سه شنبه 10 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وب‌نگاران و روزنامه‌نگاران قربانی حاکميت سانسور و سرکوب برای برگزاری انتخابات

گزارشگران بدون مرز در بيانيه تازه خود آورده است: "رژيم تهران می‌خواهد از انتخابات ۲۴ خرداد سود جويد، تا اقتدار رهبر جمهوری اسلامی را که از سوی ميليون‌ها ايرانی معترض پس از انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در انتخابات مورد مناقشه ۲۲ خرداد ۱۳۸۸، به زير سؤال رفته است، به وی بازگرداند. اما بدون رسانه‌هايی آزاد و زمانی که ۵۲ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی هستند، نمی‌توان از انتخابات آزاد سخن به ميان آورد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارش‌گران بدون مرز سرکوب کارکنان رسانه‌ها و باز تشديد سانسور در ايران را محکوم می‌کند. يک ماه و نيم پيش از برگزاری انتخابات رياست جمهور، بسياری از روزنامه‌نگاران، وب‌نگاران و مسئولان رسانه‌ها برای تفهيم خطوط قرمز و رعايت موارد ممنوع انتشار در انتخابات، از سوی وزارت اطلاعات احضار شده‌اند.

در تاريخ ۳۱ فروردين ۱۳۹۲، عبدالغفور قلندر نژاد، همکار سايت مجذوبان نور در بندرعباس، در منزلش بازداشتشد. ماموران وزارت اطلاعات پس از بازرسی و ضبط وسايل شخصی، وی را به اداره اطلاعات منتقل کردند. وی سپس به زندان مرکزی شهر انتقال داده شد و از سوی دادگاه به «اقدام عليه امنيت ملی»، «تبليغ عليه نظام»، «همکاری با سايت مجذوبان نور» و «تماس با رسانه‌های بيگانه» متهم شد. اين وب‌نگار در تاريخ ۹ ارديبهشت در انتظار برگزاری دادگاه آزاد شد.

کسری نوری، همکار ديگر اين سايت که از تاريخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ در زندان بسر می‌برد در ۶ ارديبهشت امسال، از سوی دادگاه عمومی شهر شيراز به يک سال حبس قطعی و پنج سال زندان تعليقی محکوم شد. يکی از اتهامات وی مصاحبه با رسانه‌های بيگانه بود.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخير سرکوب دروايش گناآبادی را تشديد کرده است و به ويژه سايت مجذوبان نورکه اين سرکوب گسترده را پوشش می‌دهد، هدف قرار داده است. بسياری از همکاران اين سايت هم‌اکنون در بازداشت بسر می‌برند.

رضا انتصاری،حميدرضا مرادی،مصطفی عبدی، که در تاريخ ۱۳ شهريور ۱۳۹۰ در يورش به دفتر سايت مجذوبان نور در تهران بازداشت شدند و در انتظار محاکمه در زندان اوين بسر می‌برند. عليرضا روشن، که وی نيز در تاريخ ۱۳ شهريور در دفتر سايت بازداشت شده بود و از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به يک سال حبس قطعی و چهار سال حبس تعليقی محکوم شده است. افشين کرمپور، در تاريخ ۱۲ شهريور ۱۳۹۰ در شهرستان کوار بازداشت شده است و در زندان اوين زندانی است. صالح الدين مرادی، از تاريخ ۱۶ شهريور ۱۳۹۰ در زندان عادل آباد شيراز در بازداشت بسر می‌برند.

امير اسلامی، فرشيد يداللهی، مصطفی دانشجو و اميد بهروزی، وکلای اين وب‌نگاران نيز به همراه موکلان خود زندانی شده‌اند.

از سوی ديگر سايت کلمه نزديک به اصلاح‌طلبان، خبر از احضار مديران مطبوعات سراسری از سوی وزارت اطلاعات برای ابلاغ « خط قرمز ها و موارد ممنوع» داده است. « در اين جلسه، فردی که خود را معاون وزير و مسئول مطبوعات وزارتخانه» معرفی کرده است، «تهديد کرده که با هرگونه سياه نمايی در دوران تبليغات انتخاباتی برخورد خواهد شد.در اين جلسه همچنين به مديران مسئول مطبوعات اعلام شده است که انتخابات رياست جمهوری يازدهم را در واقع سپاه برگزار می‌کند و اين نيرو و وزارت اطلاعات مراقب همه مسائل خواهند بود و هيچ تخطی از محدوده های تعيين شده را تحمل نخواهند کرد.»

با نزديک شدن به موعد انتخابات جنگ قدرت در بالاترين رده‌ی جکومت شدت گرفته است و اينگونه اين مسئول امنيتی اعلام کرده است که «هر ميزان انتقاد از احمدی نژاد آزاد است و محدوديتی ندارد.» دوشنبه ۹ ارديبهشت، محمدجعفر محمدزاده، معاون مطبوعاتی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز اعلام کرد: «در عرصه‌ی رسانه بايد مراقب بود تا با انعکاس و برجسته‌سازی اخبار منفی و مأيوس‌کننده‌ی اقتصادی، امنيت روانی مردم سلب نشود و زمينه‌های اميد و نشاط اجتماعی از آن‌ها گرفته نشود.»

رژيم تهران می‌خواهد از انتخابات ۲۴ خرداد سود جويد، تا اقتدار رهبر جمهوری اسلامی را که از سوی ميليون‌ها ايرانی معترض پس از انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در انتخابات مورد مناقشه ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ ، به زير سؤال رفته است، به وی بازگرداند. اما بدون رسانه‌هايی آزاد و زمانی که ۵۲ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی هستند، نمی‌توان از انتخابات آزاد سخن به ميان آورد. انتخابات ۲۴خرداد می‌تواند فرصتی باشد برای برون رفت از بحران همه جانيه‌ای که کشور را فلج کرده است. اما رويه‌ی تاکنونی رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسدران افزودن بر وخامت وضعيت بحرانی و محروم کردن مردم از انتخابی آزاد و آگاه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016