یکشنبه 20 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جنبش ۱۳ هزارميليارد تومانی مسجدسازی در ام‌القرای اسلام، جواد طالعی

جواد طالعی
تعداد کليساها، مساجد، معبدها و کنيسه‌ها از شاخص‌های مذهبی بودن هر جامعه هستند. در مقابل، تعداد کتابخانه‌ها و سالن‌های نمايش تئاتر، نشان می‌دهند که هر جامعه تا چه پايه به رشد فرهنگی خود اهميت می‌دهد يا نمی‌دهد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ويژه خبرنامه گويا

مديرکل نظارت و ارزيابی ستاد عالی کانون های فرهنگی مساجد ايران دو سال پيش اعلام کرد که در ايران ۷۲ هزار مسجد وجود دارد. در همان سال جمعيت ايران حدود ۷۲ ميليون نفر بر آورد می شد. به اين ترتيب، در برابر هر هزار نفر از جمعيت کشور يک مسجد وجود داشت. در کنار افزايش روز به روز امامزاده های جديد، ساخت مساجد تازه هم با سرعت ادامه دارد. با اين همه چندی پيش تقی قرائتی مدير موسسه مسجد در راديو معارف از کمبود مسجد شکايت کرد و گفت که برپايه مقياس های بين المللی (!) بايد ۲۵۰ هزار مسجد ديگر در ايران ساخته شود.

مدير نظارت و ارزيابی ستاد عالی کانون های فرهنگی مساجد مژده داد که جمعيت ايران تا سال ۱۴۰۴ خورشيدی به ۹۲ ميليون نفر و تعداد مساجد نيز در آن زمان به ۹۲ هزار خواهد رسيد. به اين ترتيب حتی اگر پيشنهاد تقی قرائتی برای ساخت ۲۵۰ هزار مسجد ديگر حرف بی ربطی باشد، اظهارات مقام مذهبی ديگر نشان می دهد که برنامه ريزان جمهوری اسلامی تصميم گرفته اند دست کم استاندارد يک مسجد برای هزار نفر را، حفظ کنند.

تعداد کليساها، مساجد، معبدها و کنيسه ها از شاخص های مذهبی بودن هر جامعه هستند. در مقابل، تعداد کتابخانه ها و سالن های نمايش تئاتر، نشان می دهند که هر جامعه تا چه پايه به رشد فرهنگی خود اهميت می دهد يا نمی دهد. مثلا:

بر اساس آخرين آمار، آلمانی‌ها هر سال نزديک به ۳۵ ميليون بار به تماشای تئاتر می‌روند. اين رقم برابر با ۴۱ درصد جمعيت کشور است. هر سال نزديک به ۱۱۰ هزار نمايشنامه در ۱۵۰ تئاتر دولتی و ۲۸۰ تئاتر خصوصی آلمان بر صحنه می آيند. ۷ هزار کنسرت و تعداد بی شماری باله را نيز بايد بر اين رقم افزود. يک سوم از سالن های نمايش دولتی آلمان، يعنی ۵۰ واحد از آن ها را، تاسيساتی تشکيل می دهند که در آن ها هم تئاتر، هم کنسرت و هم باله و رقص اجرا می شود.

يک سالن نمايش برای ۳۵۰ هزار نفر

معاون استانداری تهران، آبان ماه سال گذشته با استناد به آخرين سرشماری ها، جمعيت تهران را ۱۲ ميليون نفر اعلام کرد. تهران، با محاسبه همه تالارهای تئاتر شهر، در مجموع دارای ۳۳ سالن نمايش است. به اين ترتيب در برابر هر ۳۳۵ هزار نفر از جمعيت پايتخت تنها يک سالن نمايش وجود دارد. اين تناسب در شهرهای ديگر هم تغيير زيادی نمی کند. به عنوان نمونه، زنجان با ۳۵۰ هزار نفر جمعيت، در حال حاضر دارای ۲ سالن نمايش است که يکی از آن ها به علت تعميرات اساسی فعلا قابل استفاده نيست. اين شهر، تا قبل از قدرت گرفتن روحانيت شيعه در سال ۱۳۵۷ خورشيدی، با حدود يک سوم جمعيت فعلی دارای ۵ سالن نمايش بود.

ستاد اقامه نماز جمعه تهران چندی پيش از کمبود مساجد تهران شکوه کرد. بنا به اعلام اين مرکز، تهران در حال حاضر ۲ هزار مسجد دارد. اين مرکز نوشت: با توجه به اين که تهران ام القرای اسلام است، بايد در آن برای هر ۲۰۰ خانواده يک مسجد وجود داشته باشد.

اگر متوسط جمعيت هر خانواده را ۴ نفر در نظر بگيريم، تهران ۱۲ ميليونی بايد دست کم ۳ ميليون خانواده را در خود جای داده باشد. وقتی قرار باشد برای هر ۲۰۰ خانوار يک مسجد داشته باشيم، تعداد مسجدهای اين شهر بايد به ۱۵ هزار برسد. ۲ هزار تا داريم، ۱۳ هزار تای ديگر بايد بسازيم. اگر با توجه به هزينه های فعلی زمين و ساختمان هزينه ساخت هر مسجد را يک ميليارد تومان در نظر بگيريم، برای اين که تهران ام القرای اسلام بماند، بايد دست کم ۱۳ هزار ميليارد تومان هزينه کنيم.

جواد طالعی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016