر می دهند، اما نهادهای امنیتی و مخابراتی بدون مسئولیت شناسی درباره تبعات کار خود، اقدام به تشدید ارسال پارازیت ها کرده اند. تنها یک جست وجوی ساده در سایتهای اینترنتی صدها گزارش، تحقیق و خبر را نشان می دهد که پیرامون تاثیرات پارازیت ها بر سلامت انسانها نوشته اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


افزایش پارازیت، افزایش سقط جنین

یکی از جدیدترین نمونه ها در این باره، اظهاراتدکتر ازهر است که از تاثیر پارازیت ها بر افزایش سقط جنین سخن گفته است.

حشمت لله ازهر، جراح متخصص زنان، زایمان و نازایی در گفت وگویی با خبرآنلاین هشدار داده است که امواج تلفن همراه و پارازیت های ماهواره ای امکان سقط جنین را افزایش می دهد.

این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی با اشاره به اینکه برخی از شایعات در خصوص قرص‌های ضد بارداری و عوارض آن اشتباه است، اظهار کرد: مصرف قرص‌های ضد بارداری هیچ عوارضی را برای خانم‌ها به دنبال ندارد.

وی به افزایش سقط جنین در سه ماه نخست حاملگی در کشور و به ویژه شهر اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه آماری از تعداد جنین‌های سقط شده در دسترس نیست. وی اخطار می دهد که پارازیت‌های ماهواره‌ای از عوامل مهم سقط جنین در خانم‌های ایرانی است.

پیش از وی نیز رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم از افزایش سقط جنین و بارداری خارج از رحم در دو سال اخیر خبر داده بود. دکتر ابوطالب صارمی در خبری که تابناک از وی منتشر کرد گفت: بر اساس آمار مراجعان به بیمارستان فوق تخصصی صارم، طی دو سال اخیر، آمار سقط جنین غیر عمدی۳٫۵ درصد و آمار بارداری خارج رحم حدود ۲درصد افزایش یافته است. وی علت این امر را امواج الکترو مغناطیسی ذکر کرده بود.

علاوه بر اینها، دکتر معصومه ابتکار عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران نیز این موضوع را بارها مطرح کرده بود و نسبت به آن هشدار داده بود. رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران چندی پیش هم از نصب دکل های غیر مجاز در تهران برای ارسال پارازیت سخن گفت و نسبت به تاثیرات نامطلوب ناشی از پارازیت‌ها و امواج‌ ماهواره‌ای بر سلامت انسان هشدار داد و به دنبال او تنی چند از مسوولان و نهادها نیز از نصب برخی دکل های غیرمجاز در شهر تهران خبر دادند.

اعتراض هنرمند به بی مسئولیتی حاکمیت

در گیر و دار بی توجهی و پنهان کاری های مسوولین نسبت به سلامت شهروندان بود که چندی پیش هنرمند برجسته کشورمان، با نگارش نامه ای به انتقاد از این بی توجهی ها پرداخت. دکتر محمد اصفهانی، خواننده مطرح کشور که پزشک می باشد در نامه ای اعتراضی هشدار داد: ا پایان کار اجلاس؛ پارازیتها دوباره غوغا می کنند تا آمار افزایش سرطان به ۹۰ هزار نفر در سال گذشته؛ روند صعودی خود را کماکان ادامه دهد و ما را به آستانه ی “سونامی سرطان” در ایران بعنوان یکی از رکورد داران جهانی این بیماری برساند… این است قدر و منزلت ما شهروندان ایرانی و ملت ایران… خودمان اینگونه به هم اهانت می کنیم و قصد جان همدیگر میکنیم آنوقت ناراحتیم که چرا بیگانگان حرمت پیامبرمان و عقایدمان را نگه نمیدارند… براستی مقصرکیست؟ آیا دیگر وقت آن نیست که از خواب غفلت بیدار شویم ؛ از عناد و لجبازی دست برداریم و نگاهی اساسی و منصفانه به دین و دنیامان بیندازیم؟ …

پنهان کاری مقامات مسوول

اما در حالی که پزشکان بسیاری تاکنون نسبت به عواقب پارازیت ها بر سلامتی انسان هشدار داده اند، مقام های دولتی از آشکار شدن این انتقادات جلوگیری می کنند و پاسخگویی به آن طفره می روند.

در همین راستا مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت دولت احمدی نژاد، ادعا می کند: بنابر تحقیقات ۲ سال گذشته هیچ خطری مردم را از لحاظ امواج پارازیت تهدید نمی کند.

وزیر بهداشت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران گفت: آمار سقط جنین در کشور ما با آمار جهان تفاوت چندانی ندارد و در منطقه هیچ کشوری آمار دقیق سقط جنین را ندارد و تنها چند کشور اروپایی به طور دقیق آمار سقط جنین را دارند.

در حالی که تاثیرات این پارازیتها امری علمی و پزشکی و مورد اعتراف اکثر متخصصان است، دستجردی چندی پیش خبر داد که در کمیسیونی مشترک با وزارت اطلاعات به این نتیجه رسیدیم که این پارازیت ها خطری برای مردم ندارد.

با بالا گرفتن موج انتقادات به اثرات مخرب پارازیت ها این امر به مجلس نیز کشیده شد. کمیسیون مربوطه پس از انجام تحقیقاتی همنوا با دستگاههای امنیتی و دولتی به صورتی عجیب اثرات پارازیت ها را رد کرد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پارازیتهای ماهواره ای هیچ گونه اثر مخربی بر سلامت مردم ندارد، گفت: مسائلی که در زمینه بروز سقط جنین، ناباروری و … در مورد این امواج مطرح می‌شود، نادرست و غیرکارشناسانه است.

پیشتر علی گورانی کارشناس اداره بهداشت پرتوها در وزارت بهداشت در خصوص خبر افزایش سقط جنین براثر پارازیت ماهواره ها به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفته بود:عوامل زیادی در سقط جنین می تواند موثر باشد از جمله بهداشت محیط، بهداشت آب ، مواد غذایی عوامل فیزیولوژیکی، استرس و بیماری های زمینه ای که هرکدام می توانند در کنار هم این عارضه را تشدید می کنند ولی اینکه پارازیت در این زمینه موثر است را هیچ مرجع علمی تاکنون اثبات نکرده است.

چه کسی پارازیت می فرستد؟

با آنکه موضوع تشخیص سازمانها و نهادهای ارسال پارازیت بارها مورد سوال قرار گرفته است اما هیچگاه هیچ کدام از مقامات به آن پاسخ نگفته اند.

رخی نمایندگان مجلس مخابرات را مسئول دانسته‌اند اما شرکت مخابرات می‌گوید که این موضوع در حیطه اختیارات آنان نیست و امکاناتش را تیز ندارند.مدیر عامل شرکت مخابرات می‌گوید :«بلندترین دکل‌های شرکت مخابرات ۴۸ متر است، اما برای ارسال پارازیت ماهواره‌ای به دکل‌های بسیار بلندی نیاز است.»

هرچند که شرکت مخابرات در تابستان ۱۳۸۸ در یک اقدام جنجالی و سؤال بر انگیز به یک کنسرسیوم که منتقدان دولت می‌گویند متعلق به سپاه و ستاد فرمان امام است، فروخته شد. برخی گزارش‌ها غیر رسمی، سپاه پاسداران را مسئول ارسال پارازیت‌ها می‌داند؛ گرچه سپاه تاکنون واکنشی به این ادعا نشان نداده‌است.

قطع شبکه های ایران روی ماهواره های جهانی

طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر قطع ارسال و پخش شبکه های صدا و سیمای ایران روی ماهواره های هاتبرد و اینتل ست منتشر شد. این امر خشم و ناراحتی بسیاری از مسوولین صداوسیما و دولت را بر انگیخت.

براساس این اطلاعیه،‌ شبکه‌های پرس تی‌وی، العالم، سحر ۱ و ۲، الکوثر، جام جم ۱ و ۲، شبکه خبر و تلویزیون قرآن از جمله شبکه‌هایی تلویزیونی ایران هستند که پخش آنها بر روی ماهواره هاتبرد متوقف می‌شود.

پس از آن بود که پرس تی‌وی، شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان دولت نیز گزارش داد که شرکت خدمات ارتباطی و ماهواره‌ای اینتل‌ست پخش شبکه‌های ماهواره‌ای ایرانی را متوقف کرده است. به نظر می رسد، سرپیچی های دولت در ارسال پارازیت و اعتراضات چندباره شرکت ها و تلویزیون های جهانی و در کنار آن تحریم ها بخشی از دلایل این تصمیم جدید هاتبرد و اینتل ست باشد.

افزایش نصب دکل های ارسال پارازیت

در روزهای گذشته اخباری منتشر شد که حاکی از افزایش نصب دکل های مخابراتی برای ارسال پارازیت های ماهواره ای بود. در همین باره معصومه ابتکار رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران از نصب دکل های غیر مجاز در تهران برای ارسال پارازیت سخن گفته و نسبت به تاثیرات نامطلوب ناشی از پارازیت‌ها و امواج‌ ماهواره‌ای بر سلامت انسان هشدار داده است موضوعی که پس از آن برخی از مسوولان و نهادها هم از نصب برخی دکل های غیرمجاز در شهر تهران خبر دادند.

واکنشی به اقدام هاتبرد و اینتل ست

با اینکه دولت مقابله با فساد را به عنوان یکی از دلایل اصلی ارسال پارازیت بر روی امواج ماهواره ای بر می‌شمرد، بیشترین تمرکز این اختلالات بر روی شبکه‌های خبری سیاسی است. اخلال و پخش پارازیت پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸ شدت بیشتری یافت. ارسال پارازیت با اعتراضات گسترده در داخل و خارج از ایران خصوصا بدلیل نگرانی از ایجاد بیماریهای مختلف در میان شهروندان قرار گرفته‌است که تا کنون بی نتیجه بوده‌است.

این اقدام دولت ایران در سالهای گذشته اعتراضات بسیاری را هم از سوی نهادهای مدنی و حقوقی و هم شبکه های تلویزیونی بین المللی و هم شرکت های پخش شبکه ها در پی داشت که به آن بی توجهی صورت گرفت. از جمله وزاری امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست خود بتاریخ ۲ فروردین ۱۳۸۹ در بروکسل از دولت ایران خواستند که از ارسال پارازیت بر روی کانالهای ماهواره‌ای خودداری کند. وزرای عضو خارجه کشورهای عضو تاکید کرده‌اند که تصمیم دارند از محکومیت لفظی فراتر رفته و اقدامات ملموسی را انجام دهند.

اتحادیه ارتباطات بین‌المللی دوربرد سازمان ملل متحد هم از ایران خواسته‌است که به ارسال پارازیت بر روی ماهواره‌های خارجی، که برخلاف قوانین بین‌المللی است، پایان دهد. آی.تی.یو در بیانیه‌ای، که از سوی شورای قوانین رادیویی این اتحادیه سازمان ملل صادر شده، گفته‌است که پارازیت‌ها از داخل مرزهای ایران می‌آید و به سیگنال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای که از سوی یوتل‌ست که یک ماهواره‌ای فرانسوی است آسیب می‌رساند.

به نظر می آید این تکاپوی مسوولین و نهادهای امنیتی در افزایش ارسال پارازیت های ماهواره ای، به نوعی واکنش مستقیم به قطع ارسال شبکه های ماهواره ای ایران بر روی ماهواره های هاتبرد و اینتل ست باشد. در حالی که مسوولین بدون توجه به افزایش آمار سرطان و سقط جنین در کشور مشغول سیاستگذاری های غلط خود هستند، مشخص نیست چه کسی و کدام نهاد مسوول پاسخگویی به بیماران و انسانهایی است که سلامتشان به شدت تحت خطر است.

آن چه که این روزها برای همگان واضح به نظر می رسد آن است که پارازیت های ماهواره ای در مقام متهم ردیف اول افزایش آمار سقط جنین در کشور نشسته است. اما نباید فراموش کرد که این پارازیت ها تنها اثرات خود را در سقط جنین نشان نمی دهند، مشکلات عصبی، ناباروری، افزایش حرارت بدن و حتی سرطان از جمله بیماری هاییست که در اثر این پارازیت ها افزایش قابل توجهی در کشور داشته اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016