دوشنبه 28 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: مميزی کتاب‌ها بايد به ناشران سپرده شود

• می‌توان مميزی را به ناشران سپرد
• در مسئله خانه سينما به هيچ گروهی گرايش نداريم
• بايد حضور بخش خصوصی پررنگ شود

ايلنا: علی جنتی (وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی) می‌گويد که من هرگز بحث حذف مميزی را مطرح نکردم بلکه حرف من تجديدنظر در اين امر است.

می‌توان مميزی را به ناشران سپرد

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ايلنا، در پاسخ به اين سوال که شما گفته بوديد به دنبال حذف مميزی درباره کتاب‌ها قبل از انتشار هستيد، گفت: من هرگز اشاره‌ای به حذف مميزی نکرده‌ام و نگفته‌ام مميزی را می‌خواهم حذف کنم بلکه آنچه که مطرح شده اين بوده که بايد تجديدنظر کنيم در نحوه مميزی و شيوه‌ی اجرای آن.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: ما امروز بسياری از نهادها را داريم که مورد اعتماد هستند و اگر يک کتابی را فردی يا گروهی به ارشاد بدهد برای آنکه بررسی مميزی و يا مجوز بدهد، در آن رشته خاص بايد به همان نهادی داده بشود که مورد اعتماد است زيرا خود آن نهاد در اين موضوع صاحب‌نظر است. بنابراين بسياری از اين نهادها را می‌توان برايشان اجازه صادر کرد تا مجوز صادر بکنند. در بخش نشر می‌توان به مجموعه‌ای از ناشران که خودشان اهل نظر هستند، اختيار داده شود که بررسی‌های لازم را آنها انجام بدهند و اين کار حتما بايد انجام شود.

وی ادامه داد: بايد نقش دولت و وزارت ارشاد در اين قضيه کم شود و بار دولت نيز کم شود تا سرعت پاسخگويی به متقاضيان انجام شود و پاسخ کتاب‌هايی که درحال نشر است، داده شود.

حضور هيچ فردی به عنوان مدير در ارشاد قطعی نشده است

جنتی در پاسخ به سوال ديگر ايلنا، پيرامون تعيين مديران بخش‌های مختلف و اسامی که امروز به عنوان روسای سازمانی و يا معاون مطبوعاتی مطرح می‌شود، گفت: تا به امروز درباره هيچکدام از معاونت‌ها و مديران به تصميم مشخص و خاصی نرسيده‌ايم و تمام اين حرف‌ها گمانه‌زنی و شايعه است.

در مسئله خانه سينما به هيچ گروهی گرايش نداريم

وی همچنين پيرامون خانه سينما گفت: بايد خانه سينما بازگشايی شود اما امروز مجموعه‌ای از اين اختلافات بين گروهی از سينماگران وجود دارد و گروه‌های مختلف آنها دچار اختلافاتی هستند که بايد در جهت حل و فصل اين اختلافات و محور قرار دادن قانون حرکت کنيم تا در اولين فرصت خانه سينما بازگشايی شود.

وی در پاسخ به سوالی پيرامون اينکه آيا شما بحث انحلال خانه سينما و بعد تاسيس صنوف ديگر توسط وزارت ارشاد را صحيح می‌دانيد يا خير گفت: نمی‌توانيم بگوييم که آن صنوف باطل می‌شود يا خانه سينما ناگهان بازمی‌شود بلکه می‌توانيم بگوييم که بايد ترتيبی اتخاذ کنيم که يک محور قانونی بگذاريم ميان و دو طرف يعنی هم آنهايی که آمده‌اند خانه سينمای ۲ را تشکيل بدهند بايد ملتزم آن شوند و هم کسانی که در خانه سينما بودند، بايد ملتزم به همين محور شوند و مجموعه آنها بيايند حول محور قانون کار کنند. ما هم گرايش خاصی نه به اين گروه داريم و نه به آن گروه. ما از موضع پدری که همانا وظيفه دولت است که با همه برخوردی برابر داشته باشد، برخورد و رفتار می‌کنيم.

بايد حضور بخش خصوصی پرر نگ شود

وی در پاسخ به سوالی درباره پررنگ شدن نقش بخش خصوصی در حوزه فرهنگ گفت: ما بايد به سمتی حرکت کنيم که در بخش نشر و ساير بخش‌ها بايد تلاش کنيم تا مقررات دست و پاگير را مرتفع کنيم و حتی اگر در اين راه برخی موانع قانونی است بايد با کمک مجلس حل کنيم و قوانين را به مجلس ببريم و اصلاح کنيم. بخشی از اين مقررات نيز که در دولت وجود دارد بايد اصلاح شود. بخشی از آنها با روش‌هايی که در وزارت ارشاد وجود داشته، بايد اصلاح شود.

وی همچنين در حاشيه اولين جلسه هيات دولت در پاسخ به سوالی درباره وام مسکن خبرنگاران که در دولت قبلی مصوب شده بود، گفت: من درباره وام مسکن نمی‌توانم قولی بدهم اما آنچه که مطرح است ما بايد به سمتی حرکت کنيم که اصولا در نحوه پرداخت اينگونه وام‌ها و تسهيلات و يارانه‌ها به مطبوعات تجديدنظر کنيم و بتوانيم يارانه‌های مطبوعات را بيشتر به زيرساخت‌ها اختصاص دهيم و در جهت رفاه خبرنگاران، بحث بيمه آنها کمک بيشتری بکنيم و در همين زمينه درحال مطالعه نيز هستيم.

وی ادامه داد: بايد وام مسکن خبرنگاران را بررسی کنيم و ببينيم ماهيت اين وام چيست و اگر می‌توانيم کمکی کنيم و تصميمی بگيريم بايد اين تصميم در جهت کمک به خبرنگاران باشد نه درجهت حذف امکاناتی که قبلا داده شده است.

وی در پاسخ به سوال ديگری پيرامون اولين مبحثی که وی به آن رسيدگی کرده است، گفت: يکی از مهمترين مسائلی که اين روزها دنبال کرده‌ايم و به آن رسيده‌ايم مسائل مربوط به قرآن و عترت است که يکی از معاونت‌های وزارت ارشاد معاونت قران و عترت است که تلاش‌های بسيار زيادی را در زمينه گسترش فرهنگ قرآنی دنبال می‌کند و ما روی اين قسمت در اين چند روز وقت گذاشته‌ايم.

گفتگو از: علی زادمهر


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016