دوشنبه 9 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی مطهری: منتقدان نظام نبايد رد صلاحيت شوند

ايسنا ـ نماينده مردم تهران گفت: اين دوره انتخابات رياست جمهوری دوره‌ کم تجربه‌ها نيست؛ بلکه افراد استخوان‌دار بايد وارد عرصه شوند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی مطهری در دانشکده علوم حديث دانشگاه قرآن و حديث گفت: معتقد به تز شهيد مطهری هستم که ايشان معتقد بودند استقلال روحانيون با پست‌های اجرايی دولتی خدشه‌دار می‌شود، ولی در عين حال بر اين باور بودند که اشکالی ندارد روحانيون در شرايط اضطرار در اين پست قرار بگيرند. اکنون نيز شرايط کشور، شرايط اضطرار و بحران است؛ بنابراين معتقدم در چنين شرايطی تنها کسی می‌تواند به وضع موجود سر و سامان دهد آقای هاشمی است.

وی افزود: البته ايشان خوب است که بيايند و چهار سالی به اوضاع کشور سر و سامان دهند و وقتی شرايط عادی شد، بروند.

مطهری تاکيد کرد: اين دوره انتخابات رياست جمهوری دوره‌ کم تجربه‌ها نيست؛ بلکه افراد استخوان‌دار بايد وارد عرصه شوند و‌ آقای هاشمی توان گردآوری گروه‌های سياسی مختلف را دارد. هم چنين ايشان توان برقرار اعتدال را نيز داراست؛ نفوذ ايشان در برخی کشورهای عربی موجب بهبود وضع ايران در جهان عرب می‌شود؛ علاوه بر آن شناخت دنيا از ايشان قطعا روی روابط ايران و جهان تاثير مثبت خواهد گذاشت.

وی با اشاره به ديدارش با آيت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: به ايشان پيشنهاد دادم که فقط برای يک دوره چهارساله بيايند و بعد از سروسامان دادن به امور کشور بروند، اما اگر عده‌ای تصور می‌کنند که ايشان قدرت‌طلب‌ است، اشتباه می‌کنند. کسی که دو بار رييس جمهور کشور بوده بعيد است قدرت طلب باشد.

مطهری گفت: بسياری از تخريب‌ها عليه ايشان غلط است و نظرسنجی‌ها حکايت از پايگاه اجتماعی قوی ايشان دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره هزينه احتمال رد صلاحيت خاتمی برای نظام گفت: رد صلاحيت آقای خاتمی برای نظام قدری هزينه خواهد داشت چرا که ايشان چهره داخلی و بين‌المللی شناخته شده‌ای دارد و اساسا اين کار مناسب نظام نيست.

نماينده مردم تهران در عين حال در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر هزينه تاييد صلاحيت خاتمی برای شورای نگهبان گفت: گاهی فردی به صرف منتقد بودن رد صلاحيت می‌شود ولی يک وقت به دليل افکار غير اسلامی رد صلاحيت می‌شود و رد صلاحيت آقای خاتمی رد صلاحيت يک منتقد به نظام است و اکثريت مردم ايشان را فتنه‌گر و برانداز نمی‌دانند؛ ايشان به مسائل اتفاق افتاده پس از انتخابات سال ۸۸ اعتراض کردند؛ بنابراين منتقد نظام هستند ولی افرادی هستند که گروه‌شان افکار غيراسلامی را ترويج می‌دهد بنابراين در صورت تاييد صلاحيت چنين افرادی شورای نگهبان زير سوال می‌رود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در واکنش به اين پرسش که رد صلاحيت احتمالی مشايی چه واکنش‌های احتمالی از سوی احمدی‌نژاد در پی خواهد داشت گفت: پاسخ اين پرسش را از خود ايشان بايد پرسيد، اما علامت‌ها و نشانه‌ها حکايت از آن دارد که ايشان ساکت نمی‌ماند. آقای احمدی‌نژاد به مشايی اعتقاد دارد و شايد از ايشان کراماتی ديده است که اين طور از ايشان دفاع می‌کند.

وی در پاسخ به اين پرسش که آيا ورود خاتمی به انتخابات برای شما نفعی دارد که درخواست حضور ايشان را داريد؟ گفت: معتقدم تحقق حماسه سياسی با حضور اصلاح‌طلبان رقم خواهد خورد و کانديدای حداکثری اين جريان آقای خاتمی است؛ به همين دليل گفته‌ام که ايشان بهتر است به برخی مسائل توجه نکنند و با شرکت در انتخابات سعه‌صدر نظام را محک بزنند.

مطهری هرگونه اظهار نظر خاتمی درباره بروز تقلب در انتخابات ۸۸ را رد کرد.

وی هم‌چنين افزود: اصولگرايان زمانی با هم ائتلاف خواهند کرد که آقای خاتمی کانديد شود؛ در غير اين صورت بعيد است که حول يک نفر به اجماع برسند.

مطهری در واکنش به پرسش يکی از دانشجويان که از وی پرسيد آيا گسترش بی‌حجابی ريشه در دوره خاتمی ندارد؟ آن‌چه «اوج بدحجابی و بی‌حجابی» خواند را مربوط به دوران فعلی دانست و مدعی شد: وضعيت فعلی اصلا قابل قياس با دوران خاتمی نيست. شما به خيابان‌ها برويد و علامت و چراغ‌سبزها به افراد فرصت‌طلب را ببينيد و آن‌گاه با دوران آقای خاتمی مقايسه کنيد.

وی خطاب به دانشجويان حاضر در اين نشست با بيان اين‌که نبايد تنها برخی روزنامه ها و سايت ها را بخوانند تاکيد کرد: قدری فکر خود را باز کنيد.

مطهری در پاسخ به اين پرسش که هاشمی چطور می‌تواند کشور را در اين شرايط اداره کند؟ گفت: آقای هاشمی در دوران پس از جنگ که خزانه کشور خالی بود و بدهی خارجی ايران ۵ ميليارد دلار بود،‌ آمد و کارهای زيربنايی و بنيادين زيادی انجام داد و حتی توليد کشور را به حرکت درآورد.

وی در پاسخ به اين پرسش که چرا از کسانی که مقابل رهبری ايستادند دفاع می‌کنيد؟ گفت: رهبری در خطبه‌های نماز جمعه خردادماه گفتند اردوکشی انتخابات برگزار نشود؛ اصلاح‌طلبان نيز تلاش کردند ۳۰ خرداد راهپيمايی برگزار نشود، ولی شور و هيجان انتخابات اوضاع را از کنترل آنان خارج کرد؛ پس نمی‌توان گفت اصلاح‌طلبان مقابل رهبری ايستادند.

وی در پاسخ به پرسشی که در آن ادعا شد دولت از امکاناتش برای تبليغات انتخاباتی استفاده می‌کند، اين اقدام را در صورت انجام آن تخلف دانست و مدعی شد: برنامه استاديوم آزادی که موجب خراب شدن چمن اين استاديوم بود نيز تخلف بود؛ بر اساس تحقيقاتم مشخص شد هزينه برگزاری برنامه استاديوم آزادی ۵۰ ميليارد تومان بود. سفرهای استانی نيز مشخص است که با هدف تبليغات انتخاباتی انجام می‌شود. اين‌که او پرچم ايران را پس از سخنرانی‌اش به دست مشايی می‌دهد به معنای اين است که پس از خودش مشايی کشور را بايد اداره کند. سفرهای پی در پی اين روزهای ورزا به استان‌های مختلف نيز تخلف است و مجلس بايد وارد شود.

مطهری در پاسخ به اين پرسش که شما اصلاح‌طلبيد يا اصول‌گرا گفت: به معنای اصطلاحی نه اصلاح‌طلبم نه اصول‌گرا نمی‌دانم چی هستم لااقل شما بگوييد. در مواضع فرهنگی اصول‌گرا و در مسائل آزادی و دموکراسی اصلاح‌طلب هستم.

مطهری در پاسخ به پرسش دانشجوی ديگری که از وی درباره دفاع از نوری‌زاده پرسيده بود، پاسخ داد: در موضع برخورد پليس فتا با وبلاگ‌نويسان اساسا معتقد به برخوردهای خشن نيستم و اين نيرو نبايد با ستار بهشتی به آن نحو برخورد می‌کرد؛ حرفم اين بود نبايد از بيان سخنان مخالفان ترسيد. بنده نوری‌زاده را به عنوان مثال بيان کردم که يک نويسنده وبلاگ نويس است و به راحتی می‌تواند نظراتش را بيان کند و کسی هم با او کاری ندارد بنابراين از وی دفاع نکردم.

مطهری در پاسخ به اين پرسش که چرا کروبی و موسوی را پاک می‌دانيد؟ گفت: نگفتم که موسوی و کروبی پاکند؛ آنان نبايد مردم را به خيابان‌های می‌کشانند؛ اين آقايان از اين جهت خطا کارند.

وی در بخش ديگری از سخنانش در دانشکده علوم و حديث گفت: شهيد مطهری در کتاب آينده انقلاب اسلامی ايران درباره آزادی تفکر و عقيده و تفاوت اين دو به تفصيل سخن گفتند. در کتاب عشق انسان به انسان موضوع غير اختياری است و نمی‌توان کسی را مجبور به دوست داشتن يا نداشتن ديگری کرد در حوزه دين و ايمان نيز به چنين موضوعی اعتقاد دارند؛ پذيرش اصول دين در اسلام تقليدی نيست بلکه با عقل و قلب بايد پذيرفته شود. امور اجباربردار نظير راستگويی و امانت‌داری به دليل اجبار به کمال مطلوب نمی‌رسند، اسلام می‌خواهد ما راستگو باشيم نه اين‌که راست بگويم. از منظر اخلاق نبايد صرفا راست بگويم بلکه صداقت بايد ملکه وجودمان شده باشد تا آثار روحی و روانی در ما هويدا شود. رشد فکری نيز اجباربردار نيست.

وی افزود: تفکر درباره ماوراء طبيعه موجب توليد افکاری در انسان می‌شود و مسائلی چون انکار خدا و رسول به اذهان متبادر می‌شود، آيا اين وسوسه و شک امر مقدسی است؟ از نظر اسلام اين شک اگر منجر به يقين شود امر مقدسی است و اصلا از منظر اسلام وسوسه‌ای که در اثر تفکر درباره خلقت در انسان به وجود می‌آيد نکوهش نمی‌شود، شک معبر خوبی است اما به عنوان مقصد و هدف، امر نکوهش شده‌ای است.

پسر شهيد مطهری با بيان اين‌که «شهيد مطهری در سال ۱۳۴۸ درباره انتخابات مثال جالبی زد» گفت: ايشان معتقد است دوره انتخابات برای افراد جامعه زمينه رشد را به وجود می‌آورد البته نوع نگاه به انتخابات بسيار مهم است تعبير تهديد انتخابات را نمی‌پسندم بلکه معتقدم برگزاری هر انتخابات آسيب‌هايی در پی دارد. اين آسيب‌ها منشاء مشکلات برای کشور شده است، يکی از آسيب‌های انتخابات رياست جمهوری وارد کردن ولايت فقيه به انتخابات است. برخی که به ولايت فقيه التزام هم دارند، تلاش می‌کنند بيش از حد انتظار ايشان را در انتخاب مردم دخيل کنند. رهبری صراحتا می‌گويند نظری درباره فردی ندارد ولی اين افراد اصرار می‌کنند که نظرشان روی فلان فرد است به همين دليل اين مساله منشا مشکل می‌شود؛ بنابراين توصيه می‌کنند نبايد سراغ فردی ديگر رفت و مردم متدين نيز فکر می‌کنند بايد به همين شخص رای دهند.

وی افزود: از سوی ديگر افراد معاند نيز برای تنزل جايگاه ولايت فقيه تلاش می‌کنند فرد منتسب به رهبری رای نياورد تا جايگاه ولايت فقيه خدشه‌دار شود. سال ۸۸ به اين جمع‌بندی رسيدم که ادامه فعاليت احمدی‌نژاد به صلاح نيست به همين دليل راه افتادم و با همه اصول‌گرايان صحبت کردم و همه آن‌ها با بنده همراهی کردند ولی می‌گفتند ميل رهبری به احمدی‌نژاد است. حتی با اصلاح‌طلبان و آقای خاتمی صحبت کردم و ايشان گفتند که اگر ا صول‌گرايان روی ولايتی به تفاهم برسند بنده و آقای موسوی در انتخابات شرکت نمی‌کنيم اما عده‌ای رهبری را بهانه و نظر خود را بر همه تحميل کردند.

وی تاکيد کرد: نقش رهبری قانونا و شرعا توسط شورای نگهبان اعمال می‌شود رد يا تاييد صلاحيت کانديداها از طريق اين شوراها انجام می‌گيرد وظيفه ولايت فقيه برای رهبری حق ايجاد می‌کند که جلوی تاييد صلاحيت فلان آقا را که نظر غيراسلامی دارد رد صلاحيت شود.

نماينده مردم تهران بر دخالت نکردن نهادهای حکومتی در انتخابات هم تاکيد کرد و در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به بررسی صلاحيت کانديدها افزود: بايد در بررسی صلاحيت‌ها هم سهل‌گيری و هم سخت‌گيری شود نسبت به منتقدان نظام سهل‌گيری شود اشکالی ندارد که منتقدان نظراتی غير از نظرات ولايت فقيه داشته باشند ايشان فرمودند (رهبری) مرز التزام به ولايت فقيه، احکام حکومتی است.

وی با اشاره به استيضاح وزير کار گفت: ايشان پس از جلسه استيضاح وزير کار گفتند کار غلطی بود ولی بنده معتقد بودم که اين کار درست است با اين وجود اگر رهبری قبل از استيضاح دستور می‌دادند جلسه استيضاح برگزار نمی‌شد.

وی تاکيد کرد: منتقدان نظام نبايد رد صلاحيت شوند.

مطهری در عين حال تاکيد کرد: در بحث بررسی صلاحيت کانديداها گرايش‌های غيراسلامی محل سختگيری است و نبايد اجازه داد افرادی که برداشت ديگری از اسلام مطرح می‌کنند تاييد صلاحيت شوند چنين تفکری موجب شيوع تفرقه در جهان اسلام می‌شود.

وی با نکوهش اجرا نشدن قانون عفاف و حجاب گفت: آقايان معتقدند اجرای اين قانون به دولت مربوط نيست و حوزه‌های علميه،‌صدا و سيما و سازمان تبليغات بايد آن را اجرا کند. در ديدگاه آقايان ، اسلام يعنی عشق به همه انسان‌ها. آقايان بيداری انسانی را جايگزين بيداری اسلامی کردند.

وی افزود: عشق و محبت به انسان‌ها در اسلام،‌ همه‌گير نيست احکام اسلام برای رابطه مسلمان با مسلمان و مسلمان با کافر مرزبندی دارد.

وی با انتقاد از تفکر اسلام منهای روحانيت گفت: اسلام منهای روحانيت مثل مملکت بدون طبيب است اين موضوع جز اصلی‌ترين موضوعات تفکر اسلامی است.

اين نماينده مجلس در بخش ديگری از سخنانش حضور حداکثری مردم در انتخابات رياست جمهوری را موجب تعديل رفتارها خصمانه غرب عليه جمهوری اسلامی ايران دانست و افزود: اگر در انتخابات خردادماه مشارکت افراد بالا باشد قطعا در رفتار غربی‌ها،‌تحريم‌های اقتصادی و تهديدهای نظامی تاثير خواهد گذاشت. غرب همواره در پی ايجاد آشفتگی‌های داخلی و بعد اشغال کشورهاست به طور مثال در اثر تحريم‌ها عراق را تضعيف کردند و همزمان برخی مقامات اين کشور را خريدند نتيجه آن شد، وقتی نيروهای آمريکايی به عراق وارد شدند کسی را برای مقاومت نديدند. آنان برای ايران نيز چنين الگوی را دنبال می‌کنند ولی کارشان آسان نيست. اگر ۷۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کنند پيام روشنی به غرب داده می‌شود و قطعا بر وضع اقتصادی کشور نيز تاثير مثبت خواهد گذاشت.

وی در پايان هيجان و شور انتخاباتی را در شرايط فعلی ضروری دانست و افزود: هيجان و شور انتخاباتی لازم است و اگر افرادی با اين ويژگی وارد شوند و با نقد اصلاح وضع موجود پا به عرصه انتخابات گذارند هيجان و شور انتخاباتی به و جود می‌آيد.

وی تاکيد کرد: بايد کاری کرد که انتخابات خردادماه پر از هيجان و شور انتخاباتی باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016