سه شنبه 10 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير علوم: اجازه نمی‌دهيم، فردی نظام را با بهانه‌های واهی مخدوش کند، در زمان انتخابات هيچ دانشگاهی حق تعطيلی ندارد

ايسنا ـ وزير علوم، تحقيقات و فناوری با بيان اينکه هيچ مسئول دانشگاهی حق ندارد از کانديدای خاصی طرفداری کند، گفت: اما همه ما نسبت به نظام مسئوليت داريم و طرفدار نظام هستيم.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر کامران دانشجو در اولين نشست روسای دانشگاه‌ها در سال ۹۲، با بيان اينکه "BBC" و "VOA" طرفدار علم در ايران شده‌اند، اظهار کرد: اين افراد همان‌هايی هستند که دانشمندان ما را ترور می‌کنند، ذره‌ای عقل و درايت در اين زمينه کافی است تا بفهميم کسانی که علناً اعلام می‌کنند مبارزه با پيشرفت علم در ايران جزو برنامه‌هايشان است حالا می‌گويند اگر يک هفته امتحانات جابه‌جا شود علم در ايران لطمه می‌خورد.

وی افزود: آيا دلتان به حال ايران سوخته است و آيا در اين چهارسال يکبار از جهش علمی ايران صحبت کرديد، جالب اينجا است که برخی از خبرگزاری‌های داخلی به اين مساله دامن می‌زنند، انتظار از دشمن جز اين نيست، اما انتظار از دوست چيز ديگری است که در زمين دشمن بازی نکند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير علوم با بيان اينکه اين توطئه‌ها به تضاد نظام جمهوری اسلامی با نظام طاغوت و سلطه برمی‌گردد، تصريح کرد: مساله انتخابات، انرژی هسته‌ايی و ديگر مواردی که مطرح می‌شود، بهانه‌ای بيش نيست، چرا که نظام سلطه نمی‌تواند ماهيت نظام جمهوری اسلامی را تحمل کند، در نتيجه دشمنی خود را در زمان‌های متفاوت به گونه‌های مختلف نشان می‌دهد که از تحريم و جلوگيری از انتشارات گرفته تا زندانی کردن اساتيد دانشگاه‌های ما به دلايل واهی.

وی با اشاره به راه‌اندازی بحث انتخابات آزاد توسط دشمن و دنباله‌های آنان در کشور، تصريح کرد: در اين زمينه مقام معظم رهبری با صراحت گفتند که دنباله‌های دشمنان جوری می‌گويند انتخابات آزاد که انگار خودشان به نحوه‌ ديگری بر سر کار آمده‌اند، در گذشته هم انتخابات به همين شکل برگزار می‌شده‌ است. بنابراين در فضای انتخابات نيز دشمن برنامه‌های خود را دارد و بايد بدانيم که اين برنامه‌ها هميشه به يک شکل نيست.


اجازه نمی‌دهيم، فردی نظام را با بهانه‌های واهی مخدوش کند

وزير علوم با تاکيد بر اينکه اجازه نخواهيم داد فردی نظام را با بهانه‌های واهی مخدوش کند، گفت: نمی‌توان نسبت به چارچوب نظام بی‌طرف بود. درست است که ما طرف کانديدايی را نمی‌گيريم، اما حتما طرفدار چارچوب نظام هستيم.


هر تصميمی بگيريم عده‌ای قليل اما پرسر و صدا حرف خودشان را می‌زنند

وی درباره تغيير زمان امتحانات پايان‌ترم دانشگاه‌ها، گفت: اکثر مسئولين در دانشگاه‌ها تغييرات را با مشورت دانشجو‌ها انجام داده‌اند، اما طبيعی است هر تصميمی که گرفته می‌شود موافق و مخالف دارد، برای مثال برخی از دانشگاه‌های جنوب همه ساله قبل از رسيدن تابستان به دليل گرمای هوا امتحانات خود را به پايان می‌رساندند.

دانشجو با بيان اينکه ما هر تصميمی بگيريم عده‌ای قليل اما پرسر و صدا حرف خودشان را می‌زنند، تصريح کرد: اگر در اين‌باره هيچ تصميمی هم نمی‌گرفتيم، می‌گفتند امتحانات نبايد در زمان انتخابات برگزار شود تا دانشجوها فکرشان آزاد باشد و بتوانند فعاليت کنند.

وی افزود: شبکه‌های "BBC" و "VOA" در حالی طرفدار علم در ايران شده‌اند که علناً اعلام کردند مبارزه با پيشرفت علم جزو برنامه‌هايشان است.

وزير علوم همچنين با بيان اينکه بحث دانشجويان و دغدغه‌هايشان کاملا جدا از اين مبحث است، اظهار کرد: دانشگاه‌های ما هوشيارانه عمل کردند و دانشجويان نيز با درايت کافی در اين زمينه برخورد کردند.

وی خطاب به روسای دانشگاه‌ها، گفت: سعی کنيد حضور کانديداهای احتمالی را تا حدممکن در دانشگاه‌ها تسهيل کنيد تا بتوانند برنامه‌های خود را ارائه دهند اما با رعايت چارچوب مقررات.

وزير علوم اظهار کرد: برخی از روزنامه‌ها که آفتاب‌شان از جايی ديگر درمی‌آيد و يا شرقی يا آرمان‌هايشان فرق می‌کنند و يا به جای همشهری دنبال فرد ديگری هستند در اين فضا تنها به دنبال رقابت هستند.


برخی‌ها از پيشرفت علم در ايران ناراحت می‌شوند

دانشجو تاکيد کرد: برخی‌ها به جای ابراز خوشحالی از پيشرفت علم در ايران ناراحت می‌شوند و می‌گويند که اگر علم رشد کند تبديل به فناوری نمی‌شود و زمانی که می‌گوييم فناوری ما رشد کرده است می‌گويند چه فايده‌ای دارد. حداقل فايده‌اش اين است که در مذاکرات می‌توانيم با قدرت حرف بزنيم.

در گذشته شور و نشاط سياسی در دانشگاه‌ها ايجاد هيجان کاذب و سياه‌نمايی در بحث نظام بود

وی با بيان اينکه در گذشته شور و نشاط سياسی در دانشگاه‌ها به شکل ديگری بود، اظهارکرد: در گذشته شور و نشاط سياسی و ايجاد هيجان کاذب، حمله و توهين به رقيب، سياه‌نمايی در بحث نظام، شبه وارد کردن به ارکان نظام، مخدوش کردن فاصله با دشمن، شبه وارد کردن به آموزه‌های دينی و به سخره گرفتن قوانين و مقررات کشور و دانشگاه‌ها مطرح می‌کردند.

وی افزود: عده‌ای هستند که هنوز هم فاصله خود را با فتنه شفاف اعلام نکردند و يکبار کلمه فتنه را به کار نبردند و حتی می‌گويند اصولگراها هم بايد عذرخواهی کنند در حالی که هدف فتنه براندازی نظام بود.


اجازه هرج و مرج در دانشگاه‌ها را نمی‌دهيم

دانشجو با بيان اينکه ما اين حرکات را هرج و مرج می‌دانيم و اجازه هرج و مرج در دانشگاه‌ها را نمی‌دهيم، تصريح کرد: از نظر ما شور و نشاط سياسی شاخصه‌هايی دارد که آنها حاکميت عقلانيت و فعاليت‌های سياسی، حفظ آرامش در سخنرانی‌ها به جای کف و سوت و هوو کردن، احترام به عقايد ديگران، نقد منصفانه، رفتار در چارچوب نظام به جای زير سوال بردن ارکان نظام، شفاف‌سازی فاصله با دشمن، رعايت هنجارها و آموزه‌های دينی و احترام به اعتقادات و رعايت مقررات و ضوابط دانشگاه‌هاست.

وی تاکيد کرد: رعايت هنجارها و آموزه‌های دينی بايد هم در ظاهر و هم در عمل باشد، چون سياست عين ديانت است ما در عمل اين را می‌خواهيم نه فقط در شعار.

وزير علوم با اشاره به برگزاری بيش از ۲۰۰ جلسه در زمينه انتخابات و حضور کانديداها در دانشگاه‌های مختلف، گفت: تا به حال در هيچ موردی اجازه داده نشده که شور و نشاط غلط در دانشگاه‌ها به وقوع بپيوندد، چرا که اين‌ها دانشجويانی هستند که تربيت شده‌اند، تا سياست خود را توام با دين‌مداری نشان دهند و ما به اين موضوع افتخار می‌کنيم.

اظهارات دانشجو درباره کانديداتوری‌اش در انتخابات

دانشجو بار ديگر درباره احتمال کانديداتوری‌اش در انتخابات تصريح کرد: بارها گفته‌ام در زمانی که خدمت می‌کنم نمی‌خواهم خدمتم با مسير ديگری مخدوش شود. دشمن و دنباله‌های آن در کشور هر کاری با وزارت علوم می‌خواسته از ترور فيزيکی تا شخصيتی، کرده‌اند تا چهره‌ اين مجموعه خدوم را مخدوش کنند. مجموعه‌ای که پای دين ايستاده، البته نمی‌گويم دين را می‌تواند اجرا کند يا کرده است، اما پای اجرای آموزه‌های دينی ايستاده است.

انتقاد از حاشيه‌سازی‌ها درباره نامه رئيس‌جمهور به وزيرعلوم

وی با انتقاد از حاشيه‌سازی برخی از رفتارهای خارجی در بحث نامه رئيس‌جمهور به وزيرعلوم مبنی بر برکناری روسای دو دانشگاه تهران، اظهار کرد: عده‌ای تحليل کردند که اين‌ها با هم ساخت و پاخت کرده‌اند، اما بايد بگويم که ذهن مريض تحليل مريض بيرون می‌دهد، زمانی که ما می‌خواستيم مسائل را ساماندهی کنيم گفتند اين بحث‌ها را می‌کند برای انتخابات، اما حداقل حالا که مشخص شده که به اين دليل نبوده است، بياييد و عذرخواهی کنيد.

دانشجو با بيان اينکه عده‌ای می‌گويند که دانشگاه‌ها می‌ترسند در زمان انتخابات فعاليت کنند، گفت: ما قادريم که در حين برگزاری انتخابات، امتحانات را نيز برگزار کنيم، چون به عقلانيت جامعه دانشگاهی ايمان داريم، حتی عده‌ای نوشتند که اگر امتحان نگذاريد شور و نشاط سياسی کم می‌شود. آيا شور و نشاط با امتحان افزايش می‌يابد اگر اينطور است که ما در هر روز دو امتحان می‌گذاريم تا شور و نشاط زياد شود. ما فکر می‌کرديم همزمانی مشارکت سياسی و برگزاری امتحانات فعاليت سياسی را کاهش می‌دهد.

در زمان ممنوع شده برای برگزاری انتخابات هيچ دانشگاهی حق تعطيلی ندارد

وی با بيان اينکه در زمان ممنوع شده برای برگزاری انتخابات هيچ دانشگاهی حق تعطيلی ندارد، گفت: همه دانشگاه‌ها چه آنهايی که امتحانشان قبل از ۲۰ خرداد تمام شده چه آنهايی که قبل از ۲۰ خرداد و دوم تير امتحان دارند و چه دانشگاه‌هايی که امتحاناتشان بعد از دوم تير آغاز می‌شوند به هيچ‌عنوان حق ندارند دانشگاه و خوابگاه را از ۲۰ خرداد تا دو تير تعطيل کنند، چرا که اگر قرار باشد اين تعطيلی صورت گيرد نقض غرض می‌شود.

وزير علوم تاکيد کرد: نگرانی دانشجويان ما اين است که نتوانند فعاليت و مشارکت مناسب در بحث حماسه سياسی داشته باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016