شنبه 19 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زیمبابوه با ایران قرارداد فروش اورانیوم «امضا کرده است»

به گزارش رادیو فردا،
مجله بریتانیایی تایمز، دهم ماه اوت، از قول معاون وزارت معادن زیمبابوه می‌گوید آن کشور برای فروش اورانیوم به ایران، مخفیانه قراردادی امضا کرده است.

گیفت چیمانیکیره، معاون وزرات معادن زیمبابوه، به تایمز گفته است «من [توافق‌نامه‌] صادرات اورانیوم به ایران را دیده‌ام».

گفته شده که این قرارداد سال گذشته میان دو کشور بسته شده است.

گفته‌های این مقام دولتی می‌تواند با نگرانی‌های کشورهای غربی روبه‌رو شود که به برنامه‌های اتمی ایران مشکوک هستند و خواستار تعلیق بخشی از آن شده‌اند که ظن آن می‌رود با «اهداف نظامی» دنبال می‌شد. ایران همواره تاکید کرده است که برنامه‌های اتمیش صلح آمیز است.

با این همه ادامه برنامه‌های اتمی، تحریم‌های گسترده‌ای را برای ایران همراه داشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کشور زیمبابوه نیز به دلیل نقض حقوق بشر با تحریم‌هایی روبه‌روست.

روزنامه تلگراف می‌گوید بخش معادن دولتی این کشور -که معادن اورانیوم را نیز در بر می‌گیرند- خود تحت تحریم‌اند.

این نخستین بار نیست که موضوع «فروش» احتمالی اورانیوم زیمبابوه به ایران خبرساز می‌شود.

در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ و پس از انتشار گزارش‌هایی درباره قصد زیمبابوه برای فروش اورانیوم به ایران، ایالات متحده آمریکا به این کشور در مورد به همکاری با تهران در زمینه برنامه هسته‌ای هشدار داده بود.

تنها اندکی پیش از آن روزنامه بريتانيايی ديلی تلگراف خبر داده بود زيمبابوه قصد دارد به ايران اورانيوم فروخته و در مقابل از اين کشور سوخت وارد کند.

آقای چیمانیکیره که با مجله تایمز در مورد «قرارداد فروش اروانیوم» به ایران گفت‌وگو کرده است، از مخالفان سیاسی دولت زیمبابوه به رهبری رابرت موگابه به شمار می‌رود. خبرگزاری فرانسه می‌گوید او احتمالا در روزهای آینده مقام دولتی خود را از دست خواهد داد.

این نخستین بار است که یک مقام رسمی دولتی زیمبابوه، درحالی‌که هنوز بر سر کار است، چنین ادعایی را در مورد «قراردادی» این‌چنین میان دو کشور مطرح می‌کند.

معاون وزارت معادن زیمبابوه گفته است این قرارداد «بدون اطلاع» او بسته شده و تنها بخشی از افراد «رده بالای» دستگاه رهبری از آن باخبر بوده‌اند.

رابرت موگابه، روز سوم اوت (هفته پیش) برنده انتخابات رياست جمهوری زيمبابوه اعلام شد، مورگان چانگيرای،‌ رقيب او در اين انتخابات، گفته است که نتيجه اعلام شده را قبول ندارد.

رابرت موگابه ۸۹ ساله از سال ۱۹۸۰ يعنی از زمان به استقلال رسيدن زيمبابوه تاکنون، رئيس جمهور اين کشور بوده است.

در همان زمان جان کری، وزير خارجه آمريکا در بيانيه ای گفت ايالات متحده «باور ندارد» که نتایج اعلام شده،‌ «بيانگر اراده و خواست مردم زيمبابوه باشد».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016